Kolla, det här har jag köpt!!
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Jag har alltid tyckt det är kul att löda och för länge sedan gillade jag även lukten när det smälte.
I dag vet jag att blyångor är farligt och avbränt lödvatten är säkerligen inte nyttigt heller. Vi stod i.a.f. utomhus och gjorde lödningen.
<!-- </EdIndex> --></div>
Jag har tennlött bensintanken till den här mopeden ikväll. Jag grävde fram min största lödkolv för det är viktigt det blir tillräckligt varmt så tennet flyter ut och tar fast. Sedan kan man bygga upp någon millimeter eller två på höjden så lagningen får hållfasthet.Nymans2013 skrev:Var uppe i Vånevik en bit söder om Oskarshamn igår kväll. Har funderat ett tag på en moped av äldre snitt, något runt 52-53års modell har varit tanken.
En Husqvarna Novolette 3311. Alltså första modellen med 40cc REX motor, inhandlades och ska fixas så den blir körbar. Tog med framhjulet till jobbet idag och fick en lektion i riktning med det som objekt (har aldrig riktat ett hjul förut).
Stoppade dit dom 4ekrar som fattades samt bytte 2 nipplar som nippelverktyget slant på. Eller snarare som jag slant på med verktyget.
Roffade åt mig dom 2sista gråa 48-584 däcken, som fanns hemma. Samt slangar och fälgband, så en första provtur närmar sig sakta.
Jag har alltid tyckt det är kul att löda och för länge sedan gillade jag även lukten när det smälte.
I dag vet jag att blyångor är farligt och avbränt lödvatten är säkerligen inte nyttigt heller. Vi stod i.a.f. utomhus och gjorde lödningen.

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Nu har jag ingen gassvets, men då jag har tillgång till det brukar jag hårdlöda med mässing på såna saker, annars svetsar jag med elsvets eller löder med lödtenn och gasol eller lödkolv. <!-- </EdIndex> --></div>
Silverlod använder man ju främst där man behöver kapillärverkan, o det kostar ju en hel del mycket mer än vanligt lödtenn, plus att silverlod behöver mer värme = inget man löder med en vanlig lödkolv.NRoos skrev:Är det inte silverlod starkare?
Nu har jag ingen gassvets, men då jag har tillgång till det brukar jag hårdlöda med mässing på såna saker, annars svetsar jag med elsvets eller löder med lödtenn och gasol eller lödkolv. <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 801
- Blev medlem: 20 okt 2009, 23:00
- Ort: Oskarshamn
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Ska förmodligen ut och åka Husky senare idag, med "Lason" här på forumet som även han åker Novolette, dock en 56a. <!-- </EdIndex> --></div>
Stort tack ska du ha 56an för hjälpen. Lödkolven var ju av modell 2gånger tjockleken av en normal tumme. Men nu har tanken haft bensin i sig i två dar och är tät som ett grodarsle. Så bevilsligen så funkar din lagning klockrent.56:an skrev:Jag har tennlött bensintanken till den här mopeden ikväll. Jag grävde fram min största lödkolv för det är viktigt det blir tillräckligt varmt så tennet flyter ut och tar fast. Sedan kan man bygga upp någon millimeter eller två på höjden så lagningen får hållfasthet.
Jag har alltid tyckt det är kul att löda och för länge sedan gillade jag även lukten när det smälte.
I dag vet jag att blyångor är farligt och avbränt lödvatten är säkerligen inte nyttigt heller. Vi stod i.a.f. utomhus och gjorde lödningen.
Ska förmodligen ut och åka Husky senare idag, med "Lason" här på forumet som även han åker Novolette, dock en 56a. <!-- </EdIndex> --></div>
Har inte vettet att sluta med moppar.
-
- Inlägg: 801
- Blev medlem: 20 okt 2009, 23:00
- Ort: Oskarshamn
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
. Jag och Eskil som var med ut och åkte direkt efter vi hade fått liv i Huskyn, Kom på sekunden efter den tände, att vi skulle ha riggat upp kameran 
Ska se om vi kan rigga kameran på styret med fästet jag hade när jag filmade från Yamahans styre. <!-- </EdIndex> --></div>
Det kommeralf-johan skrev:Vill se film![]()


Ska se om vi kan rigga kameran på styret med fästet jag hade när jag filmade från Yamahans styre. <!-- </EdIndex> --></div>
Har inte vettet att sluta med moppar.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Tänkte det var bäst att skaffa något från Nymans för att glädja forumgrundarna.
Denna levererades hem till farsgubben igår kväll när jag var bortrest. Kåporna finns, de ligger kvar i garaget. Det enda jag visste om den i förväg var att "motorn går runt och den ser komplett ut". Det står 31cc på skylten.
Jag tycker det borde vara en NV 115. Rätt? Det hade väl kanske varit lite roligare med en NV5 men jag ska inte klaga.
Ramnumret börjar på "3". Borde det inte vara en fyra? Borde vara från 1954?
Bättre bilder kommer, denna var tagen med en dålig mobilkamera i förbifarten.
Efter en (mycket) snabb och ytlig koll så konstaterades:
* Jodå, motorn går runt. Tur.
* Sadeln är inget att hurra över, är det ens original? Dum fråga iom att det är ett skydd över sadeln så ni inte ser hur den ser ut.
* Insugningsröret är hemmasnickrat.
* Stödet saknas. (Ajajaj, 300kr i böter för det.
)
* Kåpsruvar saknas.
* Bakfälgen är utbytt? (Se färgen)
* Verktygslådan finns kvar.
* Framdrevet är rejält slitet.
* Någon har målat lampsargen till framlyktan svart...
* Tramporna är i dåligt skick.
* Skylten med ägarens namn (och motornummer) finns kvar. Trevligt.
Här har jag alltså mer att pilla med... Trots att jag inte bytt ramlager i Novoletten än.
<!-- </EdIndex> --></div>

Tänkte det var bäst att skaffa något från Nymans för att glädja forumgrundarna.

Denna levererades hem till farsgubben igår kväll när jag var bortrest. Kåporna finns, de ligger kvar i garaget. Det enda jag visste om den i förväg var att "motorn går runt och den ser komplett ut". Det står 31cc på skylten.
Jag tycker det borde vara en NV 115. Rätt? Det hade väl kanske varit lite roligare med en NV5 men jag ska inte klaga.
Ramnumret börjar på "3". Borde det inte vara en fyra? Borde vara från 1954?
Bättre bilder kommer, denna var tagen med en dålig mobilkamera i förbifarten.
Efter en (mycket) snabb och ytlig koll så konstaterades:
* Jodå, motorn går runt. Tur.
* Sadeln är inget att hurra över, är det ens original? Dum fråga iom att det är ett skydd över sadeln så ni inte ser hur den ser ut.

* Insugningsröret är hemmasnickrat.
* Stödet saknas. (Ajajaj, 300kr i böter för det.

* Kåpsruvar saknas.
* Bakfälgen är utbytt? (Se färgen)
* Verktygslådan finns kvar.
* Framdrevet är rejält slitet.
* Någon har målat lampsargen till framlyktan svart...

* Tramporna är i dåligt skick.
* Skylten med ägarens namn (och motornummer) finns kvar. Trevligt.
Här har jag alltså mer att pilla med... Trots att jag inte bytt ramlager i Novoletten än.

-
- Inlägg: 1473
- Blev medlem: 27 nov 2007, 00:00
- Ort: Sollefteå
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Låter utmärkt. Tack för det!HUSQVARNA SPORT skrev:Fin nv drevet fram ska kunna ersättas med puch drev är lite smalare så en bricka behövs
Det var det jag trodde. Alltså är det inte originalsadel på denna. <!-- </EdIndex> --></div>HUSQVARNA SPORT skrev:orginal sadeln är helt i gummi.
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
<!-- </EdIndex> --></div>
hur många kugg skall det vara och hur ser randningen ut på framhjulet om det är original , kanske har ett hjulherdware skrev:Hmm, jaha. Det var ju tråkigt. Antar att det kan bli knivigt att få tag på ett nytt bakhjul...Conrad Engström skrev:Bakhjulet är från en monark enpertare. För litet drev för att årka. Men går ju att sälja.

Min första moppe RAKET -> http://cylinderloppet.zoomin.se/P3244400
Lyssna På Veckans Låt ----> http://cylinderloppet.zoomin.se/A145568
Lyssna På Veckans Låt ----> http://cylinderloppet.zoomin.se/A145568
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Dan L: Det vore fantastiskt trevligt om du hade det. 

Så där ser randningen ut på framhjulet. Är förstås inte helt 100% att det är original då jag inte kan något om Autopeder. Hur som helst står det 26" på däcket, så det är ingen 24-tummare. Eftersom ingen emotsagt mig så utgår jag nu ifrån att det är en NV 115.
Är det någon som vet hur många kugg det ska vara på bakdrevet?
Hur många kugg ska det vara på framdrevet? Så vet jag om det stämmer eller inte. Lika bra att kolla upp sånt här nu. <!-- </EdIndex> --></div>


Så där ser randningen ut på framhjulet. Är förstås inte helt 100% att det är original då jag inte kan något om Autopeder. Hur som helst står det 26" på däcket, så det är ingen 24-tummare. Eftersom ingen emotsagt mig så utgår jag nu ifrån att det är en NV 115.
Är det någon som vet hur många kugg det ska vara på bakdrevet?

Hur många kugg ska det vara på framdrevet? Så vet jag om det stämmer eller inte. Lika bra att kolla upp sånt här nu. <!-- </EdIndex> --></div>