Sida 658 av 805
Re: Coola/fula/billiga/dyra mopeder på BLOCKET och TRADERA
Postat: 16 feb 2015, 19:42
av Frolzon
Raketsport skrev:Fotat med fisheye-effekt. Inte så bra när man ska sälja saker
Motsatsen till det borde väl vara fastighetsmäklarobjektivet ....

Re: Coola/fula/billiga/dyra mopeder på BLOCKET och TRADERA
Postat: 17 feb 2015, 20:09
av TolvNollNio
Frolzon skrev:fastighetsmäklarobjektivet ....

Finns en motsvarighet till detta inom mopedvärlden när tonårsmopedens toppfart ska beskrivas
Ungefär som antalet Cooper SS som borde ha funnits i detta land
"min farbrors kusins pysslings tvillingbrorson hade minsann en Cooper SS" Jomen..

Re: Coola/fula/billiga/dyra mopeder på BLOCKET och TRADERA
Postat: 18 feb 2015, 11:21
av MrMoPeD
TolvNollNio skrev:Frolzon skrev:fastighetsmäklarobjektivet ....

Finns en motsvarighet till detta inom mopedvärlden när tonårsmopedens toppfart ska beskrivas
Ungefär som antalet Cooper SS som borde ha funnits i detta land
"min farbrors kusins pysslings tvillingbrorson hade minsann en Cooper SS" Jomen..

Det där men Cooper SS är roligt. Det fanns aldrig någon som var registrerad som Cooper SS, det fanns bara Cooper S.
Men Lik förbannat så pratar folk om att han hade minsann en Cooper SS,
Re: Coola/fula/billiga/dyra mopeder på BLOCKET och TRADERA
Postat: 18 feb 2015, 12:41
av HSE
MrMoPeD skrev:TolvNollNio skrev:Frolzon skrev:fastighetsmäklarobjektivet ....

Finns en motsvarighet till detta inom mopedvärlden när tonårsmopedens toppfart ska beskrivas
Ungefär som antalet Cooper SS som borde ha funnits i detta land
"min farbrors kusins pysslings tvillingbrorson hade minsann en Cooper SS" Jomen..

