Sida 66 av 104
Re: 56:ans motor och mekartråd
Postat: 21 feb 2015, 16:22
av erlan
om du nu absolut ska köra med chrysler generator så får du nog räkna med att börja med att renovera vad du nu hittar. jag kan ha lite delar liggande, men har nog ingen bakgavel med hela dioder. dom är ofta kass. däremot kan jag ha en rotor med nysvarvade släpringar.
hur låga varv dom börjar ladda på har jag ingen aning om. men en typisk bosch 55A generator ger 36A vid 2000 generatorvarv.
koden 12V 55A 20 på en boschgenerator betyder att den ger 2/3 av märkströmmen vid 2000 generatorvarv. 70A deneratorerna brukar vara märkta 12V 70A 22, den ger då 46A vid 2200 generatorvarv.
slirande remmar brukar inte vara nåt problem på 55A eller mindre generatorer. men på 80-talet så fanns en rem som passade perfekt mellan remskiva och vattenpumpen på b18/b20. många folkraceåkare använde den. jag har dock ingen aning om längd eller var den kom från.
erlan
Re: 56:ans motor och mekartråd
Postat: 21 feb 2015, 16:34
av 56:an
Hej bra erlan....
Skulle vara väldigt tacksam om du kunde hjälpa mig med diametern på rotorer du har lösa och gärna en sån där till roundbackgeneratorn.
Även poltal, alltså antal "fingrar" på varje rotorhalva
Väntar med spänning (14 Volt)

Re: 56:ans motor och mekartråd
Postat: 21 feb 2015, 16:37
av Patrik
Baronen skrev:
Roundback generatorn är enligt mig den snyggaste generatorn man kan ha i ett motorrum.
Tänkte jag skulle letat upp en motorrumsbild med min roundback generator men det närmaste jag kom just nu var denna bilden:
/ P
Re: 56:ans motor och mekartråd
Postat: 21 feb 2015, 16:38
av erlan
ja den 90A generatorn är större, men om jag minns rätt är det fästet inte lika lätt att montera på en likströmmares plats.dessutom behövde du ju inte så mycket effekt.
om du haft en -67 eller nyare B18 så hade den haft fästörat i blocket för samma växelströmmare som satt på B20 senare.
och som sagt tidigare, med rätt bosch och inbyggt relä så kan du göra bytet utan att ändra en enda kabel, så skifta tillbaka går på max 10 min om du vill.
rätt skruvar för Df och B+ på generatorn. och likströmsregulatorn blir bara kopplingsplint.
generatorn monteras i likströmsfästet med en gängstång och 6 eller 8st muttrar.
erlan
Re: 56:ans motor och mekartråd
Postat: 21 feb 2015, 17:17
av erlan
56:an skrev:Hej bra erlan....
Skulle vara väldigt tacksam om du kunde hjälpa mig med diametern på rotorer du har lösa och gärna en sån där till roundbackgeneratorn.
Även poltal, alltså antal "fingrar" på varje rotorhalva
Väntar med spänning (14 Volt)

chrysler-rotorn hade 11,5cm diameter och bosch N1 (35-70A) hade 9cm diameter.
den större hade jag ingen i delar (tror den heter K1 på boschspråk).
men lindningarna har ungefär lika stor diameter, mer luft i chrysler rotorn.
eller plats från början för mera lindning för mer effekt?
rotorn jag hade lös var inte bara nysvarvad, den hade t.o.m. nybytt släpring.
hittade även 2 st kompletta rounback, utgår från att dom inte funkar.
erlan
Re: 56:ans motor och mekartråd
Postat: 21 feb 2015, 17:18
av erlan
attans, räkna poler glömde jag.
erlan
Re: 56:ans motor och mekartråd
Postat: 21 feb 2015, 17:35
av 56:an
..........
Re: 56:ans motor och mekartråd
Postat: 21 feb 2015, 18:07
av Baronen
Patrik skrev:Baronen skrev:
Roundback generatorn är enligt mig den snyggaste generatorn man kan ha i ett motorrum.
Tänkte jag skulle letat upp en motorrumsbild med min roundback generator men det närmaste jag kom just nu var denna bilden:
/ P
Vad är det för bil?

Re: 56:ans motor och mekartråd
Postat: 21 feb 2015, 18:39
av Patrik
Baronen skrev:
Vad är det för bil?

En Chrysler -66 med...
....440".
/ P
Re: 56:ans motor och mekartråd
Postat: 21 feb 2015, 18:50
av Patrik
Bytte förresten häromåret till en bra mycket snyggare generator på min Saab än den som satt där original:

Å lite mer krut av den också.
/ Patrik
Re: 56:ans motor och mekartråd
Postat: 21 feb 2015, 19:48
av Baronen
Patrik skrev:Baronen skrev:
Vad är det för bil?

En Chrysler -66 med...
....440".
/ P
Fan vad fint! Jag gillar chryslers och 440 är ju bara för rart! Gissar på blodiga knogar efter att du skruvat med den snurran?

Re: 56:ans motor och mekartråd
Postat: 22 feb 2015, 01:10
av erlan
är väl inte så farligt i den karossen.
erlan
Re: 56:ans motor och mekartråd
Postat: 22 feb 2015, 02:28
av 56:an
..........
Re: 56:ans motor och mekartråd
Postat: 22 feb 2015, 02:38
av 56:an
Baronen skrev:Jänkarnas generatorer är inget att hurra för.
När jag var tjugo nånting fattade jag inte ett skit hur regulatorn fungerade och hur kopplingen var på de här jänkegeneratorerna.
Det enda man gjorde var och följa ett kopplingsschema så sladdarna kom rätt och sen fungerade det

Re: 56:ans motor och mekartråd
Postat: 22 feb 2015, 07:37
av Amarace
Är det inte enklast att skaffa ett original tillbehörsfäste (eller göra eget) för växelströmmare till B18 och sätta dit en original Bosch växelströmsgenerator från B20, en originaluppdatering för bruksbilar och du har då inga problem med laddningen. Och det går snabbt att byta tillbaka till likströmmare om man vill det inför nån uppvisning.
(har det på traktorn också, med likströmmare gick det inget bra då jag kör på låga varv oftast och i mörker, så bra belysning krävs)
Själv brukar jag montera 55A från B23 iomed att jag brukar ha extraljus, funktion före utseende, och det skämmer inte, på 144:an blev det t.om en 65A från Opel kadett, dock ser det mindre original ut då övre staget fick vinklas om.