Sida 63 av 495

Postat: 11 sep 2012, 08:39
av Braxmatte
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Patrik skrev:
zappafan skrev:Ut för tändstiftsbyte? visst skojar du... :shock:

He he.. Jag passade på å byta topplocken, kamaxel, kamlager å lite sånt också.

:)

mvh Patrik
Men din är väl också 16valve :wink: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 11 sep 2012, 08:42
av Patrik
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Coolvette skrev:
Ser att du kör med öppen vevhusventilation.
Min erfarenhet från mina V8-bilar är att de gärna svettas olja om man inte har en sluten vevhusventilation med fungerande PCV-ventil.
PCV ventilen sitter i andra ventilkåpan så det suger in luft genom det fula filtret på bild.

Finns ju tjommar som kör med filter i båda kåporna men det är ju tokeri.

mvh Patrik <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 11 sep 2012, 08:43
av Patrik
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Braxmatte skrev: Men din är väl också 16valve :wink:
Japp. 8)

:) mvh Patirk <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 11 sep 2012, 08:57
av Coolvette
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Patrik skrev:
Coolvette skrev:
Ser att du kör med öppen vevhusventilation.
Min erfarenhet från mina V8-bilar är att de gärna svettas olja om man inte har en sluten vevhusventilation med fungerande PCV-ventil.
PCV ventilen sitter i andra ventilkåpan så det suger in luft genom det fula filtret på bild.

Finns ju tjommar som kör med filter i båda kåporna men det är ju tokeri.

mvh Patrik
Inte för att vara viktigpetter men även det du kör med är en form av tokeri.
Du får inget undertryck som evakuerar de aggressiva vevhusgaserna med det arrangemanget.

Skall det fungera ordentligt finns det bara ett rätt och det är att sluta loopen, se fotot:

Bild

Du får en torrare motor och om du har otur kan ju även bilprovningen få syn på det. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 11 sep 2012, 09:20
av Patrik
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Coolvette skrev: Inte för att vara viktigpetter men även det du kör med är en form av tokeri.


Du får en torrare motor och om du har otur kan ju även bilprovningen få syn på det.
Viktigpetter får du gärna vara men tyvärr fick jag byta till en luftburk med dropped base plate för att få lite bättre frigång under locket och på den fanns det ingen pip å ansluta i.

Har dock en twin snorkel luftrenare från 440TNT som jag skall sätta kapen i base plate'n på så att det blir ordning på't.
Fast innan dess kanske det blir torrsump istället med mycket olja i reserv.
:)

Hur motorn skulle bli torrare än den redan är vet jag dock ej?

Bilprovningen får ha vilka synpunkter de vill, jag tänker ju inte ta emot någon anmärkning för det iaf.


mvh Patrik <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 11 sep 2012, 10:01
av Coolvette
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Patrik skrev: Viktigpetter får du gärna vara men tyvärr fick jag byta till en luftburk med dropped base plate för att få lite bättre frigång under locket och på den fanns det ingen pip å ansluta i.

Har dock en twin snorkel luftrenare från 440TNT som jag skall sätta kapen i base plate'n på så att det blir ordning på't.
Fast innan dess kanske det blir torrsump istället med mycket olja i reserv.
:)

Hur motorn skulle bli torrare än den redan är vet jag dock ej?

Bilprovningen får ha vilka synpunkter de vill, jag tänker ju inte ta emot någon anmärkning för det iaf.

mvh Patrik
Lätt att missa att sluten vevhusventilation fyller en funktion och inte bara är ovesäntligt miljötjafs.
En torr motor förblir torr längre om man har en fungerande vevhusventilation.
Torr- eller våtsump har kanske ingen betydelse i sammanhanget.

Hur stor chans att Bilprovningen ser det vid en besiktning vet jag inte men vid registreringsbesiktningen kollas så att bilen har sluten vevhusventilation, har bilen öppen vent så är det nobben, "been there..." 8) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 11 sep 2012, 10:32
av mbc
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Coolvette skrev:
Patrik skrev: Viktigpetter får du gärna vara men tyvärr fick jag byta till en luftburk med dropped base plate för att få lite bättre frigång under locket och på den fanns det ingen pip å ansluta i.

Har dock en twin snorkel luftrenare från 440TNT som jag skall sätta kapen i base plate'n på så att det blir ordning på't.
Fast innan dess kanske det blir torrsump istället med mycket olja i reserv.
:)

Hur motorn skulle bli torrare än den redan är vet jag dock ej?

Bilprovningen får ha vilka synpunkter de vill, jag tänker ju inte ta emot någon anmärkning för det iaf.

mvh Patrik
Lätt att missa att sluten vevhusventilation fyller en funktion och inte bara är ovesäntligt miljötjafs.
En torr motor förblir torr längre om man har en fungerande vevhusventilation.
Torr- eller våtsump har kanske ingen betydelse i sammanhanget.

Hur stor chans att Bilprovningen ser det vid en besiktning vet jag inte men vid registreringsbesiktningen kollas så att bilen har sluten vevhusventilation, har bilen öppen vent så är det nobben, "been there..." 8)
Beror på årsmodell 68 och äldre får ha öppen vevhusvent. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 11 sep 2012, 10:51
av Coolvette
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
mbc skrev:
Coolvette skrev: Hur stor chans att Bilprovningen ser det vid en besiktning vet jag inte men vid registreringsbesiktningen kollas så att bilen har sluten vevhusventilation, har bilen öppen vent så är det nobben, "been there..." 8)
Beror på årsmodell 68 och äldre får ha öppen vevhusvent.
Rätt!
Nyttan finns dock oavsett årsmodell, det är inte bara miljötrams. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 11 sep 2012, 12:13
av Frolzon
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Oförbrända gaser som slinker förbi kolvringarna återvinns ju också.

Men t.ex. 1963 så var det inte så noga med den biten.
På 409":an satt det bara ett rör rakt ner bakom motorn.
Jag kunde dock aldrig se att det rök ur det någon gång...
:roll: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 11 sep 2012, 17:49
av zappafan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Coolvette skrev: Inte för att vara viktigpetter men även det du kör med är en form av tokeri.
Du får inget undertryck som evakuerar de aggressiva vevhusgaserna med det arrangemanget.

Skall det fungera ordentligt finns det bara ett rätt och det är att sluta loopen, se fotot:

Bild

Du får en torrare motor och om du har otur kan ju även bilprovningen få syn på det.
Jag är ordentlig & kör med korrekt PCV... :nod: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 11 sep 2012, 19:19
av Patrik
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
mbc skrev: Beror på årsmodell 68 och äldre får ha öppen vevhusvent.
Precis. He he..

Mvh Patrik <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 11 sep 2012, 20:23
av fatchance
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->:shock: PCV ventil! Det är för tuffa grabbar!

Själv har jag bara PVC i min KIA :cry: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 11 sep 2012, 20:44
av Patrik
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
fatchance skrev:
Själv har jag bara PVC i min KIA :cry:
Asch, det har Chevrolet med:
Bild

/ P <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 11 sep 2012, 20:47
av Patrik
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Idag fick jag stanna å göra ett inköp:
Bild
:roll:
/ P <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 12 sep 2012, 09:49
av Windsor50
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Dagens köp: Sonab OA5 typ2
Bild

Uploaded with ImageShack.us <!-- </EdIndex> --></div>