Sida 7 av 10

Postat: 29 mar 2013, 22:26
av Mopedersen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Litt jobbing på mopeden i påsken også. Har fått montert alle vaiere.
Bensinkranen derimot ser ut til å være et problem.

Bild
Bild

Bild

Bild <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 29 mar 2013, 22:46
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det verkar vara en nytillverkad bensinkran (kopia) och då stämmer inte alla måtten. Sedan bör inte tanken ligga metall/metall mot ramen, jag brukar lägga ett flexibelt mellanlägg oftast en gummiduk som jag klipper till i lagom mått. Materialet bör vara så där 5-6 mm tjockt.

Men i huvudsak tror jag det är bensinkranen som är fel. Du bör ha en sån här kran istället och det är en fortsatt tillverkning av originalutförandet.

http://www.karcoma.com/produkte/produktkatalog/kraftstoffhahnen/kraftstoffhahnen_details.php?art_nr_getvar=30-0012&anzahl_alle=0&cp=k <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 29 mar 2013, 23:09
av Mopedersen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Takk for svaret. Jeg har lagt noen gummilister mellom tanken og rammen for å unngå ulyd/resonans i tanken. Originalbensinkranen var borte, så den som er montert nå er kjøpt ny. Når jeg ser kranen på linken, så tror jeg kanskje jeg har sett en slik her et sted. Får lete litt i morgen. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 30 mar 2013, 10:00
av pangerva
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tror inte det ligger nåt emellan ram och tank original. Sedan ska tanken långt fram och upp för att sedan trycka ner plåten en hel del.
Annars är det alltid bäst med originalkranar.
Mät din kran överallt så kan jag kolla om jag har någon. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 30 mar 2013, 17:46
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tror inte heller att det var en list mellan tank och ramkåpa.

Mycket fint jobb Mopedersen! <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 30 mar 2013, 19:26
av Amarace
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jäklar vad fin den är :)

Original sitter det en gummikloss i nederkant mellan tank och ram, runt 6-8mm tjock, den klossen är ca 1,5cm hög och lite smalare än bredden på utrymmet på tanken som går ner över ramen.

Och list mellan kåpa o tank har det suttit på alla mina monarpeder, men den är inte så tjock, den där ser tjockare ut.

Dom piratkranar jag testat har gått o använda, förutom dom med plastvred, då blir det för tjockt för att få kåpan över kranarmen, men då brukar plasten gå att ta bort o sen sätta dit igen. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 30 mar 2013, 20:01
av Mopedersen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Takk for positive tilbakemeldinger.

På gamle reklamebilder fra Monark ser det ut som at det er list mellom kåpe og tank.
Listen på kåpen er nok litt tykkere enn originalen ja.

Om jeg løfter opp tanken og kåpen, så kan bensinkranen betjenes.
Men det ser litt merkverdig ut når kåpen ikke ligger ned mot rammen.

Bild

Bensinkranen kan betjenes, men kåpen ligger ikke ned mot rammen.
Bild

Penere (snyggare?) med kåpen ned mot rammen, men kranen kan ikke betjenes.
Bild <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 30 mar 2013, 20:05
av Mopedersen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
pangerva skrev:Jag tror inte det ligger nåt emellan ram och tank original. Sedan ska tanken långt fram och upp för att sedan trycka ner plåten en hel del.
Annars är det alltid bäst med originalkranar.
Mät din kran överallt så kan jag kolla om jag har någon.
52mm
Bild

53mm
Bild

4,5mm
Bild <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 30 mar 2013, 20:47
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag känner igen den typen av bensinkran. Vill minnas den originalmonterades på Zundapp fast då med M12 gängan. Den var av ett annat fabrikat än de som Monark använde. Har för mig den hette Frankfurter och Monarks använde Karco som senare blev Karcoma.

På bilden ser du Karcoma och den har ett "längre utbyggt vred" än den
du visar.
  • Bild
Själv undviker jag i det längsta att köpa nytillverkade kopior det passar sämre på en sån fin renovering som du gör.

Har du inte den gamla kranen kvar så du kan renovera den? Eventuellt med hjälp av en annan gammal kran du hittar och kan plocka delar ifrån.

Det som först går sönder är packningen inuti men den gör du ganska enkelt. Kork, gummi eller nåt plast jag har använt olika men det måste vara någorlunda mjukt så det tätar.

Sen brukar det också vara en tunn pappersfiberpackning mellan skålfjädern och vredet men det funkar även utan den.

Var noga med hål och mått och lite olja när allt sätts ihop sen blir det bättre än bra och du känner dig stolt att ha fixade det här alldeles själv. :D <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 30 mar 2013, 21:45
av Cobra5000

Postat: 30 mar 2013, 22:09
av Mopedersen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jeg har ikke den original kranen. Det lå deler av en gammel kran i verktøyvesken under setet, men jeg vet ikke om den hører til. Den er rett og det virker som det passer bedre med en som er vinklet.

Kranen som lå i verktøyvesken under setet.
Bild

Jeg hadde det for meg at jeg hadde sett en kran, men den var jo her- på min Puch Maxi.
Bild

Hadde en annen kran liggende også, men den er litt kort den også. Også er den jo av plast.
Bild <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 30 mar 2013, 22:22
av Amarace
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Precis en sån som den sista har jag på min TRansportmonarped, den fungerar utmärkt på både den (men där är kåpan ombyggd) och på en 349F samt en 348F (som har samma tank som du), enda var att man var tvungen att ta bort plasten på vredet när man satte dit kåpan. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 30 mar 2013, 22:55
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Mopedersen skrev:Jeg har ikke den original kranen. Det lå deler av en gammel kran i verktøyvesken under setet, men jeg vet ikke om den hører til. Den er rett og det virker som det passer bedre med en som er vinklet.

Kranen som lå i verktøyvesken under setet.
Bild
Det är original Karco bensinkranen till mopeden men det fattas delar till den. Fråga Pangerva om han har resten :)

Det går också sätta annons under köpes :) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 30 mar 2013, 23:01
av Amarace
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->kollade reservdelskatalogen då jag blev osäker om det ska vara vinklad eller rak kran, men det är den där raka som ska vara original. Och gummimellanlägget jag nämnde som ska sitta under tanken finns även den med i katalogen. Så det ska sitta där. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 30 mar 2013, 23:24
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den vinklade kranen brukar vara när det är verktygslåda. :) <!-- </EdIndex> --></div>