Det där men Cooper SS är roligt. Det fanns aldrig någon som var registrerad som Cooper SS, det fanns bara Cooper S.
Men Lik förbannat så pratar folk om att han hade minsann en Cooper SS,
Engelsmännen är ju inte så förtjusta i bokstavskombinationen SS efter 40 talet, se ex Jaguar. Hundkojevarianterna:
Modell
Mini 1959-80 4-cyl radmotor ohv 848 cm³ 34 hk Enkel förgasare
Cooper 1961-69 4-cyl radmotor ohv 997 cm³ 55 hk Dubbla SU-förgasare
Cooper S 1963-64 4-cyl radmotor ohv 1071 cm³ 70 hk Dubbla SU-förgasare
Cooper S 1965-66 4-cyl radmotor ohv 970 cm³ 65 hk Dubbla SU-förgasare
Cooper S 1965-71 4-cyl radmotor ohv 1275 cm³ 76 hk Dubbla SU-förgasare
1000 1967-80 4-cyl radmotor ohv 998 cm³ 38 hk Enkel förgasare
1275 GT 1970-80 4-cyl radmotor ohv 1275 cm³ 59 hk Enkel förgasare
1100 1975-82 4-cyl radmotor ohv 1071 cm³ 45 hk Enkel förgasare
1000 1981-91 4-cyl radmotor ohv 998 cm³ 42 hk Enkel förgasare
Mini 1992-2000 4-cyl radmotor ohv 1275 cm³ 53 hk Bränsleinsprutning
Cooper 1993-2000 4-cyl radmotor ohv 1275 cm³ 63 hk Bränsleinsprutning
Re: Coola/fula/billiga/dyra mopeder på BLOCKET och TRADERA
Postat: 24 feb 2015, 18:51
av Patrik
Re: Coola/fula/billiga/dyra mopeder på BLOCKET och TRADERA
Postat: 28 feb 2015, 10:15
av Gabbe
Re: Coola/fula/billiga/dyra mopeder på BLOCKET och TRADERA
Postat: 28 feb 2015, 12:44
av Baronen
Hade mycket hellre betalt den summan för dakotan än att lägga samma pengar på en dt50r...
Re: Coola/fula/billiga/dyra mopeder på BLOCKET och TRADERA
Postat: 28 feb 2015, 14:27
av Benke
Helt sjukt att betala så mycket.
Re: Coola/fula/billiga/dyra mopeder på BLOCKET och TRADERA
Postat: 28 feb 2015, 15:35
av erlan
Benke skrev:Helt sjukt att betala så mycket.
är det så mycket om man tänker efter?
hur mycket tjänade ni på era sommarjobb på -70talet?
hur många lyckades jobba ihop till en moped i den klassen på en sommar?
nu ligger den väl på ca 2 månadslöner så det är väl inte så hiskeligt om man tänker efter.
och vad kostar det att renovera en till lika fint skick?
jag vet vad jag lade på min Erlan, och då jagade inte jag rätta orginaldelarna,
utan tidsmässigt rätt utseende fick duga.
hur mycket högre värderar man ett jättefint orginal.
nu tycker jag att själva renoverandet är en del av nöjet, men det finns säkert dom som inte vill eller kan. och då är det nog bättre att lätta rejält på lädret på en gång.
erlan
Re: Coola/fula/billiga/dyra mopeder på BLOCKET och TRADERA
Postat: 28 feb 2015, 16:08
av Raketsport
Verkar finnas en del lågmilare hör uppe och Puch var ett av de populäraste märken i Umeå-Vännäs på slutet av 60 samt 70-talet.
Re: Coola/fula/billiga/dyra mopeder på BLOCKET och TRADERA
Postat: 28 feb 2015, 17:34
av Micke S
Trevligt att killen som har varit så rädd om Dakotan och nu väljer att låta någon annan ta över den ser ut att kunna få ett bra pris. Det är verkligen en klenod.
Re: Coola/fula/billiga/dyra mopeder på BLOCKET och TRADERA
Postat: 28 feb 2015, 18:28
av posch
Mini 1959-80 4-cyl radmotor ohv 848 cm³ 34 hk Enkel förgasare
Cooper 1961-69 4-cyl radmotor ohv 997 cm³ 55 hk Dubbla SU-förgasare
Cooper S 1963-64 4-cyl radmotor ohv 1071 cm³ 70 hk Dubbla SU-förgasare
Cooper S 1965-66 4-cyl radmotor ohv 970 cm³ 65 hk Dubbla SU-förgasare
Cooper S 1965-71 4-cyl radmotor ohv 1275 cm³ 76 hk Dubbla SU-förgasare
1000 1967-80 4-cyl radmotor ohv 998 cm³ 38 hk Enkel förgasare
1275 GT 1970-80 4-cyl radmotor ohv 1275 cm³ 59 hk Enkel förgasare
1100 1975-82 4-cyl radmotor ohv 1071 cm³ 45 hk Enkel förgasare
1000 1981-91 4-cyl radmotor ohv 998 cm³ 42 hk Enkel förgasare
Mini 1992-2000 4-cyl radmotor ohv 1275 cm³ 53 hk Bränsleinsprutning
Cooper 1993-2000 4-cyl radmotor ohv 1275 cm³ 63 hk Bränsleinsprutning
HSE
Inlägg: 1619
Blev medlem: 01 apr 2012 22:00
Ort: Romelanda
Cooper hade 997 cc motorn bara till november 63, sedan kom 998 cc med kortare slag och större cyl.diameter. Samma hk men bättre vrid.
Den motorversionen hade coopern tills den lades ned kring 69-70.
Cooper SS måste vara en av de mest spridda myter, var och varannan som trodde sig veta något om hundkojorna hade någon kompis eller kände någon som hade haft en Cooper SS. Och alla gick extremt bra, en talade om att när man gasade så gick fäljarna runt i däcken! Jag har renoverat 4 st. 1 Cooper 64, 1 Cooper 68, 1 Cooper S 65
och 1 Mini 1000 73. Under den tiden så hade man fullt upp med att förklara att det aldrig har funnits några Cooper SS. Nu har jag bara 64:an kvar.
Re: Coola/fula/billiga/dyra mopeder på BLOCKET och TRADERA
Postat: 28 feb 2015, 21:33
av Coolvette
erlan skrev:Benke skrev:Helt sjukt att betala så mycket.
är det så mycket om man tänker efter?
hur mycket tjänade ni på era sommarjobb på -70talet?
hur många lyckades jobba ihop till en moped i den klassen på en sommar?
nu ligger den väl på ca 2 månadslöner så det är väl inte så hiskeligt om man tänker efter.
och vad kostar det att renovera en till lika fint skick?
jag vet vad jag lade på min Erlan, och då jagade inte jag rätta orginaldelarna,
utan tidsmässigt rätt utseende fick duga.
hur mycket högre värderar man ett jättefint orginal.
nu tycker jag att själva renoverandet är en del av nöjet, men det finns säkert dom som inte vill eller kan. och då är det nog bättre att lätta rejält på lädret på en gång.
erlan
Om någon vill betala det är det helt upp till dom, inget sjukt i det som jag ser det.
Att renovera en moppe kan kosta mängder, beroende på utgångsläget och hur noga man vill vara.
Då blir den ändå inte original, bara en kopia på ett original.
Största problemet med att köpa en lågmilare är väl att man inte vill använda den för plötsligt är det inte en lågmilare längre.
Ska man då bara ha den att titta på?
Visst, det är ju en möjlighet.
Re: Coola/fula/billiga/dyra mopeder på BLOCKET och TRADERA
Postat: 01 mar 2015, 01:18
av Baronen
Skitsamma om det är en lågmilare. Man lever bara en gång och vad spelar det då för roll om man gör en lågmilare till en långmilare? När man ligger på slaktbänken och tänker tillbaka på livet så ska man väl ändå känna att man njutit och levt fullt ut. Jag tycker inte att det var ett överpris, det finns dom dom köper whiskyflaskor för större summor och bara ställer innanför glasdörrar. Det är helt och hållet upp till var och en vad som är rätt pris och jag slår vad om att personen som la det slutliga budet känner sig lycklig över att ha gjort något han/hon kan tänka tillbaka på, på ålderns höst.
Re: Coola/fula/billiga/dyra mopeder på BLOCKET och TRADERA
Postat: 01 mar 2015, 05:18
av Coolvette
Baronen skrev:Skitsamma om det är en lågmilare. Man lever bara en gång och vad spelar det då för roll om man gör en lågmilare till en långmilare? När man ligger på slaktbänken och tänker tillbaka på livet så ska man väl ändå känna att man njutit och levt fullt ut. Jag tycker inte att det var ett överpris, det finns dom dom köper whiskyflaskor för större summor och bara ställer innanför glasdörrar. Det är helt och hållet upp till var och en vad som är rätt pris och jag slår vad om att personen som la det slutliga budet känner sig lycklig över att ha gjort något han/hon kan tänka tillbaka på, på ålderns höst.
Absolut är det så.
Jag tänkte mer på att om man inte bryr sig om att det är en lågmilare utan bara ska ha den som åkmoppe finns det ju andra moppar som inte längre är lågmilare utan bara bra åkmoppar.
Känner man att det är rätt pris så ska man slå till och inte tveka, chansen kommer kanske inte på några år om ens någonsin.