pinbultsproblem

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
hansleopold
Inlägg: 75
Blev medlem: 14 sep 2010, 23:00
Ort: Råsunda

pinbultsproblem

Inlägg av hansleopold »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Någon mer som har haft problem med nya pinbultar till cylindern?
Har en ILO och bytte till rostfria pinbultar för ett tag sedan. Blev bara problem!!!!!!!!!!
Cylindern gick trögt att få ner, och topplocket var mycket svårt att få dit.
Bytte tillbaka till de gamla pinbultarna, och vilken skillnad!!

Upptäckte att de gamla pinbultarna är smalare med en midja som är 5.5mm men M6 i ändarna. Detta minimerar eventuell "byrålådseffekt". Dessutom är originalstålet mjukare och mer flexibelt. De nytillverkade rostfria (och även andra i vanligt stål) är 6mm hela vägen.

Rostfritt är väldigt hårt, och frågan är om det medger den flex och spänst som behövs? <!-- </EdIndex> --></div>
volvomannen
Inlägg: 1160
Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
Ort: Helsingborg

Inlägg av volvomannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->brotscha hålen i cyl o topp med en 6 mm borr vore kanske på sin plats kan vara skit o rost o dyl i hålen. <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1237 -74, 44 kmh
Användarens profilbild
hansleopold
Inlägg: 75
Blev medlem: 14 sep 2010, 23:00
Ort: Råsunda

Inlägg av hansleopold »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Finns inget skit här inte....allt är nyfixat!!!

:D <!-- </EdIndex> --></div>
HSE
Inlägg: 5559
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Inlägg av HSE »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Rostfria skruvar i allmänhet ger ganska mycket problem då de är hårda och "torra" har ganska mycket problem på jobbet med skurna gänger mm. Så jag undviker dem där det inte är nödvändigt. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
disktant
Inlägg: 1124
Blev medlem: 20 jul 2010, 23:00
Ort: Stockholm / Mjölby

Inlägg av disktant »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är dom 6mm så kan det ju kärva då du inte har samma spel

Har du köpt nya av simtus ?
Har själv tänkt köpa ett sett inför kommande renovering
Och det fel så bör man kanske informera honom om dom rätta måtten <!-- </EdIndex> --></div>
Monarped 58:a - ILO 2-vxl, Beta Puchlo, Rito, Bing 15mm, Jamarcol 32mm, 75km/h
Crescent 2000 56:a
Monarscoot

http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
HSE skrev:Rostfria skruvar i allmänhet ger ganska mycket problem då de är hårda och "torra" har ganska mycket problem på jobbet med skurna gänger mm. Så jag undviker dem där det inte är nödvändigt.
Håller med dej fullt här. Rostfria skruvförband är bra där de hör hemma t.ex. på en båt, utomhus på ett staket, i jorden eller skärmskruvar på moped/cykel.

Till "pinnbultar" på en motor, särkskilt om den är trimmad, är det original stålbultar med rullade gängor som gäller för de har självspännande och fjädrande verkan som gör att det håller tätt och att packningarna håller.

Jag kommer ihåg jag imponerades av M7 pinnbulten till Zündapp. Det ska till en hel del för att dra av en sån. Säkert fjädrar den tillbaka minst ett halvt varv på muttern också.... <!-- </EdIndex> --></div>
lillen 761
Inlägg: 79
Blev medlem: 22 okt 2011, 23:00
Ort: Visby

Inlägg av lillen 761 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Rostfritt är väldigt sprött material,brister lättare än stål (beroende på stålkvalitet). Vanliga förzinkade 8.8 är hur bra som helst för mopeder.

/Magnus <!-- </EdIndex> --></div>
1252 med många häst. Snuddar på 90-strecket.
Användarens profilbild
hansleopold
Inlägg: 75
Blev medlem: 14 sep 2010, 23:00
Ort: Råsunda

Inlägg av hansleopold »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja kitet var från Simtus. Ligger nu i byrålådan. För gott..... 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7310
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
lillen 761 skrev:Rostfritt är väldigt sprött material,brister lättare än stål (beroende på stålkvalitet). Vanliga förzinkade 8.8 är hur bra som helst för mopeder.

/Magnus
du var den första jag hört säga att rostfritt är ett sprött material. jag tycker tvärt om att det brukar vara problem att få av spånorna när man svarvar i rostrfritt. vissa speciella syrafasta kvaliteter kan vara rätt hårda men jag vill inte kalla dom för spröda. och enda anledningen att göra skruvar i rostfritt är ju att det inte ska rosta. på en moped är det ju utseendet man vill åt. och på t.ex ett grenrör så kombinerar man rostfria pinnskruvar med muttrar i mässing/brons för att det ska gå att skruva loss.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
disktant
Inlägg: 1124
Blev medlem: 20 jul 2010, 23:00
Ort: Stockholm / Mjölby

Inlägg av disktant »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
hansleopold skrev:Ja kitet var från Simtus. Ligger nu i byrålådan. För gott..... 8)
Då är jag intresserad av dom
ge mig ett bud jag inte kan motstå :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Monarped 58:a - ILO 2-vxl, Beta Puchlo, Rito, Bing 15mm, Jamarcol 32mm, 75km/h
Crescent 2000 56:a
Monarscoot

http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
OutbackJack
Forumsponsor
Inlägg: 311
Blev medlem: 10 jul 2008, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av OutbackJack »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
erlan skrev: du var den första jag hört säga att rostfritt är ett sprött material. jag tycker tvärt om att det brukar vara problem att få av spånorna när man svarvar i rostrfritt. vissa speciella syrafasta kvaliteter kan vara rätt hårda men jag vill inte kalla dom för spröda. och enda anledningen att göra skruvar i rostfritt är ju att det inte ska rosta. på en moped är det ju utseendet man vill åt. och på t.ex ett grenrör så kombinerar man rostfria pinnskruvar med muttrar i mässing/brons för att det ska gå att skruva loss.
erlan
Klar +1 på det. Nån som vet vad han talar om.
"Rostfritt" ihop med Al bör undvikas.
Men det säljs mängder med skruvkit i rostfritt till höga priser, ändå... :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar