Sida 67 av 104
Re: 56:ans motor och mekartråd
Postat: 22 feb 2015, 08:48
av Patrik
En Bosch växelströmmare är ju inget å skämmas för egentligen, på min Volvo monterades en sprillans "Saab 900" 80A generator en gång i tiden.
Cyklade ut i ett magasin och kollade artikelnr och sedan beställde jag några stycken generatorer uppe i personalbutiken för en ringa summa.
/ P
Re: 56:ans motor och mekartråd
Postat: 22 feb 2015, 13:38
av 56:an
...........
Re: 56:ans motor och mekartråd
Postat: 22 feb 2015, 15:58
av 56:an
Patrik skrev:En Bosch växelströmmare är ju inget å skämmas för egentligen, på min Volvo monterades en sprillans "Saab 900" 80A generator en gång i tiden.
Cyklade ut i ett magasin och kollade artikelnr och sedan beställde jag några stycken generatorer uppe i personalbutiken för en ringa summa.
/ P
Det jag tittar på är dom svarta slangarna ovanpå motorn och liknande tänker jag ordna vevhusventilationen på Amazonen.
Därför tror jag det kan vara bra med tomgångsladdning annars kan det nog bli svårt att få ned tomgångsvarvtalet då viss mängd luft sugs in i motorn genom munstycket på grenröret.
En annan sak jag lagt märke till är att random äldre jänkare tycks vara växlade c:a 3x till generatorn medan typisk europeisk bil är nånstans vid 2x så en större remskiva på motorn bör i så fall ordnas i fall det blir fråga om växelströmsgenerator.
Re: 56:ans motor och mekartråd
Postat: 22 feb 2015, 17:32
av 56:an
Jag har pratat med min kompis bilelektrikern nu och fått veta att rotordiametern på Audigeneratorn är 100 mm för det kunde han ta reda på genom det tiosiffriga Boschnumret.
Även Delco-Remy generatorn gick att identifiera och där är rotordiameter 103, nånting och inte 105 som jag sa tidigare men då hade jag endast ett uppskattat mått mätt från utsidan av generatorn.
Om man nu ska jämföra rotordiameter så leder den gamla Chrysler roundback generatorn och det var också det jag trodde från början.
Håller man en sån rotor i handen så är dom större men även plattare än en "vanlig" rotor till en bilgenerator.
Närmaste försök nu blir att få till en likströmmare men grövre rotor och det blir då utgångsmaterialet från en BM 230 Victor generator som ändras från kapslat till ventilerat utförande och bör då tåla den ökade effekten men helt säker på det är jag inte.
Och för att genomföra det behövs inte ändras nåt på bilen, det blir bara att skifta generator

Re: 56:ans motor och mekartråd
Postat: 22 feb 2015, 19:18
av Baronen
56:an skrev:Nä, där passar den hur bra som helst, ser inget konstigt ut alls
Jag hittade en Delco-Remy 10DN generator igår. Den generatorn ser exakt ut som en typisk Cheva eller GM generator från mitten av 60-talet men den här kommer från en Hyster H40F gaffeltruck. En väldigt snygg truck om nu gaffeltruckar kan vara snygga vilket dom kan eftersom det är industridesign och där kan man väl säga att jänkarna alltid legat långt fram. Liberalism har skapandets kraft.
Delco generatorn har part number 1100689 och är märkt 7E22 vilket borde betyda den är tillverkad den 22 maj 1967 och det verkar stämma för trucken är en 67:a
Generatorn är förstås utgången modell men ersatt av den här med flera ampere, 61 istället för 42 som det är på den jag har
http://catalog.remyinc.com/Product/Details/20169
Rotordiametern tycks vara c:a 105 mm och det är klart större än random äldre bilgenerator som tycks ligga nånstans max 90 mm som erlan säjer.
Hur stor rotor Audi generatorn har vet jag inte än men förhoppningsvis om nån timma då det ser ut och vara möjligt och meka i den "blå hallen" idag

Haha, jänkarna är 60-tal när det gäller truckar numera

Men! Dom är rejäla och kraftigt byggda.
Re: 56:ans motor och mekartråd
Postat: 22 feb 2015, 19:53
av 56:an
Men titta på designen på trucken ovan, nu är det är det 60-talare men utseendemässigt den kunde lika gärna varit 1980-tal eller 1990 eller kanske t.o.m 2000-tal. Dom var före sin tid helt enkelt, precis som med Chrysler-alternatorn med inbyggd kylfläkt eller deras startmotor med inbyggd reduktionsväxel, det är i princip samma teknik som övriga bilar har
idag, 40-50 år senare

Re: 56:ans motor och mekartråd
Postat: 22 feb 2015, 20:06
av Hasse
56:an skrev:Men titta på designen på trucken ovan, nu är det är det 60-talare men utseendemässigt den kunde lika gärna varit 1980-tal eller 1990 eller kanske t.o.m 2000-tal. Dom var före sin tid helt enkelt, precis som med Chrysler-alternatorn med inbyggd kylfläkt eller deras startmotor med inbyggd reduktionsväxel, det är i princip samma teknik som övriga bilar har
idag, 40-50 år senare

Du gör mig förvirrad. Vanligtvis lovprisar du "landet i öster", men nu är det "landet i väster" som får beröm.
Fast det är bra för då slipper jag lägga in en spygubbe.

Re: 56:ans motor och mekartråd
Postat: 22 feb 2015, 20:06
av Baronen
56:an skrev:Men titta på designen på trucken ovan, nu är det är det 60-talare men utseendemässigt den kunde lika gärna varit 1980-tal eller 1990 eller kanske t.o.m 2000-tal. Dom var före sin tid helt enkelt, precis som med Chrysler-alternatorn med inbyggd kylfläkt eller deras startmotor med inbyggd reduktionsväxel, det är i princip samma teknik som övriga bilar har
idag, 40-50 år senare

Ja, men hyster ser likadana ut idag. Järnspakar, störtbåge och ylande navreduktioner

Men dom håller. En toyota eller still med elspakar och lull lull är inte speciellt roliga att skruva med för den som inte har pärm på dom. Delar till dom är dessutom apdyra. Men nu har jag nog slirat ut i offtopicen.
Har du bestämt dig för något?

Re: 56:ans motor och mekartråd
Postat: 22 feb 2015, 20:12
av Baronen
http://www.summitracing.com/newproducts ... -equipment
Kan detta vara något för dig? Behåll det klassiska utseendet men med den "modernare" tekniken.

Re: 56:ans motor och mekartråd
Postat: 22 feb 2015, 20:40
av 56:an
Hasse skrev:Du gör mig förvirrad. Vanligtvis lovprisar du "landet i öster", men nu är det "landet i väster" som får beröm.
Fast det är bra för då slipper jag lägga in en spygubbe.

Jag tror inte dina spygubbar säjer så värst mycket om mej egentligen

Re: 56:ans motor och mekartråd
Postat: 22 feb 2015, 20:44
av Hasse
Mina spygubbar är riktade mot öst, inte mot dig som person.

Re: 56:ans motor och mekartråd
Postat: 22 feb 2015, 20:50
av 56:an
Baronen skrev:Har du bestämt dig för något?
Egentligen bara i en sak, det får inte kosta massa pengar och ska helst göras med sånt jag redan har eller kan skaffa till billigt pris.
Här finns också fallgropar man måste undvika och en sådan kan vara instabil tomgång vilket inte så gärna uppstår på en jänkebil med jättestor motor där olika belastningar på generatorn inte påverkar motorns tomgång då det finns kraft i överskott att tillgå.
Känsligare blir det då på en mindre motor och det är säkert därför modernare bilar är utrustade med ett tomgångsstabiliseringssystem via en luftventil som styrs elektroniskt med givare på vevaxeln

Re: 56:ans motor och mekartråd
Postat: 22 feb 2015, 20:56
av 56:an
Hasse skrev:Mina spygubbar är riktade mot öst, inte mot dig som person.

Jävligt tacksam om du kunde skicka dom dit då istället för på mej
Det som egentligen irriterar mig är den snedvridna och vinklade rapporteringen från allt som rör Ryssland vilket inte är så värst svårt och upptäcka om man lyssnar på fler än oberoende Svt:s rysslandskännare Elin Jönsson

Re: 56:ans motor och mekartråd
Postat: 22 feb 2015, 21:06
av 56:an
.....
Re: 56:ans motor och mekartråd
Postat: 22 feb 2015, 21:59
av pangerva
56:an skrev:
Det som egentligen irriterar mig är den snedvridna och vinklade rapporteringen från allt som rör Ryssland vilket inte är så värst svårt och upptäcka om man lyssnar på fler än oberoende Svt:s rysslandskännare Elin Jönsson

Här kan du läsa om lite av varje
http://wisemanswisdoms.blogspot.se