Sida 59 av 104
Re: 56:ans motor och mekartråd
Postat: 28 jan 2015, 16:57
av 56:an
...........
Re: 56:ans motor och mekartråd
Postat: 28 jan 2015, 17:00
av 56:an
Nu är det kolmörkt ute och blåser så träden svajar, ska bli oväder ikväll. Har ingen lust och gå ut

Re: 56:ans motor och mekartråd
Postat: 28 jan 2015, 17:28
av Baronen
Tänkte om fördelaren får dålig kontakt med blocket. Det kan ju va rost och skit i fördelarhålet.
Re: 56:ans motor och mekartråd
Postat: 28 jan 2015, 17:37
av erlan
gammal enägarbil..........
vad är det för konstruktion på tändkblarna?
det råkar inte vara gamla kolpulverkblar?
hur ser stiften ut? dom kan berätta en hel del.
det kan vara så att du behöver ett varmare/mjukare stift än rekomendat.
E85 har en annan förbränningskaraktär, motorn drar mer olja än när den var ny, och den körs väldigt lungnt.
kommer att tänka på en diskussion när vi låg i lumpen, mellat vårt motorbefäl och en mekanikerom en ordonans mc som inte startade.
-får den gnista?
-ja
får den bränsle?
-ja
får den luft?
-ja
-då går den
-nej det gör den inte
erlan
Re: 56:ans motor och mekartråd
Postat: 28 jan 2015, 17:44
av 56:an
........
Re: 56:ans motor och mekartråd
Postat: 28 jan 2015, 17:58
av 56:an
.......
Re: 56:ans motor och mekartråd
Postat: 28 jan 2015, 19:26
av HSE
Har du fördelaren på köksbordet så är det ju bara att koppla upp den till tändspole, 12v batteri och tändstift med 15mm gnistgap. Sedan kan du sitta i värmen och snurra på axeln och kolla hur det gnistrar

Re: 56:ans motor och mekartråd
Postat: 28 jan 2015, 20:06
av 56:an
........
Re: 56:ans motor och mekartråd
Postat: 28 jan 2015, 20:14
av zappafan
56:an skrev:Nu är det kolmörkt ute och blåser så träden svajar, ska bli oväder ikväll. Har ingen lust och gå ut

Om du inte vänt dygnet kunde du ju mecka på dagen i dagsljus....

Re: 56:ans motor och mekartråd
Postat: 28 jan 2015, 20:36
av Frolzon
56:an skrev:Det här är en gammal väloljad enägars bil så såna slitage kan du bara glömma
Jodå, den är säkert i ett bra skick, men det var en erfarenhet som jag själv råkade ut för på sommaren 1981.
På en bil i bra skick som helt utan minsta förvarning började tjuvstanna och skjuta lite, både i förgasare och avgasrör.
När jag kopplade till en kamvinkelmätare så påminde visaren om vingen på en kolibri, då anade man var felet låg.
Övre fördelarbussningen hade blivit lite sliten, så där gick det att vicka några tiondelar på rotorn i sidled...

Re: 56:ans motor och mekartråd
Postat: 28 jan 2015, 21:25
av 56:an
zappafan skrev:56:an skrev:Nu är det kolmörkt ute och blåser så träden svajar, ska bli oväder ikväll. Har ingen lust och gå ut

Om du inte vänt dygnet kunde du ju mecka på dagen i dagsljus....

Väldigt bra idé
Och varför kommer alltid blåst, regn och oväder efter kl 14

Re: 56:ans motor och mekartråd
Postat: 28 jan 2015, 21:29
av Baronen
56:an skrev:zappafan skrev:56:an skrev:Nu är det kolmörkt ute och blåser så träden svajar, ska bli oväder ikväll. Har ingen lust och gå ut

Om du inte vänt dygnet kunde du ju mecka på dagen i dagsljus....

Väldigt bra idé
Och varför kommer alltid blåst, regn och oväder efter kl 14

Här brukar dagen börja med skitväder och sluta med skitväder..
Re: 56:ans motor och mekartråd
Postat: 28 jan 2015, 21:43
av 56:an
.........
Re: 56:ans motor och mekartråd
Postat: 28 jan 2015, 22:40
av Baronen
Byt fördelarlock och rotor.
Re: 56:ans motor och mekartråd
Postat: 28 jan 2015, 22:55
av 56:an
.........