Sida 7 av 32
Postat: 18 maj 2013, 18:17
av JanneHagnell
Jaha, idag fick vi den första större motgången. Storasyster som var så taggad blev besviken idag, för Bonnie vägrar starta!

Vi hade raskt monterat tillbaka tank och bränslekran, bytt tändstift, -hatt och -kabel, fyllt bensin, öppnat kranen och konstaterat att det kom bensin helt utan läckage och kickade - tvärdött!
Loss med stiftet och kollar - ingen gnista! "Men den startade ju i höstas", som det brukar heta... Jaja, tillbaka med gamla stiftet - och gnista!Â
OK, kickar igen - dött. Öppnar gasen och den tänder! Fast bara några gånger. Testar att snapsa i lite bensin direkt i cyllen - inget.
Vi ger sedan upp för idag. Imorgon blir det till att handla startgas för att se om den tänder på det. Om inte tror jag på för svag gnista eller tappad kompression. Tänder den åker förgasaren av igen.
Postat: 19 maj 2013, 16:41
av JanneHagnell
Dagens fynd: Bonnie var helt tom på transmissionsolja!

Då jag aldrig fyllt på kan hon ha varit tömd för vinterförvaring och då har hon stått tom i 1,5 år. Kan det vara så att packboxen på transmissionssidan torkat och släppt ut vevhuskompressionen? Fyllde på olja och låter den stå tills imorgon så packboxen får en chans att svälla.
Postat: 20 maj 2013, 21:09
av JanneHagnell
Var ute och mekade Bonnie idag med samma resultat: Om jag håller gasen stängd under några kickar och sedan öppnar fullt tänder hon till, men inte mer.
För att gå metodiskt till väga tänkte jag börja med gnistan som jag tycker ser svag ut. Lånar helt enkelt i tur och ordning CDI, tänspole och laddregulator från Moppis1. Startar Bonnie vet jag ju vad felet var. Om inte så blir det lurigare. Det skumma är hon inte tänder alls på startgas sprutad direkt i förgasarhalsen med öppet spjäll. Tändstiftet blir inte heller blött trots ivrigt kickande och att jag ser bensin samlas i förgasarhalsen. Min teori är reedventilen (hur testar man den?), packboxarna på vevaxeln eller toppackningen. Vad tror ni?
Postat: 21 maj 2013, 12:54
av JanneHagnell
Jaha, förmiddagens mekande uteslöt i princip elsystemet. Flyttade CDI, tändspole med tändkabel, laddregulator och tändstift mellan mopparna. Moppis1 startade snällt, Bonnie är lika död.
Switchade även reedventil med samma resultat. Så om inte magneten på Bonnie är dålig (känns lite långsökt) så är det packboxar och toppackning kvar på min lista.
Postat: 22 maj 2013, 19:12
av JanneHagnell
Idag mätte jag upp tändspolen i magneten på Bonnie, och den visade precis samma som den i den fungerande Moppis1. Så nu ska väl tändsystemet vara friskrivet. Beställde därför packboxar och toppackning från Alvars, som dels fixade det direkt, dels gav mig halva standardportot då de tyckte att "det är ju bara ett brev".

Postat: 23 maj 2013, 14:42
av JanneHagnell
Kom på att en sak har jag ju faktiskt inte bytt: Förgasaren! Men det blev ingen förändring. Upptäckte också att Moppis1 inte heller tänder på startgas - men går gör hon ju! Fel på startgasen?

När jag jämförde gnistorna så tyckte jag nog att Moppis1:s är bra mycket blåare. Kanske kan vara magneten ändå? Har i alla fall tänkt att jag börjar demontera på den sidan och se om jag hittar något, samt byta den packboxen. Trevligt nog kan allt göras med motorn kvar i hojen.

Postat: 23 maj 2013, 15:01
av Lasse väss
Du har då tålamod i alla fall

Hoppas det löser sig ! Jag har ett liknade fall med fruns Maxi ? men det jag orkar med, är att gå förbi och sparka på däcket

Postat: 23 maj 2013, 17:56
av JanneHagnell
Tack! Egentligen är tålamod inte min paradgren, men om jag kan släppa det och gå undan och göra annat när det

för mycket så funkar det.
Postat: 29 maj 2013, 15:28
av JanneHagnell
Jaha, det var inte packboxen på tändsidan som falerade. Rev av kåpor, svänghjul, spolar och tändplatta i en rasande fart; konstaterar igen hur sympatiskt enkel och lättmekad dessa moppar är!
På tändplattan var det rostigt, ärgigt men torrt.

