Sida 534 av 805

Postat: 23 jun 2013, 01:05
av erlan
cylindern avslöjar motorn som nånting från morini-franko. men har aldrig sett den motorvarianten förut.

erlan

Postat: 23 jun 2013, 07:07
av alf-johan
erlan skrev:cylindern avslöjar motorn som nånting från morini-franko. men har aldrig sett den motorvarianten förut.

erlan
Den har framåtkick som tunturi, men det är väl inte något sådant :?:

Postat: 23 jun 2013, 08:30
av HSE
Aeramacci var ägt av H-D ett tag och tillverkade sportmodellen av den H-D märkta mopeden. Modellen på bilden är jag osäker på. Här är en länk till fler bilder:http://classic-motorbikes.net/gallery~H ... vidson-M50

Postat: 23 jun 2013, 11:26
av Cobra5000
Simonini sachs 50cc cross 6vxl, 3000:-
http://www.blocket.se/varmland/Simonini ... m?ca=6&w=3
Bild

Postat: 24 jun 2013, 22:20
av reggaefisken
http://www.tradera.com/saxonette-motor- ... _185243846

Kan gissa att denna är intressant?

Ligger under kategorin "motorcykel tillbehör"

Postat: 24 jun 2013, 23:49
av 56:an
Det kan vara bra när dom gör så... :whistel:

Det här kan bli bra också men jag här inga pengar :(
http://www.tradera.com/motor-svartkvarn ... override=1

En gnistrande kall lördagsförmiddag kan man nog få ut pengen för bara drömbågeförknasaren... :twisted:

Postat: 25 jun 2013, 08:44
av reggaefisken
Tycker dock mopeddelarna är dyrare än rödqvarana delarna.

men hur ser man skillnad på 3,5hk motorn och 4,5hk?

Postat: 26 jun 2013, 10:30
av 56:an
Förgasarn sitter mer åt vänster och på ett insugsrör på 3.5 hästarn eller 118cc motorn.

Den senare motorn är kallas 120cc motorn och är på 4,3 hästar.

Den stora skillnaden mellan motorerna är att man övergick från den gamla tvärspolningen (från 98:orna) till den mer moderna vändspolningen och förmodligen där ligger effektökningen.

Mopederna kom vid den här tiden och dom är också alltid vändspolade som vi vet... :wink:

Postat: 26 jun 2013, 10:34
av 56:an
Det här var en kul moppe, har väl aldrig sett nån sån tror jag... Motorn ser ut att vara gammal treväxlad motor till 3-hjulig transportmoped och bara den tycker jag väl är värd pengarna för hela mopeden.

Sen har man ju allt det andra och det ser ju inte så illa ut heller tycker jag... ;;)


http://www.blocket.se/kalmar/Mcb_1200_4 ... ?ca=18&w=1

Bild

Stödet pekar framåt... MCB lyckades man aldrig göra nåt redigt centralstöd :?

Postat: 26 jun 2013, 10:38
av zappafan
56:an skrev:Men jag får bara titta finns inga pengar
Det är väl bara att göra som alla andra, spotta i nävarna & jobba lite övertid... 8)

Postat: 26 jun 2013, 10:41
av 56:an
Fixat! 8)

Postat: 26 jun 2013, 14:29
av reggaefisken
Tack 56:an

Visste det med spolningen i motorn och hur man ser skillnaden på kolven men inte utsidan av cylindern. kan vara bra att veta.

Har ju köpt en Mod 31 =D

Postat: 26 jun 2013, 14:59
av 56:an
Kul du köpt en sån motorcykel :D

Jag höll på med såna när jag var fjorton-femton och då kunde man köpa dom för näst intill ingenting. Idag tycker jag dom blivit blixtedyra men jag har åtminstone lyckats buda hem ett par svänghjul från Tradyra till skapligt pris :lol:

Kolla länken nedan så visar Jim båda systemen på HVA motorerna på bästa tänkbara och tydliga sätt thumb_up

Vändspolningen (spolgaserna går från två håll snett bakåt och upp mot toppen och vänder sedan neråt) spolar rent och byter gaserna bättre och därför blir motorn effektivare.

http://www.classicmotor.se/artiklar/exp ... och-120-cc

Postat: 26 jun 2013, 17:32
av Johan Lat

Postat: 26 jun 2013, 22:58
av Nedomansky