Har inte vacumregulatorn till uppgift att sänka förtändningen vid låga varvtal när vacumet i insuget är som störst? När varvtalet ökas tar centrifugalregulatorn över och ökar förtändningen.
Grundprincipen är att tändningen skall justeras utifrån last och varvtal.
Lastsignalen avspeglas i trycket i inloppsröret och varvtal, ja de är väl självförklarande?
Grundprincip: Ökande varvtal = tidigare tändning / Ökande last = senare tändning.
Trycket i inloppet är varken si eller så vid låga varvtal, det beror helt på spjälläget.
Kommer ihåg från tiden när jag hade en Volvo PV 444 1955 års modell med vackumdrivna vindrutetorkare hur torkarna sackade i fart så fort man gasade lite, kunde stanna helt i vissa lägen Fanns en tank att köpa till, den sattes under ena framskärmen och skulle jämna ut variationerna i undertryck. Senare hade jag en Opel rekord 1957 års modell där torkarna drevs av kamaxeln via en vajer, där varierade istället torkarnas hastighet med motorvajern. Men starka var torkarna, fanns en brytpinne i systemet ifall torkarna var fastfrusna... Senare körde jag Volvo lastbilar med vacum drivna torkare men där drevs en separat pump av lastbilens motorn så vakuumet var stabilt.
Hmmmm, jo det fanns ju flera bilar med vacuumdrivna torkare, drivna av undertrycket i motorns inloppsrör alltså.
En "klyftig konstruktion"...
VW bubblan hade ju annars en lustig konstruktion, vindrutespolningen drev av reservdäcket.
Kräver viss disciplin att hålla däcket välpumpat.
Ferguson TE20 hade ett tillbehör för att pumpa däcken. Man gängade ur ett tändstift, gängade i en hylsa med en slang och drog slangen till däckventilen. Sen startades traktorn som fick gå på tre burkar medans den fjärde fick pumpa luft.
På 70-talet hade farsan en -65 amazon. Han hade en kran på insuget. Och dom gångerna det var strömavbrott drev han mjölkmaskinen med vacuumet från amazonen.
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
mätte du dom varma?
men i så fall tangerar du min skörd av bevisligen trasiga kondingar under 35 års mekande. eller vi kan säga 25 år. för det är nog 10 år sen jag rörde en bil med brytartändning sist.
en av dom var dock på en volvo 145. den andra kommer jag inte ihåg.
Angående att mäta kondensatorer, mätte du bara kapacitans? Kollade du hur de reagerade om de fick spänning på sig? O så var det ju detta med temperaturer.
..