Sida 7 av 16
Re: Fram - och tillbaka..
Postat: 03 mar 2016, 11:30
av Baronen
HSE skrev:Ska det inte vara bakljus på bak?
Jag trodde det först men jag blev så förvirrad när jag ställde frågan..

Re: Fram - och tillbaka..
Postat: 05 mar 2016, 20:11
av Baronen
Re: Fram - och tillbaka..
Postat: 07 mar 2016, 19:26
av T M
Re: Fram - och tillbaka..
Postat: 07 mar 2016, 20:16
av Baronen
Tack o bock!

Re: Fram - och tillbaka..
Postat: 09 apr 2016, 16:56
av T M
Re: Fram - och tillbaka..
Postat: 18 jul 2016, 20:43
av Baronen
Har blivit rätt många mil nu med farmaren men häromdagen så sa ms50:n upp sig i ett vevlagerras och raspad kolv.. Den har pinnat på bra i 55 blås på rätt höga varv. Vet inte utväxlingen i lådan men jag kör 24" hjul, 15-40 drevning.
Hursomhelst så stundar Semestergasen i Pålsboda den 30e och då måste jag ha något att åka på!
Gamla motorn är riven och skall gås igenom.
Motor nummer 3 får följande recept:
Helrund vev med grov alustake.
DMP 45mm cylinder, höjd tills portarna är fullt öppna och avsvarvat toppdeck.
DMP topp.
Kinaubåt 17mm.
Noris praktfulla tändning med dubbla brytarfjädrar.
28mm krök och fuego.
Har ev. ett 38 drev som får platsa bakhjulet.
Det får räcka för stunden.
Har ett till block där jag måttat lite på och planerar för bl.a dt50mx Polini 45mm och sachs ritovev. Sitter dt cylinder där redan nu.
Ska försöka få upp lite bilder på motorn. Cylindern ska jag svarva på onsdag och sen ska insug och krök byggas. Förgaseriet måste sitta på samma ställe som tidigare då kåporna är anpassade för det sen innan och det ställbara sticker ut genom ett hål framför "effet" i Fram.

Re: Fram - och tillbaka..
Postat: 20 jul 2016, 19:17
av Baronen
Cylindern nedhyvlad 3mm i ovankant. Nu väntar insug och krök. Tändplattan ska få sig en omgång också.
Re: Fram - och tillbaka..
Postat: 20 jul 2016, 20:08
av Lolalola
Jävlar så brutalt!

Re: Fram - och tillbaka..
Postat: 20 jul 2016, 20:35
av Baronen
Lolalola skrev:Jävlar så brutalt!

Tack!
Men den är inte igång än ;)
Re: Fram - och tillbaka..
Postat: 20 jul 2016, 23:24
av Baronen
Kvällens jobb. Nu ska tändningen göras iordning och insuget och avgaskröken fixas.
Skål!

Re: Fram - och tillbaka..
Postat: 22 jul 2016, 00:05
av Baronen
Re: Fram - och tillbaka..
Postat: 22 jul 2016, 00:09
av Sydstatare
Fränt de blir....
Re: Fram - och tillbaka..
Postat: 22 jul 2016, 07:35
av SS440-80
Riktigt häftigt!
En liten fråga bara... kommer cylindern och toppen att få tillräcklig kylning?
Flänsarna är ju utformade för att cylindern ska ligga ned.
Re: Fram - och tillbaka..
Postat: 22 jul 2016, 11:18
av Baronen
SS440-80 skrev:Riktigt häftigt!
En liten fråga bara... kommer cylindern och toppen att få tillräcklig kylning?
Flänsarna är ju utformade för att cylindern ska ligga ned.
Japp, det ska gå! Har sett dom som kört puckcylinder på sachs och där är nog cylindern ännu mer stående. Dessutom kör man med dessa cylindrar på fläktkylda puch fast då helt nedsvarvade och jag har inte hört om någon som gått för varm där. Visserligen är dom fläktkylda då men flänsarna sitter fel för fläktkylning också. Om inte annat så måste jag ju prova

Re: Fram - och tillbaka..
Postat: 22 jul 2016, 11:34
av Micke S
Det ser ut att vara rejält tilltagna kylflänsar så det klarar sig nog fint. Det går ju att hålla temperaturen ner också genom att inte ha överdrivet tidig tändning och se till att den inte går magert.