F50GXL

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

Inlägg av billykid »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hmmm.. inte hämt så mycket.....på GLX:en

Har varit i Avesta på jobb, men frågade om jag fick ta rostfria avklipp från deras sax.
Det var okje...bjöd på kaffe bröd...ta vad du vill sa dom då...nice..så har med mig
rostfri plåt till dvs typ kedjeskydd mm.

Justa killar på bruket.... :D <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

F50 GLX

Inlägg av billykid »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->hmm..vart på KanJacks sida....

Har inte gassvar på ni mopp...sa dom har men dom har ju massa snabba moppis.

Jag är glad om jag kommer upp i 100km....som Racer på 200m..
Då är jag nog passe, skall mäta upp 200m å se vad min GLX kan göra.

Jag tycker iaf o prövat att jag lite har gas i GLXen...

Deta med Old Dellortoförgasaren UB 20mm

http://www.youtube.com/watch?v=lyE-lNO3Oz8 <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej Billykid :)

Jag lyssnade på dina motorfilmer med Sachsmotorn och Dell'orto förgasaren med liggande trottel.

Tyckte inte motorn svarade direkt på gaspådrag utan ville tveka. Det är ett tecken på för mager bränsle/luftblandning när trotteln just öppnar. Jag skulle prova med att skruva in luftskruven och se om det blir skillnad då. Nålläget är också viktigt och i så fall får du prova med att höja nålen. Kan också behövas större tomgångsmunstycke.

Jag ser också du har tratt på förgasaren vilket ökar luftflödet och säkert också toppeffekten men det kan också bli för mycket luft i förhållande till bränsle vid hastigt gaspådrag, ungefär som en gammal bil med kass accelerationspump.

OBS!
Kolla också tändläget så du har tillräcklig förtändning, har du inte det så kan symptomen bli som om ovan.

Jag är svag för insugsljuddämpare eller "luftburkar". De ger också ett "dämpmotstånd" vid hastigt gaspådrag så motorn svarar bra. Det sänker säkert toppeffekten något men man slipper "bluddret".

På min veteran MC-tid hade jag en Apollo 79C med 9 hk 150cc JLO motor, samma som till Blue Fightern, och på den monterades en luftburk till Zündapp KS100 och det gick riktigt bra. Kanske fick jag skicka nålen till bottenläget för den inte skulle få för mycket bensin vid gaspådrag.

Bild

Ovanför lyktan och vid styret skymtar en svart mojäng. Det är Kröber varvräknaren som tydligen hamnade där och som jag då tagit bort från KS100:an innan jag sålde den. Ja, nu vet jag vad den varvräknaren tog vägen.... :idea:

Den motorcykeln var inte särskilt snabb, lagom att köra 70-80 max sådär men den var rätt stark i motorn så det kändes att dom 9 hästarna fanns där även om dom inte precis skenade. :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

Inlägg av billykid »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kollade upp mera nu det du sa....tackar 56:An....luft munstucke var ut skruvat allt som gick.

Stor skillnad nu.....på gas responsen....en lite lölig skruv kan göra så mycket... :D

Kolla in bilden....körde fast den mot väggen i gargaet för att testa om det fanns ork..

Fanns ork växla upp på 3:an span gött...men lite vikt av mig så gav inte motor upp...100kg...

Kunde lätt bränna det däcket me råge.. på några sekunder tror jag iaf....

Bild

Å så lätt motorn gick.....måste provas.. om jag trös..blivit fegare med åren...

http://www.youtube.com/watch?v=FcZzzEtMKeA <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
selma
Forumsponsor

Inlägg av selma »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag får hoppas du inte är nöjd med den injusteringen,då kommer du missa mycket roligt som den cylindern kan leverera :shock: <!-- </EdIndex> --></div>
Monark E-type 1293-73 Sachs GS 50cc Perego 6vxl
Monark E-type 1293-73 Sachs GS YZ80 6vxl
Crescent 1125R-57 EKF Athena 80 4vxl
Crescent 80S-68 Sachs Jikow YZ80 5vxl
Crescent 1135-58 EKF Barikit 88 slidmatad 4vxl
Crescent 1143-62 60cc 3vxl
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

Inlägg av billykid »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Var ute å tog en sväng å mätte tiden med GPS:en, max fart blev 107km.... :?:

Men detta tror jag inte på, måste kollas upp bättre. Kändes mera som ca. 85-90km....inte riktig nöjd.... :?

Visst går motorn bra men jätte svårt att veta om man har rätt tändningsinställning....med motoplat, med brytare kan man se vad som händer.

Natuligtvis kollar jag tändning med strobskop lampan och får ungefär 20mm före TCD.
Känns iaf bättre med brytar då jag alltid mekat med dom, då kan man mäta på gammalt vis å det har alltid funkat till 100%

Men fick mera jobb nu då bakhjulet inte verkar vara runt, det hoppade å studsade så jag trodde däcket skulle hoppa av.....

Inte mätt nån tid på 201 meter, får jag gissa groft så kanske ca. 60km... på 2:ans VXL mer hinner
jag inte växla upp på uppskattade 200m..med riktigt drag på måtron:?

Vad kör dom bästa på 201 meter.... :?: <!-- </EdIndex> --></div>
fatchance
Forumsponsor
Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side

Inlägg av fatchance »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Dom bästa kör 201m på drygt 8 sekunder.. :D <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

Uppdate_2011.1124

Inlägg av billykid »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja grabbar..har varit ut å gasat lite...på riksväg 45:an trodde det var oki...inge is där.

Hmm vissade sig vara halt på vissa fläcker, jag trodde nåt var löst på moppen. Sen sa kompisen att det kunde vara isfläckar...kanske det.

Åh jag tog det lite lungnare....men på 90km väg fick jag hålla igen på
vissa bilar...släpvagnen klippe jag snabbt på 4:a...+ en långtradare var jag snabbt igen... men vågade inte köra om.

Släpte av då...hadde jag vart yngre lätt jag gasat förbi den med...
Jag vet inte vad min moppe går...ganska ointressant för mig om det går nära 100km vilket jag tror jag kan göra.

Sen får jag se....angående Norberg...201m är inte min favrit stärka.
Det är bara vad jag gjort..idagarna... de finns mera att justera...8)

http://www.youtube.com/watch?v=O7IV26vGf4c

GAs respons får ni dömma nu.. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ska du åka så långt som 201 m , ta då med dig lite kaffe å mackor staff_36-1

SKOJADE BARA :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

långt bort

Inlägg av billykid »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hmmm Lasse...

Det vore bra...med lite fika på så lång väga resor... 8)

Bättre med backrace alla born...i..Orsa...hehehe.. staff_gemini-1.gif

Fixat lirte mera byt förgasaren...till bing21...vet inte om det är bättre.. :?:
Provat med insastsen kvar ingen större skillnade... :?

Sachs 80cc 50/5 AKF Med bing 21 med insats

http://www.youtube.com/watch?v=Wdy-7fIRZ1s

Sachs 80cc 50/5 AKF Med bing 21 utan insats, visst låter det mera...

http://www.youtube.com/watch?v=D4RLBROfhy0

Mer problem...metaliskt ljud...

http://www.youtube.com/watch?v=NgQPTjNY6CM

Men har fått mera problem...metaliskt ljud... troligen vevlagret eller kolvbults lagret....gillar inte nålagret...klart är detta nytt... :?

Har även lite hokosbokus...avgsystem...**L*** :) ... 8)

Vad jag hinner göra...ska inte låt för mycket hoppas jag + max eff... :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ok Kenneth Nu ska jag lära dig räkna, visst var det länge sedan vi gick i skolan men ! Bing 19, 20, 21........ efter 21 kommer 22, 23,24 och 25..
efter 25 börjar det roliga :wink: nämmligen 26, 27,28 och då har Bing bytt namn till PWK eller Mikuni :shock:

8)

Men :shock: ska den låta som i den sista filmsnutten så börjar jag fundera på om du inte ska kolla dieselpumpen i stället :cry: det lät inte så bra :shock: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

Inlägg av billykid »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->hmm dissel..pumpen...med bing 21.... :?

Vad vet jag....kanske ska man tanka disel,,,, 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kolla vad du har för klämmspalt. 0,6-0,8 mm är bra. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

Sachs 50/5 AKF oljud

Inlägg av billykid »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tackar för den upplysningen Conrad.... slider_thankyou.gif

Kollade vid montering...hadde bara 1,00mm blytråd....så jag tvinnade den å fick då en klämmspalt. 1,10 - 1,30 mm vilken är för mycket vet jag.

Cyllen skall lyftas allt kollas ingen...måste ha en 2,0 mm byltråd. Vill ha 0,70 - 0,90 mm så inte kolvringen slår i toppen å förstör kolven + cyllen
vid glapp på övriga delar innan man vet med en okörd motor..mm.

Men tror problem...med metaliska ljudET... troligen vevlagret eller kolvbults lagret....gillar inte nålagret...klart är detta nytt...Se bild:

Bild

Det är för smalt enligt mig för kolv på 80cc, kanske det som hoppar i sidled och ger oljud. En till sak som jag har obs...är att klovspelet är förstort enligt mig.
(0,07 - 0,09 hundra delar, normalt tro jag på max 0,07) vilken jag tror kan göra att kolven slamra i cylle/loppet.

Annars har jag lite nya saker....har inte vevstaken samarin som alla pratar om....bara Orginal nya delar till SACHS 50S.
Dessutom vet jag inte om veven/stakarna passar....finns flera bud enligt resevdeles listan tyvärr....har alldrig nån tur med att det passar bult on.... :cry:

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Oj vilka blanka fina grejor :shock: <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar