Dagens bild eller detta hände idag
- Raketsport
- Site Admin
- Kontakt:
Re: Dagens bild eller detta hände idag
Plötsligt händer det... Men jag fick en fin promenad hem i alla fall
//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson
Har väl hänt oss alla
Senast var det min grabbs Zundapp som råkade ut för det 7 mil bort, lite långt att promenera... Så jag fick rycka ut med släpkärra, mobiltelefon är bra ibland 

I går var det den s.k. Biltemarundan. Jag bröt efter halva p.g.a att tändplattan vreds fram med svänghjulet men inga motorskador som tur är.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
- zappafan
- Forumsponsor
Fan Micke har du slarvat vid ihopmontering.... 

Bonnamarknad å loppis härom dagen, hittade dock inget vettigt å köpa.
Skall nog ställa mig på loppisen med moppegrejer nästa år, kan nog få en del nyfikna besökare iaf om jag tar med mig Emil som jag hade med mig på årets loppis.

/ P
Skall nog ställa mig på loppisen med moppegrejer nästa år, kan nog få en del nyfikna besökare iaf om jag tar med mig Emil som jag hade med mig på årets loppis.

/ P
Brålanda i Lördags, va?Patrik skrev:Bonnamarknad å loppis härom dagen, hittade dock inget vettigt å köpa.
/ P
Åkte Brålanda-Dals Rostock vid 10,30 tiden och då var det en massa folk ute på byn såg jag!
Ok, nä jag var en sväng till Bengtsfors.Hynboholm skrev:
Brålanda i Lördags, va?
Åkte Brålanda-Dals Rostock vid 10,30 tiden och då var det en massa folk ute på byn såg jag!
Mvh Patrik
Då åkte du ju 3meter i från mitt hus.Hynboholm skrev:Brålanda i Lördags, va?Patrik skrev:Bonnamarknad å loppis härom dagen, hittade dock inget vettigt å köpa.
/ P
Det jag tror inträffar är att svänghjulet tar i plattans generatorspolar och trigger vid mycket höga varvtal p.g.a. flex, värmeutvidgning och att plattan och komponenterna inte är perfekt centrerade kontra svänghjulet. Svänghjulet är ju ganska tungt och har stor diameter och en vevaxeln kastar alltid någon eller ett par hundradelar så det finns många felkällor som kan samverka inklusive krafter från magneterna.zappafan skrev:Fan Micke har du slarvat vid ihopmontering....
Jag har aldrig upplevt problem på motorer som inte varvar mer än ca 10000 rpm men blir det några tusen varv till vilket det lätt kan bli på lägre växlar är det inte helt ovanligt att det här kan inträffa.
Så på den här motorn monterar jag nu ett retarderande MVT Premium rotorsystem istället. Rotorn är inte tung och har en mycket mindre diameter än svänghjul och spelet är större så det åtgärdar säkert det här fenomenet.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Som du skriver blir det stora krafter med så höga varv, det nya systemet har ju mycket bättre förutsättningar att klara det så det fixar säkert problemet men som vanligt till ett pris...
det kan inte vara så att blocket börjar svikta av krafterna i effekten, som väl är ca 2,5 gånger
så hög som zyndapp dimensionerade blocket för?
det borde väl en belastning på blocket som är 10 gånger högre. har jag för mig.
erlan
så hög som zyndapp dimensionerade blocket för?
det borde väl en belastning på blocket som är 10 gånger högre. har jag för mig.
erlan
- zappafan
- Forumsponsor
"Stadiga" Sachs klarar då 12700 rpm med Kokusan.....

den där dappen borde ge någonstans runt 16-18 hk, kanske ännu mer.
dessutom med förhållandevis hög effekt på lägre varv.
då frestar det på materialet än mer.
erlan
dessutom med förhållandevis hög effekt på lägre varv.
då frestar det på materialet än mer.
erlan