Kan denna funka?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
AndreasL
Inlägg: 99
Blev medlem: 01 okt 2012, 23:00

Inlägg av AndreasL »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Kirre skrev:NU FUNKADE DET!!!!!! :lol: :lol: :lol: :lol:
Det var kul men kallt
Receptet lyder
Avgas 138grader
Spol 100grader
Insug 134grader
Och cylindern höjd och avplanad 1,6mm
12mm förgasare
Durationer mätta/angivna "inklusive" höjningen på 1,6mm?
Eller ska man "plussa på" för höjningen till dina grunddata...för det blir ju ngt helt annat...och lite omständligt.

En duration är ju en duration, hur du än når den. Även om det har olika effekt hur den kommer till.

Frågar bara så jag fattar rätt, inte som kritik.

Kul att maskinen går som du önskar.
Lärorikt för en nybörjare som mig att få en beskrivning på hur karaktär och prestanda blir med lite mer "normala" durationer oxå. Vanligare är ju att det pratas +100km/h och +190° avgas vilket är skitkul i sig men inte till vardags kanske. :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Kirre
Inlägg: 383
Blev medlem: 07 okt 2008, 23:00
Ort: Kalmar

Inlägg av Kirre »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
AndreasL skrev:
Kirre skrev:NU FUNKADE DET!!!!!! :lol: :lol: :lol: :lol:
Det var kul men kallt
Receptet lyder
Avgas 138grader
Spol 100grader
Insug 134grader
Och cylindern höjd och avplanad 1,6mm
12mm förgasare
Durationer mätta/angivna "inklusive" höjningen på 1,6mm?
Eller ska man "plussa på" för höjningen till dina grunddata...för det blir ju ngt helt annat...och lite omständligt.

En duration är ju en duration, hur du än når den. Även om det har olika effekt hur den kommer till.

Frågar bara så jag fattar rätt, inte som kritik.

Kul att maskinen går som du önskar.
Lärorikt för en nybörjare som mig att få en beskrivning på hur karaktär och prestanda blir med lite mer "normala" durationer oxå. Vanligare är ju att det pratas +100km/h och +190° avgas vilket är skitkul i sig men inte till vardags kanske. :wink:
jag är ju inte experten att svara MEN
Jag har mätt graderna med höjd cylinder <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Kirre
Inlägg: 383
Blev medlem: 07 okt 2008, 23:00
Ort: Kalmar

Inlägg av Kirre »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Var ute en runda ikväll ca 2,5mil
Det var kul men vad den spikar när jag stryper munstycket.
Så vad är nästa steg (innan jag köper en femhalva och fila på) ändra tänningen mer genom att fila på skruvhålen eller större förgasare?
Kanske både och!?!

Nu börjar jag få blodad tand detta är kul :D :D :D <!-- </EdIndex> --></div>
HUSQVARNA SPORT
Inlägg: 1473
Blev medlem: 27 nov 2007, 00:00
Ort: Sollefteå

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kul att höra det ena gör det andra hela tiden något som måste fixas at ta upp hålen i plattan så du kan gömma skruvskallen under spolen brukar göra lite. <!-- </EdIndex> --></div>
Mats T
Inlägg: 337
Blev medlem: 13 mar 2010, 00:00

Inlägg av Mats T »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Kirre skrev:Var ute en runda ikväll ca 2,5mil
Det var kul men vad den spikar när jag stryper munstycket.
Så vad är nästa steg (innan jag köper en femhalva och fila på) ändra tänningen mer genom att fila på skruvhålen eller större förgasare?
Kanske både och!?!

Nu börjar jag få blodad tand detta är kul :D :D :D
Spikar gör den garanterat inte med det kompressionen !
Något annat du hör .
:) <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace
Inlägg: 2189
Blev medlem: 24 nov 2009, 00:00
Ort: Dorotea, Lapplands Sydport

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kolla så du itne fått fel så att den spottar bränsle bakvägen genom förgasaren, då låter det som att den spikar.

(förr i tiden då man var ung o dum o filade för mycket fick man på det viset då man jackade för mycket o för stort runt insug, upplevde det dock aldrig på en Ilo, men på Sachs och FLinta) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Kirre
Inlägg: 383
Blev medlem: 07 okt 2008, 23:00
Ort: Kalmar

Inlägg av Kirre »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tog en liten (ca 4 mil) runda idag igen. Kallt!!
Satte dit en luftburk som var "original" och justerade tänningen lite så nu slutade hon att spika men upplevs som lite tröttare, måste bero på luftburken.
Men är i det stora ganska nöjd med både fart och styrka kommer väl att montera dit ett 28 drev bak och justera spol kanalerna som nästa steg.

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
AndreasL
Inlägg: 99
Blev medlem: 01 okt 2012, 23:00

Inlägg av AndreasL »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Kirre skrev:jag är ju inte experten att svara MEN
Jag har mätt graderna med höjd cylinder
Bra. :thumb:

Ville bara fråga så jag inte missförstod dig.

Verkar ju vara en lyckad början att småpilla vidare med. Kul. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar