Crescent Skoterett Sleeper

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Äntligen :D Nu väntar vi med spänning mistick_yes.gif <!-- </EdIndex> --></div>
patrikh

Inlägg av patrikh »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Första provturen gjord, med ganska bra resultat!

Startade direkt, gick lite på tomgång och sen ut på en provrepa! Blev inte så imponerad först, men efter 9500-10000rpm så stack det på duktigt :lol:

Måste bara göra en luftningsslang på slangen från toppen, då jag är rätt säker på att det är luft i systemet. Så man kan hålla slangen öppen i höjd ovanför påfyllningen så att vattnet kan trycka ut luften. Som det är nu är ända vägen för luften samma slang som går från exp.kärlet till kylaren, och den är ju full med kylarvätska..

Varvräknaren och tempmätaren funkar också bra, fast tempmätaren lever sitt eget liv och pendlar mellan 80-110, men det beror troligtvis på ovan nämnda problem. <!-- </EdIndex> --></div>
patrikh

Inlägg av patrikh »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har lite funderingar kring kylsystemet..

Bild

Som det är nu rinner kylvattnet genom den tunna svarta för att sedan fylla på resten av systemet, och därför tror jag luften har svårt att komma ut. Jag har två lösningar som jag tror skulle funka.

Alt. 1: En slang på kylslangen från toppen som hålls upp ovanför exp.kärlet i det fria för att släppa ut luft, som sedan pluggas på lämpligt vis.

Alt. 2: En slang lik den första, fast den går in i expkärlet igen, fast ovanför nivån för kylvattnet.

(Blev lite dåligt på bilden såg jag nu, kylarslangen som går ner till pumpen går under kylslangen från toppen egentligen)

Vad tror ni blir bäst? Jag tycker 2:an verkar bäst då det är enklast vid påfyllning, men ger lite mer arbete just nu men det har man nog igen sen. <!-- </EdIndex> --></div>
ilogurra

Inlägg av ilogurra »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->tänker inte så bra på kvällen...
men det låter logiskt! :) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->finns det inte risk att pumpen cirkulerar vattnet genom expansionskärlet i stället för genom kylaren.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
patrikh

Inlägg av patrikh »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det kanske det finns risk för.. göra en strypning på 1-1.5mm kanske? Så ifall det kommer igenom vatten där så är det inte så mycket, men ändå så att luften kan ta sig ut vid påfyllning, eller om man har någon kran så man kan stänga den slangen efter att man fyllt på? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

Kylare

Inlägg av billykid »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hmm.... bilar med krångliga slang dragningar, luftas kylsystem bra genom att öppna locket på expkärlet...
man varm kör några gånger och luftar med locket till exp.kärlet.. :!:

Ditt systen borde funka utan de röd slangarna, jag förut sätter att Epx.kärlet har den högsta punkten.
Kylvattnet kommer ju att pumpas runt när motor går, när motorn står stilla kan det ju iaf..
blidas luft fickor men de fylls då motor går.... :) <!-- </EdIndex> --></div>
patrikh

Inlägg av patrikh »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja exp.kärlet är högsta punkt. Märkte efter en kort provtur att expkärlet var tomt, fyllde på mer och sen har den inte tömts igen.

Kanske har den fyllt på ordentligt, men tycker bara det känns osäkert att inte veta om det är luft någonstans, vill ju inte åka på en överhettning med kolvras som följd :? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

varm

Inlägg av billykid »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hmm...ett sätt att hålla kolla på om motorn blir för varm.

Stanna å känna på motorn ofta....så fort den blir för varm tappar
motorn orken och går väldigt konstigt då stannar man genast.... :!: <!-- </EdIndex> --></div>
patrikh

Inlägg av patrikh »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu står den och puttrar på tomgång efter en provtur ca 80 grader på mätaren.
Ska vattnet i exp. kärlet cirkulera? För vattnet där är fortfarande kallt, medans motor, kylare osv är varma, ja och 80 grader enligt mätaren. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
patrikh skrev:Nu står den och puttrar på tomgång efter en provtur ca 80 grader på mätaren.
Ska vattnet i exp. kärlet cirkulera? För vattnet där är fortfarande kallt, medans motor, kylare osv är varma, ja och 80 grader enligt mätaren.
Det börjar inte cirkulera förens termostaten öppnar, (på en vanlig bil mellan 85 - 92 grader) på en moppe vet jag ej :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
patrikh

Inlägg av patrikh »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är ingen termostat (förutom till fläkten), fullt flöde hela tiden, men jag undrar om vattnet ska "bytas ut" i expkärlet via den tunna slangen medans motorn går, det är lite ljummet nu efter en lite längre provtur, men inte alls varmt.

Svårt att uppskatta hur varmt det är med handen också, eftersom jag inte vet om tempmätaren visar rätt. Nu kopplade jag förbi termostaten till fläkten så den gick hela tiden, låg rätt stadigt runt 80 grader, och känner man på cyllen så är den "ajajaj" varm, men det gör väl ganska ont att ta på något som är 80 grader? :P

Fläkten verkar funka bra iallafall, om kylaren är riktigt varm, så man inte kan hålla på den, så kör man fläkten i 30sek och sen är den inte varm alls :) <!-- </EdIndex> --></div>
patrikh

Inlägg av patrikh »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kan bjuda på en liten uppstartsfilm i halvkass mobilkvalité, ingen under körning än så länge då jag inte hade någon kameraman tillgänglig :lol:

http://www.youtube.com/watch?v=uftc2TtBrmc <!-- </EdIndex> --></div>
Pop

Inlägg av Pop »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->fan va nice! bra jobbat som in i helvete! fan en av de snyggaste mopederna i världen + en brutal motor :) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
bryggaren

Inlägg av bryggaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->"fett najs!!!" <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar