Sida 7 av 16

Postat: 14 mar 2011, 18:31
av Rexxy
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Roos skrev:Om motorn nu inte är utbytt så är det 4 växlar på den, ettan ligger neråt och resten uppåt ( :!: ) 8)
xD
Sitter inte alla växlar neråt på K50? Eller om alla var uppåt. Minns inte riktigt. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 14 mar 2011, 18:33
av PipaZ
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Roos skrev:Om motorn nu inte är utbytt så är det 4 växlar på den, ettan ligger neråt och resten uppåt ( :!: ) 8)
Bensinfilter finns att köpa för 10-15 spänn, köp inte ett för litet bara då det isf kommer att fungera som strypning.
Jadå :wink: Se till att allt utanför som kan ge ljud ifrån sig är någorlunda tyst bara :)
Ta tag i kolven och ryck uppåt tills det inte går längre (inte så vevstaken rör sig) sedan gör du samma sak fast neråt. Men det borde som sagt inte vara något problem på en K50 8)
Oljepumpen sitter i ena sidokåpan, det går (enligt nästan alla jag har pratat med) att köra utan, MEN GLÖM DÅ FÖR GUDS SKULL INTE ATT HA OLJEBLANDAT I TANKEN :wink:
Låt kolven sitta kvar du :P
Kolven kan du ta en fuktig TYGtrasa och torka av, torka den sedan torr med en annan TYGtrasa.
Cylindern kan du lägga i en behållare med hett (inte kokande) vatten och lite diskmedel, var säker på att den är torr sen bara :wink:

Och såklart: Sätt topplocket rätt när du sätter tillbaka det till skillnad från den tidigare ägaren xD
Okej, då får jag prova detta :)
Kommer en bild på de filtret ja har liggandes snart :)
Det är väl röret jag funderar på hur jag ska göra med det....

Ok, ska det vara HELT stumt eller ska det vara lite glapp?
Jag blandar ALLTID olja i tanken på alla mopeder jag har. :wink:

Ok, då är det inte nå't problem med att tvätta av kolven :) Hur ska kolvringarna vara då? ska de vara lite rörliga eller helt stumma?
Skall jag bara låta cylinder ligga i diskmedelsvatten alltså? Inte gnugga eller något sådant? Hur länge bör det ligga?

Hur ska topplocket sitta då? :roll:

ilogurra skrev:
Rexxy skrev:
ilogurra skrev:
Rexxy skrev:Är det GB-glasspaket? Isåfall, låt inte bensinen ligga för länge där. Plasten blir som smör efter ett tag. :roll:
DU! det går allt bra att ha olja i en sån :lol: !!!!!1
Olja? Ja, inga problem. Bensin? Nej, plasten löses upp!
Bensin går också bra!

Hade bensin i en sån burk i flera månader :?
Bra, då kör jag ett hållbarhetstest!



Rexxy skrev:
Roos skrev:Om motorn nu inte är utbytt så är det 4 växlar på den, ettan ligger neråt och resten uppåt ( :!: ) 8)
xD
Sitter inte alla växlar neråt på K50? Eller om alla var uppåt. Minns inte riktigt.
Det låter vettigare, har för mig det stog på någon sida med såatt.... <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 14 mar 2011, 20:23
av NiklasHögberg
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Roos skrev:Om motorn nu inte är utbytt så är det 4 växlar på den, ettan ligger neråt och resten uppåt ( :!: ) 8)
Bensinfilter finns att köpa för 10-15 spänn, köp inte ett för litet bara då det isf kommer att fungera som strypning.
Jadå :wink: Se till att allt utanför som kan ge ljud ifrån sig är någorlunda tyst bara :)
Ta tag i kolven och ryck uppåt tills det inte går längre (inte så vevstaken rör sig) sedan gör du samma sak fast neråt. Men det borde som sagt inte vara något problem på en K50 8)
Oljepumpen sitter i ena sidokåpan, det går (enligt nästan alla jag har pratat med) att köra utan, MEN GLÖM DÅ FÖR GUDS SKULL INTE ATT HA OLJEBLANDAT I TANKEN :wink:
Låt kolven sitta kvar du :P
Kolven kan du ta en fuktig TYGtrasa och torka av, torka den sedan torr med en annan TYGtrasa.
Cylindern kan du lägga i en behållare med hett (inte kokande) vatten och lite diskmedel, var säker på att den är torr sen bara :wink:

