Jag har inte en susning om vad ett sånt här forum kostar men känns det tungt kläm dit den sån där donerarknapp eller nåt kontonummer så kommer det garanterat hjälp nånstans ifrån. Kanske från mej också om jag får sälja nåt. <!-- </EdIndex> --></div>Raketsport skrev:Vad lite Euron ligger på, endast 8,7 kr. Såg det nu när jag betalade forumet.
off topic tråden
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
- Raketsport
- Site Admin
- Kontakt:
Varje gång någon önskat en specifik reservdelskatalog på posten har jag skrivit att en donation till forumet uppskattas. Alla har hjälpt till, jag är själv inte ute efter någon vinning på varken forumet, hemsida eller kataloger. <!-- </EdIndex> --></div>
Du, det är ingen fara alls. Speciellt nu när det snart blir ändring.56:an skrev:Jag har inte en susning om vad ett sånt här forum kostar men känns det tungt kläm dit den sån där donerarknapp eller nåt kontonummer så kommer det garanterat hjälp nånstans ifrån. Kanske från mej också om jag får sälja nåt.Raketsport skrev:Vad lite Euron ligger på, endast 8,7 kr. Såg det nu när jag betalade forumet.
Varje gång någon önskat en specifik reservdelskatalog på posten har jag skrivit att en donation till forumet uppskattas. Alla har hjälpt till, jag är själv inte ute efter någon vinning på varken forumet, hemsida eller kataloger. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->OK då vet jag....
Appropå påsken nu och nån som blir uppstånden här är en till....
http://swedish.ruvr.ru/2013_03_26/Dod-prostituerad-uppstod-ur-graven-i-Zimbabwe/ <!-- </EdIndex> --></div>
Appropå påsken nu och nån som blir uppstånden här är en till....
http://swedish.ruvr.ru/2013_03_26/Dod-prostituerad-uppstod-ur-graven-i-Zimbabwe/ <!-- </EdIndex> --></div>
efter att i 4 timmar försökt rikta den dåligt gjutna och slarvigt bearbetade cylinden i svarven så gav han upp och satte den i fräsen och körde ur den med arborrhuvudet.
när han kommit till första öd så hade han öppnat en stor gjutpor så cylindern var skrot.
man behöver inte matning på spindeln, dom fleta fräsar har matning upp och ner på bordet.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
en jobbarkompis skulle borra en cylinder till sin dneper (rysk motorcykel) för ett par år sen.56:an skrev:Aha... Jag blev vilseledd. Fräsen används endast som visningsbord...
Men man borrade faktiskt cylindrar förr istället för att svarva som många tycks göra idag.
Skulle det inte gå att använda en fräs med vertikalhuvud för det finns väl även matning i bordets höjdriktning eller gör det inte det?
efter att i 4 timmar försökt rikta den dåligt gjutna och slarvigt bearbetade cylinden i svarven så gav han upp och satte den i fräsen och körde ur den med arborrhuvudet.
när han kommit till första öd så hade han öppnat en stor gjutpor så cylindern var skrot.
man behöver inte matning på spindeln, dom fleta fräsar har matning upp och ner på bordet.
- Raketsport
- Site Admin
- Kontakt:
Är det dyra frakter? Har mest köpt från Tyskland och Usa. Men Tyskland har helt okej frakter, usa har sina tullavgifter, <!-- </EdIndex> --></div>erlan skrev:pundet ligger runt tio kr om du suktar efter nåt från england.Raketsport skrev:Vad lite Euron ligger på, endast 8,7 kr. Såg det nu när jag betalade forumet.
synd bara att frakterna är så dyra därifrån.
erland
//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson
<!-- </EdIndex> --></div>
jag tycker England har bra fraktpriser, inte som tyskarna kanske men t.ex. 10 paket bromsbelägg till Golden Champ för 110:- är väl helt okRaketsport skrev:Är det dyra frakter? Har mest köpt från Tyskland och Usa. Men Tyskland har helt okej frakter, usa har sina tullavgifter,erlan skrev:pundet ligger runt tio kr om du suktar efter nåt från england.Raketsport skrev:Vad lite Euron ligger på, endast 8,7 kr. Såg det nu när jag betalade forumet.
erland

om man klämmer dom i cyl.foten så stressar man ju materialet just där, jag brukar sätta dom på dorn och svarva foten plan och cylindrisk sen är det bara att vända dom och klämma dom i mjuka backar, efter loppet brukar jag ta nå´n tiondel på toppytan också, det är skönt när det är riktigt plant o fint.
det kan bli lite kritiskt att spänna i foten när cyl.foten är 42,5 utvändigtoch skall bli 41mm invändigt
annars har jag fixturer som jag sätter i svarven och planar av nån tiondels mm varje gång jag ska köra och i den kan man flytta runt cylindern till den sitter exakt i mitten med hjäp av en roterande dubb (eller klocka om man vill).
då sitter cylindern fast i foten med skruvar och får ingen eventuell deformation av backarna.
fräs går lika bra men jag tycker det är lite besvärligare med mätningen där eftersom verktyget är mer i vägen.
Min fräs har både matning på bord och pinol <!-- </EdIndex> --></div>
Jag är inte säker på att det är optimalt att svarva ur cylindrar.56:an skrev:Aha... Jag blev vilseledd. Fräsen används endast som visningsbord...
Men man borrade faktiskt cylindrar förr istället för att svarva som många tycks göra idag.
Skulle det inte gå att använda en fräs med vertikalhuvud för det finns väl även matning i bordets höjdriktning eller gör det inte det?
om man klämmer dom i cyl.foten så stressar man ju materialet just där, jag brukar sätta dom på dorn och svarva foten plan och cylindrisk sen är det bara att vända dom och klämma dom i mjuka backar, efter loppet brukar jag ta nå´n tiondel på toppytan också, det är skönt när det är riktigt plant o fint.
det kan bli lite kritiskt att spänna i foten när cyl.foten är 42,5 utvändigtoch skall bli 41mm invändigt

annars har jag fixturer som jag sätter i svarven och planar av nån tiondels mm varje gång jag ska köra och i den kan man flytta runt cylindern till den sitter exakt i mitten med hjäp av en roterande dubb (eller klocka om man vill).
då sitter cylindern fast i foten med skruvar och får ingen eventuell deformation av backarna.
fräs går lika bra men jag tycker det är lite besvärligare med mätningen där eftersom verktyget är mer i vägen.
Min fräs har både matning på bord och pinol <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->svarven funkar nog utmärkt om den går rakt. men alla gamla svarvar gör inte det.
däremot är jag skeptisk till att spänna med mjuka backar i cylinderfoten.
jag brukar spänna alla cylindrar jag kan på en fixtur som jag har planat först.
det har hänt ett par gånger att jag gängat pinnbultshålen på cylindern för att kunna skruva fast den.
till sachs har jag en till aluminiumplatta som jag skruvar fast i överkant på cylindern och riktar eller svarvar ett skrap på. sen vänder jag cylindern och fasar för att underlätta att få i kolvringarna.
däremot är jag skeptisk till att spänna med mjuka backar i cylinderfoten.
jag brukar spänna alla cylindrar jag kan på en fixtur som jag har planat först.
det har hänt ett par gånger att jag gängat pinnbultshålen på cylindern för att kunna skruva fast den.
till sachs har jag en till aluminiumplatta som jag skruvar fast i överkant på cylindern och riktar eller svarvar ett skrap på. sen vänder jag cylindern och fasar för att underlätta att få i kolvringarna.
det jag jämfört har varigt ungefär dubbelt mot från tyskland.Raketsport skrev:Är det dyra frakter? Har mest köpt från Tyskland och Usa. Men Tyskland har helt okej frakter, usa har sina tullavgifter,erlan skrev:pundet ligger runt tio kr om du suktar efter nåt från england.Raketsport skrev:Vad lite Euron ligger på, endast 8,7 kr. Såg det nu när jag betalade forumet.
erland
<!-- </EdIndex> --></div>
hehe du är dålig på att förhandlaerlan skrev:det jag jämfört har varigt ungefär dubbelt mot från tyskland.Raketsport skrev:Är det dyra frakter? Har mest köpt från Tyskland och Usa. Men Tyskland har helt okej frakter, usa har sina tullavgifter,erlan skrev:pundet ligger runt tio kr om du suktar efter nåt från england.Raketsport skrev:Vad lite Euron ligger på, endast 8,7 kr. Såg det nu när jag betalade forumet.
erland
erlan

- Lasse väss
- Forumsponsor