Sida 7 av 104
Postat: 12 jul 2013, 14:49
av pangerva
56:an skrev:Ja, Brattis ja..... men vad kostar dina?

Jag får fundera lite.

Postat: 13 jul 2013, 20:27
av pangerva
Bara för att det är så himla varmt och för att det är du så säljer jag en sats för 300 plus porto.

Postat: 14 jul 2013, 18:58
av 56:an
............
Postat: 16 jul 2013, 23:51
av 56:an
.........
Postat: 17 jul 2013, 04:18
av volvomannen
Vad har du för däcktryck? Du kan utanvidare ha 2,5 upp mot 3 kg i däcken det gör mycket för förbrukningen.
Och innan någon säger är du inte klok 3 kg! Går aldrig! Det gör det visst har kört med 3 kg de senaste 10 åren och det har gått hur bra som helst, rådet har jag fått av en däckkrängare. det hela handlar om en kompromiss mellan komfort och prestanda, lägre tryck mr komfort mindre prestanda och vce versa.
Prestanda = lägre förbrukning, bätttre väghållning, längre livslängd.
Postat: 17 jul 2013, 07:21
av Skunkworkz
Kan bara hålla med angående däcktryck. Jämförelsen Audi Amazon så
är det luftmotståndet inte vikten som spelar mest roll vid landsvägs körning.
Postat: 17 jul 2013, 08:18
av pangerva
volvomannen skrev:Vad har du för däcktryck? Du kan utanvidare ha 2,5 upp mot 3 kg i däcken det gör mycket för förbrukningen.
Och innan någon säger är du inte klok 3 kg! Går aldrig! Det gör det visst har kört med 3 kg de senaste 10 åren och det har gått hur bra som helst, rådet har jag fått av en däckkrängare. det hela handlar om en kompromiss mellan komfort och prestanda, lägre tryck mr komfort mindre prestanda och vce versa.
Prestanda = lägre förbrukning, bätttre väghållning, längre livslängd.
Livsfarligt råd!
Lägre förbrukning och längre livslängd ja men absolut inte bättre väghållning. Gäller även i de hastiheter som är tillåtna i Sverige.
Med 3 Bar i däcken får du avsevärt mindre anliggningsyta och uppenbar risk för bakhjulssladd. Vid våt vägbana blir det etter värre och med släpvagn bakom ännu värre.
Men säkerheten är uppenbarligen inte volvomannens eller hans däckkrängares prioritet

Postat: 17 jul 2013, 08:35
av Skunkworkz
När jag körde långlopp förr så behövdes det 3,5kg i däcken (standard däck),
Annars körde man mer på däcksidan än slitbanan i kurvorna. Sämre väghållning håller jag inte alls med om.
Postat: 17 jul 2013, 09:12
av 56:an
...........
Postat: 17 jul 2013, 09:21
av 56:an
...........
Postat: 17 jul 2013, 11:35
av 56:an
........
Postat: 17 jul 2013, 11:49
av zappafan
Du skulle haft overdrive

, min drar 0,9-1,0 i
(GPS) 120 kmh motorväg...
Fis/ekonomikörning inte min grej... 
Postat: 17 jul 2013, 12:22
av pangerva
56:an skrev:
Du tar i så du håller på och spricka
Om jag haft en bil av årsmodell 2007 med 163 hästar under huven, hjul som liknar breda trådrullar och kör bil och släp i 96 km/tim med negativt kultryck i ösregn så är din kritik ytterst befogad

Vadå att jag tar i, det är ju ni som håller på att trycka i så mycket tryck i däcken att de kanske vill spricka.

Räcker det inte med de sprickor du redan har i däcken.
Jag har sett då bakhjulen släpper vid kraftig inbromsning pga för högt däcktryck. Ja skillnader vid konkret jämförelse. (jobbar på bilfabrik)
Utan att känna mig som en besserwisser kan jag själv vara lugn med mina 25 års däckkunskaper.
Det behövs inte så hög hastighet så vilken bil som helst kan råka ut för det.
Postat: 17 jul 2013, 12:22
av 56:an
zappafan skrev:Fis/ekonomikörning inte min grej...[/size]

Kunde väl tro det.... Din högerfot verkar något stressad

Postat: 17 jul 2013, 14:14
av Skunkworkz
Jag har sett då bakhjulen släpper vid kraftig inbromsning pga för högt däcktryck. Ja skillnader vid konkret jämförelse. (jobbar på bilfabrik)
Utan att känna mig som en besserwisser kan jag själv vara lugn med mina 25 års däckkunskaper.
Det behövs inte så hög hastighet så vilken bil som helst kan råka ut för det.[/quote]
Har "jobbat" nästan lika länge med racebilar. Är bakhjuls släppen verkligen
ett resultat av sämre grepp? Ju bättre grepp, ju mer får man ändra broms-
vågen så bakbromsarna tar mindre.