Ja Dieselmotorns utveckling är fascinerande, extra krydda är dessutom Rudolf Diesels försvinnande en mörk natt från en båt ute på havet...Men motorerna var i början extremt lågvarviga och stora samt tunga. Utvecklades så småningom så de kunde användas lastbilar och traktorer där jag först kom i kontakt med dem. Jag startade ju min karriär som lastbilschaufför med en Volvo som hade en 90 hästars sidventils bensin 6a under huven. Fruktansvärd tråkig motor, törstig slö och trött. Mina veteranbils vänner tycker kanske att jag är hård i omdömet om den motorn men den passar nog bättre i en personbil, där går den tyst och vibrationsfritt men fortfarande törstigt. Sedan när jag kört livet ut bensinaren fick jag en Volvo starke med en direktinsprutad Dieselmotor på 100 hästar men vilken skillnad! Halva bränsleförbrukningen och dubbla vridmomentet

När jag berättade för åkaren hur mycket bättre jag tyckte att det var med dieselmotor sade han att lastbilar med Fords bensin V8 inte heller var så illa att köra men förstås törstiga. Någon sådan har jag dock inte kört, närmast är Volvo snabbe med Volvos toppventils V8 som skulle hamnat i en personbil (Filip) som blev nerlagd efter motorn redan byggts. Den lastbilen var onekligen pigg och varvvillig men törstig och ovillig att gå rent på alla 8 stiften. Men man kunde spinna loss med olastat flak

Det kunde man inte med versionerna senare med Fords traktor dieselmotor i. Den var det tröttaste jag kört, halva antalet hästar mot bensinen motorn blev för lite och en motor utvecklad för en traktor passar dåligt i en lastbil...Men billigt gick den!