Hej!
Well, jag kopplar fortfarande inte länken mellan ångmaskin o Rudolf Diesels motor.
För den som vill förkovra sig i ämnet förbränningsmotorer, med en historisk vinkel, kan jag tipsa om Internal Fire skriven av L Cummins. (den finns i husets bibliotek...)
Vi kan ju käbbla om begrepp som ottomotor vs bensinmotor. Dessa båda begreppen betyder ju faktiskt lite olika saker.
Begreppet ottomotor handlar i huvudsak om en arbetsprincip, i korthet; fyra takter, antändning medelst gnista och förbränningsförloppet.
Något som kan tillämpas på en rad olika bränsletyper, som bekant.
Men bensinmotor avses ofta en motor av ottoprincip, men det är ju inte tvunget!
Ang. reglaget "STOPP-DRIFT-FORCERING" så är min teori följande:
Stopp betyder, ja... det kan du nog räkna ut själv?
Drift är drift med reglerat varvtal (inbegriper en viss given maximal insprutningsmängd) och
Forcering är drift bortom drifsläget. Kan vara ökat varvtal eller ökad max insprutningsmängd eller ev en kombination av de båda. Kan ses som "Nödeffekt". Jag vet att manöverorgan för andra maskiner, likt denna, har haft den innebörden.
Själv har jag bara två dieselmotorer, Hatz 2G40 samt min ryska torpedbåtsmotor.
Min motor är helrenoverad i slutet av 1989 till den nätta kostnaden motsvarande nästan 2 000 000 kr... (därefter förrådsställd)
Motorn tillverkades 1959 i Leningrad, motorfamiljen såg dages ljus under WW II, idag tillverkar man tredje generationen av den motorn!
Torr motor utan backslag väger bara några 100 kg mer än RR Griffon, värt att reflektera över!
Total slagvolym 62.4 liter och har en maximal effekt av 1200 hk vid 1850 rpm.
Se följande två snuttar som visar den motortypen.
http://www.youtube.com/watch?v=E9LnS3GovtU
http://www.youtube.com/watch?v=Ucb04EaNxDw