Har lärt mig att man alltid ska skruva på Acetylen först, vare sig man stänger av eller startar svetsen.
Men nu har jag lite tips att tänka på nästa gång

Jupp. A Står nog för Aktiv, och I för inaktiv. Om jag minns rätt. Med aktiv gas ingår gasen i svetsen, men inaktiv skyddar den bara.SachsMekarn skrev:Fast det är väl Gasen som avgör namnet, MAG eller MIG?
Det kan stämma!Rexxy skrev:Jupp. A Står nog för Aktiv, och I för inaktiv. Om jag minns rätt. Med aktiv gas ingår gasen i svetsen, men inaktiv skyddar den bara.SachsMekarn skrev:Fast det är väl Gasen som avgör namnet, MAG eller MIG?
Om jag minns rätt som stod i skolböckerna.
Just ja, om man har backventil. Jar har ingen. Jag har korta slangar och vet hur det låter med bakslag, fast inte från min svets. <!-- </EdIndex> --></div>cobra karlsson skrev:Ni har fel oxygen skall öppnas först sedan acetylen pga backventilerna hälsn cobra, ps dom flesta gör som ni acetylen först men det är fel
man skall värma till stålet är flytande på en yta stor som ett tändstickshuvud ungefär. sen för man in tråden närnare svetsfogen så man smälter loss en droppe tillsatsmaterial som får ramla ner i det s.k. päronformade hålet eller gropen som bildas i svetsen.SachsMekarn skrev:Det märkliga är att det var ordentligt glödgat när jag matade på tråd, värmde även tråden.
Jag svetsade ihop en kök med samma svets för ett tag sedan, och dom svetsfogarna blev bra.
Men träning ger färdighet