Med tändplattan borta syntes möjligen ett svagt läckage från den till synes fräscha packboxen.

Men jag bytte den i alla fall.
Svänghjulets magneter var magnetiska, men deras styrka kan man väl inte känna av bara genom att hålla en skruvmejsel emot? Bestämde dock att jag i nuläget inte switchar svänghjul med Moppis1. Vill inte riskera att hon börjar krångla också, om jag ger mig in och pillar...
Gjorde rent alla fästpunkter och satte skruvarna med kopparpasta. Tyckte nog att gnistan blev bättre, men fortfarande ingen tändning, annat än om jag kickar länge och sedan öppnar gasen, precis som förut.
Jag noterade att tändspolen var omlödd, och det var svårt att mäta på lödningarna, men till slut fick jag 270 ohm, precis som förut. Och eftersom jag fick bra motståndsmätning via utgående kablar borde lödningarna vara okej inuti.
Nästa steg blir att byta packboxen på transmissionssidan. Hjälper inte det får jag ta toppackningen också. Om läget förblur oförändrat får jag ge mig på tändningen igen. Visserligen skulle godset ha kunnat spricka i cylinder eller vevhuskåporna, men vad är sannolikheten för det på en moppe som stått still under ett täcke? Andra idéer?
Postat: 29 maj 2013, 17:58
av OutbackJack
Är du här också??

Tändspolar är högspänning och det är ofta något mycket oförutsägbart...
(De som varit på Högspänningslabbet i Uppsala har sett det.)
En tändspole kan "mäta rätt" när den mäts med ohmmetern, mätspänningen är ju då bara någon/några volt.
Men när det ska högspänning till då kan det slå över internt och spolen sluta fungera..
Du har väl prövat med mindre elektrodavstånd på stiftet?
Gnistan tar alltid lättaste vägen och är det lättare med ett internt överslag än att gnistra på stiftet så blir det så det interna...
Övertryck, typ kompression gör att gnistan får svårare att slå över på stiftet, så att det "funkar löst" dvs i atmosfärstryck är ingen garati för att det gnistrar inne i cylindern, under fullt tryck...
Postat: 29 maj 2013, 19:26
av JanneHagnell
I am everywhere, but I am a ninja, so you can't see me...
Testade faktiskt med mindre elektrodavstånd igen, nu rejält mindre men nix. Då jag inte ville hålla på och böja för mycket fram och åter så satte jag efter testet i det gamla stiftet som har typ 2mm elektrodavstånd och slog för ordningens skull ett tag på kicken: Världens supergnista! Stor och blåvit!
Så det kanske behövde ruckas lite på prylarna inne i svänghjulet. Men startade gjorde den ändå inte, så nu ska transmissionen bort och packbox nr 2 bytas, sedan blir det toppackningen.
Postat: 29 maj 2013, 19:39
av OutbackJack
Beware! Jag har en äkta finsk häxa här hemma så se upp...
När Belugan är klar kommer jag och trakasserar dig i Alingsås!
OnT: Tror nog mera på reedsen än på toppackningen..
Det brukar inte behövas så mkt komp för att få motorn att starta.
Vad den sen orkar med 3kg kompressionstryck i cyl är en annan sak...
Postat: 29 maj 2013, 20:38
av JanneHagnell
Fast reeden har jag ju testat att byta, utan resultat...
Tänkte väl lite så att om jag byter bägge packboxarna och toppackningen så har jag betat av det också. Startar den inte då kan jag ju testa att byta reed igen. Hjälper inte det så får jag ge mig på tändsystemet igen...
Postat: 29 maj 2013, 20:41
av JanneHagnell
OT: Du är välkommen.
Postat: 30 maj 2013, 10:45
av JanneHagnell
Det tar sig, sa han som fick eld i håret....
Idag bytte jag reed igen, men denna gång helt, så Bonnie fick Moppis1 och vice versa. Först trodde jag att felet var löst, då Moppis1 inte startade. Men efter idogt kickande hoppade hon igång och efter att ha varit lite grätten inledningsvis så gick hon sedan lika bra som vanligt och var lika stark och lättstartad som normalt.
Och Bonnie, då? Ja, hon startade inte men 17 om hon inte tände till flera gånger! Och gnistan var lika fin idag, och nu blir stiftet blött också!
Har tappat ur oljan för att kunna öppna transmissionen men det är ju en del jobb. Då det verkar ha gått framåt efter att jag hade loss svänghjulet och tändspolarna så tänkte jag börja med att löda om tändspolen och se om det kan ge ännu bättre gnista och att det ändå var tändningen som bråkade (den utbytta packboxen såg ju fräsch ut).