Sida 57 av 104

Re: 56:ans motor och mekartråd

Postat: 27 jan 2015, 17:56
av 56:an
.......

Re: 56:ans motor och mekartråd

Postat: 27 jan 2015, 19:16
av erlan
visst kan biltändspolar paja även dom.
speciellt dom speciella stöldskyddständspolarna som satt i amazonen har jag träffat på dåliga.
en annan klassisk felorsak på dom fördelarna är kabelgenomföringen genom
fördelarväggen.
smärgelduk är lite lurigt på elprylar eftersom slipkornen och slipdammet från smärgelduk leder srtöm. sandpapper eller magnetfil är rätt verktyg.

brytarna är dock enkla att felsöka.

ställ motorn i ett läge där brytarna är stängda.
håll tändkabeln från spolen lagom långt från jord, alternativt håll änden i handen.
med en lagom smal mejsel, öppna brytarna.
när brytarna öppnas ska det komma en gnista, alternativt håret resa sig.

erlan

Re: 56:ans motor och mekartråd

Postat: 27 jan 2015, 19:30
av 56:an
........

Re: 56:ans motor och mekartråd

Postat: 27 jan 2015, 20:50
av 56:an
.........

Re: 56:ans motor och mekartråd

Postat: 27 jan 2015, 21:00
av Baronen
Men om det kommer gnista mellan brytarspetsarna, är inte kondningen körd då? Hur är det med förgaseriet då?

Re: 56:ans motor och mekartråd

Postat: 27 jan 2015, 21:23
av Hasse
Du har kanske hällt i nån snygg häxblandning igen som motorn inte tycker om :)

Re: 56:ans motor och mekartråd

Postat: 27 jan 2015, 21:52
av 56:an
Baronen skrev:Men om det kommer gnista mellan brytarspetsarna, är inte kondningen körd då? Hur är det med förgaseriet då?
Klart tändningsfel, mer choke sånt gör ingen nytta, bara surar motorn om man är ovarsam.

Kondingen har jag bytt till en med något större kapacitans.

Re: 56:ans motor och mekartråd

Postat: 27 jan 2015, 21:56
av 56:an
........

Re: 56:ans motor och mekartråd

Postat: 27 jan 2015, 22:04
av 56:an
.......

Re: 56:ans motor och mekartråd

Postat: 27 jan 2015, 22:04
av ZVEZDA M50
Hej!

Får jag föreslå att du kollar gniststräckan då du kör startmotorn, alltså vrider tändningsnyckeln till START.
De prov man gör skall likna verkligheten så långt som möjligt är.
Det kan ju t.ex. vara tändningslåset...

Re: 56:ans motor och mekartråd

Postat: 27 jan 2015, 22:06
av zappafan
Är du helst säker på soppatillförseln?

Re: 56:ans motor och mekartråd

Postat: 27 jan 2015, 22:13
av 56:an
ZVEZDA M50 skrev:Hej!

Får jag föreslå att du kollar gniststräckan då du kör startmotorn, alltså vrider tändningsnyckeln till START.
De prov man gör skall likna verkligheten så långt som möjligt är.
Det kan ju t.ex. vara tändningslåset...
Det verkar ju vara samma i både start- och körläge :?

Men för att utesluta alla problem på den sidan måste väl det enklaste vara att sätta en extra tändspole mellan B+ på batteriet och fördelaren och se om bilen funkar då?

Jag tror nog det får bli nästa försök....

Tändstiften har jag inte kollat, men fel där låter väl långsökt när problemet visar sig vid brytarkontakterna :hmm:

Sen är det en annan sak, och det är att det här problemet uppstod helt plötsligt när jag gjorde brytarservice för ett par dagar sen, innan dess har jag inte märkt nånting alls....

Re: 56:ans motor och mekartråd

Postat: 27 jan 2015, 22:17
av 56:an
zappafan skrev:Är du helst säker på soppatillförseln?
Ja, till 99,9 % för sånt brukar man höra. Här är det en hackig motorgång och låter ungefär som när man kopplar tändkablarna fel fast inga förgasarsmällar

Sen gick ju motorn i alla fall några sekunder med sprillans nya Volvo original brytarspetsar :roll:

Re: 56:ans motor och mekartråd

Postat: 27 jan 2015, 22:19
av Frolzon
Hmm... öppnar du "feugasaren" så finns det nog en skvätt vatten i botten på flottörhuset... slider_anon.gif

Re: 56:ans motor och mekartråd

Postat: 27 jan 2015, 22:19
av 56:an
Är inne nu och uppvärmd, ett par koppar thé och ett par tre mackor sen får man väl påatt igen för klockan är ju bara 22.19 nu :mrgreen: