Sida 7 av 9
För lite tid, men nu är vi på gång!
Postat: 17 nov 2013, 21:10
av Astanius
Har inte haft den tid jag velat men nu är vi på gång. Skivbromsen är inpassad och bromsoket är genomgånget. Nu måste jag bara hitta någon stans där man kan få tag på rätt ekrar. Ska vara 150 mm långa och med en diameter på 2,9 mm. Tips?

Postat: 17 nov 2013, 21:12
av selma
Kolla bas motor
Sakta men säkert framåt!
Postat: 08 dec 2013, 21:37
av Astanius
Då har man spenderat lite tid med Mamban igen. Efter att jag fått tag i en ekersats med rätt längd så är vi på gång.
Demontering av K50 framhjul.
Navet klart för ekring samt broms ok från GP125 hemkommet.
Hopmonterat och inprovat. Nu ska det bara riktas!
Efter riktningen av framhjulet återstår att fixa nedre gaffelbenen. Fästena för skärmen och nya packboxar ska fixas.
Postat: 08 dec 2013, 21:55
av P-plats.se
Snyggt jobbat!
Ser ut som det kan ta tvärstopp med den frambromsen.
Postat: 08 dec 2013, 23:53
av SachsMekarn
Skivan är nästan lika stor som fälgbanan, kaxigt
![[get_real] staff_36-1](./images/smilies/staff_36-1.gif)
Postat: 10 dec 2013, 20:06
av Lolalola
Fan så biffigt!
*letar efter gillaknappen*
Nu börjar man arbeta åt rätt håll!
Postat: 26 dec 2013, 19:28
av Astanius
Under tiden då framhjulet har varit bortlämnat för riktning så har jag gjort i ordning bromsoket samt bromshandtaget. Rengöring, slipning, målning och sedan ihop montering.
Känns bra att man nu kan börja montera ihop framgaffeln igen!
Bromshandtaget blir stort på Mamban!
En fördel är dock att jag nu kan koppla bromsljuset till frambromsen också!
Ytterligare en positiv effekt med att använda mig av K50:s framnav är att jag får möjlighet att montera hastighetsmätare!
Så nästa steg är nu att montera denna.
Fortsättning följer!
Postat: 28 dec 2013, 21:33
av Lolalola
Kul med navborsten.

Konverteringen till Skivbroms klar!
Postat: 11 jan 2014, 17:44
av Astanius
Under ledigheten mellan jul och nyår så har jag haft lite kvalitets tid i garaget. Lägger upp några bilder på hur det ser ut med skivbromsen, hastighetsmätaren samt den nya pakethållaren på plats.

Pimpningen av däcken borde ge en 4-5 km/h extra!

Helt övertygad om att även detta tar en 4-5 meter på bromssträckan!
Även bakdäcket har fått sig en översyn.
Mopeden har fått en översyn och upp putsning och är nu klar för 2014.

Nya pakethållaren är på plats.
Elen har fått sig en översyn och omkopplaren är flyttad och har nu mer en dold dragning av kablarna i styret. Hastighetsmätaren är på plats och har kopplad belysning. Även bromsljuset är kopplat till frambromsen.
Nu ligger bara motorn och väntar! Har inte bestämt riktigt om jag bara ska byta olja i motorn och hänga tillbaka den eller om jag ska plocka ner den och ge den en full översyn. Fungerade bra hela 2013 så vi får se.
Jag återkommer med information längre fram!

Postat: 11 jan 2014, 19:20
av Lolalola
*letar efter gillaknappen*
Re: Konverteringen till Skivbroms klar!
Postat: 11 jan 2014, 19:32
av Hynboholm
Astanius skrev:
Pimpningen av däcken borde ge en 4-5 km/h extra!
Är det för att det ska vara retro, eller för att du tycker att det är snyggt?
Postat: 11 jan 2014, 19:45
av BjörnK
Mycket elegant!
Re: Konverteringen till Skivbroms klar!
Postat: 11 jan 2014, 23:00
av Astanius
Hynboholm skrev:Astanius skrev:
Pimpningen av däcken borde ge en 4-5 km/h extra!
Är det för att det ska vara retro, eller för att du tycker att det är snyggt?
Alltid retar det någon!

Re: Konverteringen till Skivbroms klar!
Postat: 11 jan 2014, 23:22
av Astanius
Astanius skrev:Hynboholm skrev:Astanius skrev:
Pimpningen av däcken borde ge en 4-5 km/h extra!
Är det för att det ska vara retro, eller för att du tycker att det är snyggt?
Alltid retar det någon!

Skämt och sido! Är mest för retrokänslan. Minns när jag var 15 och låg och målade däck text. Även första bilen, en Amazon fick detta.
Postat: 12 jan 2014, 08:57
av alf-johan
Det är GULDharmoni, bromsskivan stämmer bra överens med cylindern
