Sida 7 av 8

Postat: 16 jun 2011, 19:49
av Wiklund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jävlar i havet va fin! :D din far kommer nog bli JÄKLIGT nöjd! :wink: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 16 jun 2011, 21:37
av Rocketeer
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tror jag såg en tår i ögat när han såg sin gamla namnskylt. Bilder kommer i morgon. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 16 jun 2011, 21:52
av Oldie
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hade jag varit dig så hade jag gjort en fotobok med bilder ifrån renoveringen och kanske lite text från denna tråden.. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 17 jun 2011, 05:49
av Rocketeer
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja du Oldie, då är du nog som jag. Funderar på om jag ska donera inloggningen här till honom...kan man göra så? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 17 jun 2011, 08:49
av Rocketeer
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Var ut och hämtade farsans nya profilbild på facebook :D
Verkar som att barnbarnen är nöjda också. Dom har frågat varför vi har haft en gammal skruttmoppe...nu vet dom!
Bild

Uploaded with ImageShack.us <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 17 jun 2011, 09:45
av Ricky
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->impornerande historia och renovering, man blir ju nästan rörd! :)

snyggt jobbat!

mvh Ricky <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 17 jun 2011, 12:43
av mallgroda
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En fint utförd renovering thumb_up . Mycket imponerande jobb
Rocketeer skrev:En liten strunt sak bara. Jag blir jäkligt störd på skruvspår som inte ligger "rätt". Kolla skruvarna på styrkåpan, det SKA gå att få dom rakt fram.

Bild
När jag renoverade min compact så hade jag samma "problem" som du med att ex spåren i skruvskallar inte linjerade, detta löste jag med att svarva massor av aluminiumbrickor med en tiondels mm skillnad i tjocklek. Sedan fick man prova sig fram inviduellt med olika bricktjocklekar för att det skulle gå att dra dom i linje. Även alla sexkant bultar drogs med plansida upp i linje <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 17 jun 2011, 13:05
av Braxmatte
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
mallgroda skrev: När jag renoverade min compact så hade jag samma "problem" som du med att ex spåren i skruvskallar inte linjerade, detta löste jag med att svarva massor av aluminiumbrickor med en tiondels mm skillnad i tjocklek. Sedan fick man prova sig fram inviduellt med olika bricktjocklekar för att det skulle gå att dra dom i linje. Även alla sexkant bultar drogs med plansida upp i linje
Går att räkna ut
Kåpskruvarna har M14X1.25 gänga dvs 1.25mm på ett varv enl. Conrad samma som tändstift

Den vänstra skruven behöver ju backas nästan ett halvt varv
Om man tänker som klockan att man delar upp det på 12 delar
då ska den backas ungefär 5/12 X 1.25 det blir ungefär 0.52
Bara att lägga en 0.52 mm bricka mellan skruven och kåpan

Enkelt eller hur <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 17 jun 2011, 17:19
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Viktigt med mejselspåren, Skall vara i färdriktningen.Det bromsar ju luften som det är nu. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 17 jun 2011, 18:38
av Rocketeer
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Efter ett raderat inlägg där jag kände mig lite som en gammal grinig gubbe...sorry alla som hann läsa det, så kommer här ett skrivet på mätt mage. Med ett lite bättre verktyg så gick det att dra skruvarna rätt. Nu är det aerodynamiskt så det förslår, fast störst skillnad blev det när jag lärde mig att starta på 1:an istället för 2:an :oops: . Men förutom växellägena var den förvånansvärt lik min gamla fireblade i körupplevelse. :wink:
Bilderna som jag lovade kommer, men nu ska jag fredagsmysa med barnen i soffan, mitt tips till er är att göra samma sak. (Helst i era egna soffor, våran är full!) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 17 jun 2011, 19:04
av Lasse väss
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Viktigt med mejselspåren, Skall vara i färdriktningen.Det bromsar ju luften som det är nu.
No no no..... det ska vara tvärt om, då bildas en luftvirvel som stiger uppåt och över "piloten" , alltså som en liten spoiler :sorry:

Ja, nog ser han glad ut, din far :lol: grattis från oss !! <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 17 jun 2011, 19:22
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Angående styrkåpsskruvarna så kommer jag aldrig att bry mig om de linjerar eller inte. Det är för mig lika viktigt som att linjera alla skruvspår på hela mopeden, för vad är skillnaden?
Det spelade ingen roll från fabriken så det spelar ingen roll för mig heller. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 17 jun 2011, 19:39
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->I träbåtar skall mejselspåren på skruvarna vara i fiberriktningen. Hör inte hit. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 17 jun 2011, 20:03
av Rocketeer
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tyvärr är det så att jag "måste" linjera alla skruvar på samma detalj. Jag sa inte att det vart ett friskt beteende, har nog snarare med fiberriktningen i min skalle att göra....så där kom kopplingen till träbåtarna! slider_help2.gif <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 02 jul 2011, 16:52
av Danne_zip
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Raketsport skrev:Angående styrkåpsskruvarna så kommer jag aldrig att bry mig om de linjerar eller inte. Det är för mig lika viktigt som att linjera alla skruvspår på hela mopeden, för vad är skillnaden?
Det spelade ingen roll från fabriken så det spelar ingen roll för mig heller.
håller med dig josefine sånt bryr inte ja mig om heller <!-- </EdIndex> --></div>