Och såklart: Sätt topplocket rätt när du sätter tillbaka det till skillnad från den tidigare ägaren xD
min K50 har alla växlar neråt, har inte alla det?? kollade nu på min. Ramnumret är K50D-103489 vad e årsmodellen då exakt? vad tror du Roos?? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 14 mar 2011, 20:38
av Wiklund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
NiklasHögberg skrev:
Roos skrev:Om motorn nu inte är utbytt så är det 4 växlar på den, ettan ligger neråt och resten uppåt ( :!: ) 8)
Bensinfilter finns att köpa för 10-15 spänn, köp inte ett för litet bara då det isf kommer att fungera som strypning.
Jadå :wink: Se till att allt utanför som kan ge ljud ifrån sig är någorlunda tyst bara :)
Ta tag i kolven och ryck uppåt tills det inte går längre (inte så vevstaken rör sig) sedan gör du samma sak fast neråt. Men det borde som sagt inte vara något problem på en K50 8)
Oljepumpen sitter i ena sidokåpan, det går (enligt nästan alla jag har pratat med) att köra utan, MEN GLÖM DÅ FÖR GUDS SKULL INTE ATT HA OLJEBLANDAT I TANKEN :wink:
Låt kolven sitta kvar du :P
Kolven kan du ta en fuktig TYGtrasa och torka av, torka den sedan torr med en annan TYGtrasa.
Cylindern kan du lägga i en behållare med hett (inte kokande) vatten och lite diskmedel, var säker på att den är torr sen bara :wink:

Och såklart: Sätt topplocket rätt när du sätter tillbaka det till skillnad från den tidigare ägaren xD
min K50 har alla växlar neråt, har inte alla det?? kollade nu på min. Ramnumret är K50D-103489 vad e årsmodellen då exakt? vad tror du Roos??
Inte riktigt rätt där, är motorn INTE utbytt ska den ha tre växlar, alla neråt. Gör rent kolven med aceton samt så kan du göra snikvarianten att putsa av den med fin smärgelduk. Cylindern behöver du bara blåsa av med tryckluft och ev. hona cylinderloppet om jag minns rätt då du sa att kolven satt fast. Om det är en treväxlad motor med oljesmörjningen kvar bör du köra med smörjningen då den motorn har en oljespridare på vevaxelns tändsida, kör du utan separatsmörjningen så uteblir smörjning till det vänstra ramlagret. :wink: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 14 mar 2011, 20:40
av PipaZ
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->NiklasHögberg: Min hade alla växlar neråt!

Hur många växlar ska en K50 ha? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 14 mar 2011, 20:43
av Wiklund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
PipaZ skrev:NiklasHögberg: Min hade alla växlar neråt!

Hur många växlar ska en K50 ha?
Som jag skrev, till den modellen du äger ska det vara tre men motorn eller växellådan kan vara utbytt till en nyare låda med fyra växlar. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 14 mar 2011, 20:44
av PipaZ
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Wiklund skrev:
PipaZ skrev:NiklasHögberg: Min hade alla växlar neråt!

Hur många växlar ska en K50 ha?
Som jag skrev, till den modellen du äger ska det vara tre men motorn eller växellådan kan vara utbytt till en nyare låda med fyra växlar.
:oops:
Antagligen utbytt, då jag iallafall fick det till 4 växlar. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 14 mar 2011, 20:49
av knilsknilsson
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
PipaZ skrev:
Wiklund skrev:
PipaZ skrev:NiklasHögberg: Min hade alla växlar neråt!

Hur många växlar ska en K50 ha?
Som jag skrev, till den modellen du äger ska det vara tre men motorn eller växellådan kan vara utbytt till en nyare låda med fyra växlar.
:oops:
Antagligen utbytt, då jag iallafall fick det till 4 växlar.

du har ju ett friläge också 8) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 14 mar 2011, 20:54
av PipaZ
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
knilsknilsson skrev:
PipaZ skrev:
Wiklund skrev:
PipaZ skrev:NiklasHögberg: Min hade alla växlar neråt!

Hur många växlar ska en K50 ha?
Som jag skrev, till den modellen du äger ska det vara tre men motorn eller växellådan kan vara utbytt till en nyare låda med fyra växlar.
:oops:
Antagligen utbytt, då jag iallafall fick det till 4 växlar.

du har ju ett friläge också 8)
Jo, de vet jag med 8)
Men 4 drivande växlar finns det.

Förövrigt har jag gjort som i ett av tipsen jag fick, lagt cylindern i Varm vatten med diskmedel i. Vattentemp ca 45grader. Jag kanske borde koka upp vatten och låta det sluta koka, o använda DEN tempen på vattnet? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 14 mar 2011, 21:56
av Roos
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->På min K50 som är 4växlad så ligger ettan neråt och övriga uppåt 8)

Ja det är nog en bra ide att låta det koka upp först och sedan lägga i cylindern, tror att 45 är lite för lågt :)
Torkar du av den inuti så finns en liten risk att du repar den då grus/"vassa" partiklar kan ligga och gömma sig.
Hona kostar oftast pengar och han vill ju ha det så billigt som möjligt :wink:

Det bör vara nästintill helt stummt, men ett litet glapp kan finnas på K50 ibland.
Kolven kan du sam sagt låta sitta kvar och torka av med en (fuktig) TYGtrasa :)

Topplocket ska sitta "tvärtemot" hur det sitter på de första bilderna du postade :)
Topplocket kan du såklart också tvätta, sålänge du tar ur tändstiftet först :wink:

Till NiklasHögberg:
Har den ramnumret K50D-103489 så ligger den mellan 100001-103645, det berättar att det borde vara/är en K50 DB som gjordes 1977-1978 :)
Och kom ut i ca 3644 exemplar :D <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 14 mar 2011, 22:15
av PipaZ
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Roos skrev:På min K50 som är 4växlad så ligger ettan neråt och övriga uppåt 8)

Ja det är nog en bra ide att låta det koka upp först och sedan lägga i cylindern, tror att 45 är lite för lågt :)
Torkar du av den inuti så finns en liten risk att du repar den då grus/"vassa" partiklar kan ligga och gömma sig.
Hona kostar oftast pengar och han vill ju ha det så billigt som möjligt :wink:

Det bör vara nästintill helt stummt, men ett litet glapp kan finnas på K50 ibland.
Kolven kan du sam sagt låta sitta kvar och torka av med en (fuktig) TYGtrasa :)

Topplocket ska sitta "tvärtemot" hur det sitter på de första bilderna du postade :)
Topplocket kan du såklart också tvätta, sålänge du tar ur tändstiftet först :wink:

Till NiklasHögberg:
Har den ramnumret K50D-103489 så ligger den mellan 100001-103645, det berättar att det borde vara/är en K50 DB som gjordes 1977-1978 :)
Och kom ut i ca 3644 exemplar :D

Okej, min var alla neråt 8)
Hehe, nu ligger den dock i ca 45gradigt vatten, hur länge skall jag låta den ligga? Och hur ska jag ha den på tork? Finns det risk att den börjar rosta? :(
Attans oxå, ja lär få klyva motorj*vel.... För jag tycker iallafall att det glappar ALLDELES för mycket :shock:


Niklashögberg; Grattis till en ovanlig moped :shock: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 14 mar 2011, 22:30
av Roos
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ta upp den efter ~2-3 timmar och är du rädd för rost så kan den torkas direkt med en hårtork 8) ( :!: )

K50motorn kan vara lite besvärlig att klyva första gången, men det finns massor av bra sprängskisser: http://suzukimoped.wordpress.com/category/reparation-av-motor/ :D

Finns sprängskisser till annat också som du kan hitta i "menyn" till vänster

8) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 14 mar 2011, 22:41
av Öryd
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vad glappar för mycket? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 14 mar 2011, 22:50
av PipaZ
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Roos skrev:Ta upp den efter ~2-3 timmar och är du rädd för rost så kan den torkas direkt med en hårtork 8) ( :!: )

K50motorn kan vara lite besvärlig att klyva första gången, men det finns massor av bra sprängskisser: http://suzukimoped.wordpress.com/category/reparation-av-motor/ :D

Finns sprängskisser till annat också som du kan hitta i "menyn" till vänster

8)

Tog upp den nu o helt ärligt kan ja inte tycka att de blev så mycket bättre... skulle nog haft varmare vatten...
Är inte det bästa att låta den ligga i diesel i ca 2 dygn?

Vet inte riktigt, det kanske bara är jag som velar lite, glappar i sideld tycker jag...
NiQ3 skrev:Vad glappar för mycket?
Jag tror att veven glappar i sidled...




Någon som vet hur jag på bästa/enklaste sätt kan se om insugsröret är monterat innifrån? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 14 mar 2011, 23:03
av Roos
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Som sagt: näst intill kokande vatten :) Diesel kan ju funka men det kan ju gå fel också, vet inte exakt hur, men känner det liksom på mig :? Men ett dieselbad kan ju funka jättebra om man har tur 8)

Glappar LITE i sidled gör de flesta vevstakar.... Det kan ju vara så att du överreagerar eftersom du troligtvis letar efter ett stort glapp och då även hittar ett även om det inte finns där :wink: Men något sådant är egentligen omöjligt för någon att bedöma utan att känna på den själv.

Insugsröret (Det som förgasaren sitter på) sitter fast i kåpan och har i ditt fall borrats/frästs upp ifrån original:
http://www.hondabutiken.se/bilder/k50in.jpg <!-- </EdIndex> --></div>