Sida 7 av 20
Postat: 19 feb 2013, 16:06
av bmw02touring
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Johan Lat skrev:Precis kör den varm och kör runt och koppla hela tiden med ny olja så brukar det släppa, blir ofta så när dom snålar till det med bara två lameller



nu funkar den som den ska!
Går skitfint i motorn, inget rassel (nästan, det är ju en sachs).
Såg en del repor i cylindern via tändstifthålet, så jag passade på att stanna till hos en kompis som jag visste hade en del sachsdelar.
Hämtade en cylinder som någon börjat porta och en 13mm Bing m luftfilter.
Nu är cyllen färdigportad och provkörd tillsammans med nya förgasaren. Det blev en rätt trevlig maskin, betydligt piggare än orginalcyllen med 8,5mm fugge! <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 19 feb 2013, 17:54
av bmw02touring
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hade missat ditt inlägg Billykid. Den går ju riktigt fint din Sax, är det den med 80cc i filmen?
Har ju inte några ambitioner alls att vara speciellt snabb, då borde jag ha valt andra ramar än Mamba/Compact. Vill ju bara ha sköna åkmoppar till stugan. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 19 feb 2013, 21:28
av bmw02touring
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kom på en annan fråga.
Såg när jag monterade nya cylindern idag att spolportarna bara är halvt öppna när kolven är i bottenläget! Brukar det vara så här på SACHS? Eller ska man höja portarna eller slipa lite på kolvtoppen för att få mer öppet?
Kanske är basic fråga, men man brukar ju får snabba bra svar här!

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 19 feb 2013, 21:40
av selma
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du får vara försiktig om du justerar detta,dom blir
otäckt snabba

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 20 feb 2013, 10:12
av NiklasHögberg
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
selma skrev:Du får vara försiktig om du justerar detta,dom blir
otäckt snabba

är skillnaden märkbar då man tar av lite på kolvtoppen så de öppnar som de ska?? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 20 feb 2013, 10:23
av Lasse väss
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->O Ja ! Men kolla instr för HUR ni ska fila,
(Lånad bild)

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 20 feb 2013, 10:41
av volvomannen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Lasse väss skrev:O Ja ! Men kolla instr för HUR ni ska fila,
(Lånad bild)

Kan kolla här oxå.
http://www.rexxysmopeder.info.se/ <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 20 feb 2013, 20:37
av bmw02touring
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Provade att porta en gammal kolv som jag hade liggandes och hoppla vilken skillnad det blev,gasresponsen blev plötsligt riktigt ok.
Dock tyckte jag den gick lite "surt", den kändes riktigt stark i botten men verkade inte riktigt vilja varva ur. Kolven var ordentligt jackad så jag misstänkte att den fått lite för mycket duration på insuget.
Plockade fram en annan kolv som var ojackad och slipade till den mot spolkanalerna och nu kom varvvilligheten oxå. Känns fortfarande riktigt stark i botten och varvar friskt. Skulle säkert orka med ett par kuggar till fram, men då går den ju för fort.
Tack för hjälpen alla som bidragit!

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 20 feb 2013, 21:24
av jorhul
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Haha!! Nu är du fast

Snart sitter drevet där och sen...

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 20 feb 2013, 22:56
av bmw02touring
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
jorhul skrev:Haha!! Nu är du fast

Snart sitter drevet där och sen...

Naeh,

det tror jag inte, Compacten är ju tänkt till frugan och hon vill ju inte åka olagligt.
Den får väl göra 42km/h eller hur var det?
Mamban däremot ska får smaka på lite mer CC.
Fast det vore gött att prova med några kugg bort därbak, på Sachsen. Kan man säga att en kugg fram motsvarar 2 bak? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 21 feb 2013, 17:27
av fatchance
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
bmw02touring skrev:Kan man säga att en kugg fram motsvarar 2 bak?
Lägg till en kugg!
En kugg fram motsvarar 3 kugg bak (Ungefär) <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 22 feb 2013, 19:00
av bmw02touring
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Inte mopedrelaterat (eller jo, man kan ju jämföra VWn med en Sachs). Ett litet TV program där min 635a får spela en liten roll.
http://www.youtube.com/watch?v=N9Sun3cxIaA&list=UUukhoqIIgjISbB7tbZRBvwg&index=1 <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 23 feb 2013, 18:34
av bmw02touring
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Då var nästa Ostbåge nerplockad, tanken är att Frugan ska få denna. Hade tänkt att lackera den i Plymouth Prowler Orange, men så blir det inte. Frugan vill absolut ha den vit

Är det någon som har en bild på en vit Compact? Vore kul att se hur en sån ser ut, hmm.
Kan iofs tänka mig att det kan bli bra om man kör med en jäkla massa pärlemor/metallic i färgen.
Hur som helst är det faktist inte jag som plockat ner moppen, det skötte min 11åriga dotter om. Jag har tänkt att hon ska få göra allt från Lackering till Ihopmontering av "mammas moppe". Vi får se hur det går.
Så här ser den iaf ut nu. Plåtren i väntan på svets av klassisk spricka och därefter lack.

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 25 feb 2013, 03:24
av Johan Lat
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->NiklasHögberg gjorde i ordning en vit och kan ses i denna tråden:
http://raketsport.forumup.se/viewtopic.php?t=9050&postdays=0&postorder=asc&start=0&mforum=raketsport <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 25 feb 2013, 07:17
av bmw02touring
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Satan, vitt var ju fräscht! Mycket bättre än vad jag trodde.
Tack för trådtipset.

<!-- </EdIndex> --></div>