Coola/fula/billiga/dyra mopeder på BLOCKET, TRADERA och EBAY
- ZVEZDA M50
Pinnbultar? Jag tycker det ser ut som pinnskruvar.56:an skrev:Jamen dom får ju två nya M5 muttrar och avsågade skruvar till pinnbultar

På Monarpeden med orörd Ilo "fladdermuscylinder" och vanligt surt topplock fick jag ut 1,4hk på bakhjulet när jag körde den på rulle.
Räckte fint till 55km/h med dubbla packväskor å en193cm tjockis på sadeln.

Nu sitter det dock en 3vxl något starkare motor på.
/ P
Jag tillhör old school och det är hästkrafter i Amazonen och inga jävla kilowattPatrik skrev:Pinnbultar? Jag tycker det ser ut som pinnskruvar.![]()
/ P

Förresten... Har du polerat sadeln?

Senast redigerad av 56:an den 23 feb 2014, 19:42, redigerad totalt 1 gång.
- SachsMekarn
På min äldsta bil är pinnskruvarna till hjulen märkta med ett L eller R beroende på vilken sida av bilen de sitter å under huven finns det en massa SAE hästkrafter.56:an skrev:Jag har hjulbultar på släpet och på Amazonen är det hjulmuttrar.
Sen är det pinnbultar till cylindern på mina JLO motorer och det har det vart sen jag var tonåring
Hjulbultar/pinnbultar slutade jag nog att säga precis när jag lämnat tonåren bakom mig.

/ P
- ZVEZDA M50
och vänstergängade muttrarna är märkta med ett litet hack i varje sexkant-topp?Patrik skrev:På min äldsta bil är pinnskruvarna till hjulen märkta med ett L eller R beroende på vilken sida av bilen de sitter å under huven finns det en massa SAE hästkrafter.56:an skrev:Jag har hjulbultar på släpet och på Amazonen är det hjulmuttrar.
Sen är det pinnbultar till cylindern på mina JLO motorer och det har det vart sen jag var tonåring
Hjulbultar/pinnbultar slutade jag nog att säga precis när jag lämnat tonåren bakom mig.
/ P
erlan
Inte för min del, det viktigaste är man förstår varandra och så är det ju kul och bevara gammalt motorspråkZVEZDA M50 skrev:Rätt skall vara rätt...

Tyvärr har jag slutat lyssna även på radio, hos mej har det blivit nästan helt tyst och det verkar som jag trivs bäst med det. Fast det jag ville säja var att när jag lyssnade på radio lyssnade jag ofta till ett program som kallades "språket" och där hänvisade man ofta till antalet sökträffar om ett ord ansågs vedertaget, rätt eller fel.
För mej känns det inte fel med "motorbultar" för dom där tre tre M8 M6S skruvarna med sexkantskalle som oftast håller fast en mopedmotor vid ramen eller "krysskil" när man pratar om woodruffkilen vid svänghjulet.
Snarare känns det mer naturligt, att konsekvent enbart använda det standardiserade fackspråket skulle för mig kännas krystat och stelbent, men kanske jag skulle göra det i ett sällskap med gymnasieingenjörer men knappast i ett garage med motorkompisar. Jag tror man får använda rätt ord vid rätt tillfälle

Jag skriver en del här, långt mer än jag räknade med när jag gick med. I verkligen är jag dock ganska tystlåten, men inte helt och hållet, jag pratar ibland och gärna om motorer och sådant

....................
I cykelaffären....
- Hej, vad kan jag hjälpa dej med?

- Jo, jag skulle vilja ha en kordongmutter till bakbromsen på min gammelmoppe

- Va??? Vad vad det du ville ha sa du?

- En kordongmutter....

- Jaha? Hur ser den ut då...

- Jo det är den man vrider på med fingrarna när man justerar bromsen....
- Aha, då vet jag precis, jag ska genast hämta en sån mutter åt dig