Re: 56:ans motor och mekartråd

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av 56:an »

.......
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 00:42, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av erlan »

visst kan biltändspolar paja även dom.
speciellt dom speciella stöldskyddständspolarna som satt i amazonen har jag träffat på dåliga.
en annan klassisk felorsak på dom fördelarna är kabelgenomföringen genom
fördelarväggen.
smärgelduk är lite lurigt på elprylar eftersom slipkornen och slipdammet från smärgelduk leder srtöm. sandpapper eller magnetfil är rätt verktyg.

brytarna är dock enkla att felsöka.

ställ motorn i ett läge där brytarna är stängda.
håll tändkabeln från spolen lagom långt från jord, alternativt håll änden i handen.
med en lagom smal mejsel, öppna brytarna.
när brytarna öppnas ska det komma en gnista, alternativt håret resa sig.

erlan
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av 56:an »

........
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 00:42, redigerad totalt 1 gång.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av 56:an »

.........
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 00:42, redigerad totalt 1 gång.
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av Baronen »

Men om det kommer gnista mellan brytarspetsarna, är inte kondningen körd då? Hur är det med förgaseriet då?
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor
Inlägg: 4294
Blev medlem: 23 jul 2008, 23:00
Ort: Ullånger

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av Hasse »

Du har kanske hällt i nån snygg häxblandning igen som motorn inte tycker om :)
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av 56:an »

Baronen skrev:Men om det kommer gnista mellan brytarspetsarna, är inte kondningen körd då? Hur är det med förgaseriet då?
Klart tändningsfel, mer choke sånt gör ingen nytta, bara surar motorn om man är ovarsam.

Kondingen har jag bytt till en med något större kapacitans.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av 56:an »

........
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 00:41, redigerad totalt 1 gång.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av 56:an »

.......
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 00:41, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
ZVEZDA M50
Inlägg: 706
Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
Ort: Trollhättan

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av ZVEZDA M50 »

Hej!

Får jag föreslå att du kollar gniststräckan då du kör startmotorn, alltså vrider tändningsnyckeln till START.
De prov man gör skall likna verkligheten så långt som möjligt är.
Det kan ju t.ex. vara tändningslåset...
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5189
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av zappafan »

Är du helst säker på soppatillförseln?
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av 56:an »

ZVEZDA M50 skrev:Hej!

Får jag föreslå att du kollar gniststräckan då du kör startmotorn, alltså vrider tändningsnyckeln till START.
De prov man gör skall likna verkligheten så långt som möjligt är.
Det kan ju t.ex. vara tändningslåset...
Det verkar ju vara samma i både start- och körläge :?

Men för att utesluta alla problem på den sidan måste väl det enklaste vara att sätta en extra tändspole mellan B+ på batteriet och fördelaren och se om bilen funkar då?

Jag tror nog det får bli nästa försök....

Tändstiften har jag inte kollat, men fel där låter väl långsökt när problemet visar sig vid brytarkontakterna :hmm:

Sen är det en annan sak, och det är att det här problemet uppstod helt plötsligt när jag gjorde brytarservice för ett par dagar sen, innan dess har jag inte märkt nånting alls....
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av 56:an »

zappafan skrev:Är du helst säker på soppatillförseln?
Ja, till 99,9 % för sånt brukar man höra. Här är det en hackig motorgång och låter ungefär som när man kopplar tändkablarna fel fast inga förgasarsmällar

Sen gick ju motorn i alla fall några sekunder med sprillans nya Volvo original brytarspetsar :roll:
Användarens profilbild
Frolzon
Inlägg: 1290
Blev medlem: 11 maj 2010, 23:00
Ort: Dalsland

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av Frolzon »

Hmm... öppnar du "feugasaren" så finns det nog en skvätt vatten i botten på flottörhuset... slider_anon.gif
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av 56:an »

Är inne nu och uppvärmd, ett par koppar thé och ett par tre mackor sen får man väl påatt igen för klockan är ju bara 22.19 nu :mrgreen:
Skriv svar