Sida 58 av 104
Re: 56:ans motor och mekartråd
Postat: 27 jan 2015, 22:21
av 56:an
Frolzon skrev:Hmm... öppnar du "feugasaren" så finns det nog en skvätt vatten i botten på flottörhuset...

Är det verkligen möjligt med 20 liter "K-sprit" i bensintanken

Re: 56:ans motor och mekartråd
Postat: 27 jan 2015, 22:24
av zappafan
Kanske du kör på mer vatten än "brännbart"....

Re: 56:ans motor och mekartråd
Postat: 27 jan 2015, 22:24
av Frolzon
Egentligen inte men...hmm..jag hade kollat bara för att vara helt säker innan andra åtgärder...

Re: 56:ans motor och mekartråd
Postat: 27 jan 2015, 23:38
av Baronen
Det sitter Inget motstånd mellan tändningslås och tändspolen? Jag hade ett liknande fel på 240n en gång. Spänningen fram till tändspolen försvann efter några minuter. Ryckte en kabel från extraljusen och drog direkt till plus på spolen för att kunna köra vidare och sen laga när jag kommit hem. Blev inte av att laga förens efter en vecka och då provstartade jag utan att ge direktström och sen dess har den fungerat.. Den lagade sig själv.. Gillar inte när fel försvinner av sig själv

Re: 56:ans motor och mekartråd
Postat: 28 jan 2015, 00:28
av erlan
56:an skrev:Frolzon skrev:Hmm... öppnar du "feugasaren" så finns det nog en skvätt vatten i botten på flottörhuset...

Är det verkligen möjligt med 20 liter "K-sprit" i bensintanken

jag kommer inte ihåg hur mycket vatten 20 liter etanol kan bära, men om jag minns rätt blev tändvilligheten lidande efter 10-15 procent vatten i E85.
ett annat klassiskt volvofel var ju sprucket kamdrev. brukar dock ge vissa missljud.
har du kollat så det inte är vanlig "skit i förgasaren"
erlan
Re: 56:ans motor och mekartråd
Postat: 28 jan 2015, 00:43
av 56:an
..........
Re: 56:ans motor och mekartråd
Postat: 28 jan 2015, 00:55
av 56:an
.........
Re: 56:ans motor och mekartråd
Postat: 28 jan 2015, 02:21
av Amarace
Har du konstateratt fördelarlock och rotor verkligen är ok, då främst att kolstiftet sitter där (så det inte bara är fjädern) och sticker ut nog långt så kontakten med rotorn är bra.
Av det jag läst är det främst brytaren du donat med, och iomed att du då lyfter locket varje gång kan det ju vara där det spökar. Isåfall kan du ju ha bra gnista från tändspolen, men det når aldrig stiften som det ska
Tändspolen brukar gå väldigt varm när den är dålig, sen kondensatorn, jag har faktiskt varit med om liknande problem, då tipsade en gammal man mig om kondensatorn, jag tvivlade, men nog tusan blev allt bra då den byttes. Den var då bytt för ca 100 mil sedan, satte dit den gamla och körde ned den. (Så fort jag byter tönddelar lägger jag det gamla i bagaget utifall att)
Det är vad jag skulle börja med att kolla iaf, alltid gå bakåt till när det sist fungerade, fundera på vad man gjorde och tänka om nåt av det kan spöka, då är du tillbaka vid fördelaren.
Re: 56:ans motor och mekartråd
Postat: 28 jan 2015, 02:36
av 56:an
.........
Re: 56:ans motor och mekartråd
Postat: 28 jan 2015, 04:13
av 56:an
..........
Re: 56:ans motor och mekartråd
Postat: 28 jan 2015, 12:52
av Frolzon
Om lagringen i övre delen av fördelaraxeln är sliten, då kan man ställa brytaravståndet rätt, men det kommer att variera med glappet...

Re: 56:ans motor och mekartråd
Postat: 28 jan 2015, 14:56
av 56:an
.......
Re: 56:ans motor och mekartråd
Postat: 28 jan 2015, 15:36
av Baronen
Har fördelaren ordentlig jordning? Är alla flätor som dom ska?
Re: 56:ans motor och mekartråd
Postat: 28 jan 2015, 15:50
av 56:an
..........
Re: 56:ans motor och mekartråd
Postat: 28 jan 2015, 16:27
av HSE
Testa om motorn hoppar igång glatt på startgas. Om den gör det ligger felet på bränslesidan. Om den är lika motvillig med startgasen brukar jag börja med ett kompprov för att vara säker på att motorn är frisk i grunden. Annars kan man skruva tills F.N löser av en. På bilar med kamremm/kamkedja kollar jag också att ventiltiderna stämmer, haft flera "kunder" med remmar som hoppat någon kugg och då blir det problem. Men det gäller ju inte en B18, där går kammdrivningens fiber drev ibland men då startar motorn inte alls och snurrar fortare än normalt på starten...