Sida 1 av 2
Hur mycket trasigt gjutjärn har folk stående på hyllorna?
Postat: 29 mar 2012, 20:42
av G-son
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har roat mig med att prova på gjutjärnssvetsning, och hittills har det gått rätt bra - svetsa dit avslagen kylfläns, bygga upp bortslaget öra för skruvhål o.s.v.
Hur ligger det till med grejer som behöver lagas på det viset, har ni mycket stående i hyllorna som inte går använda för att t.ex. insugs/avgasfläns blivit avslaget, insuget blivit uppslipat så det inte tätar mot förgasaren eller nått annat i den stilen? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 30 mar 2012, 04:42
av Hasse
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Använder du Dillon till det? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 30 mar 2012, 05:44
av Sura
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag snackade med "Dillon Finnen" som åker runt på marknader och kränger den svetsen, och frågade vad som var bäst till gjutjärn.
En sak som var riktigt knepig enligt honom, var att svetsa gamla vedspisar, för det blir varmt och kallt hela tiden, och vill därför spricka igen.
Men då använde han gamla kolvringar till bilmotorer som tillsats och då funkade det kanon!
Kan vara värt att prova om du ska steka ihop trasiga cylindrar. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 30 mar 2012, 09:39
av umekille
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Gjutjärn betingar väl ganska bra skrotpris idag.
Såg en dykarfilm på tv där dem hittade en gammal
träskuta full med gjutjärns tackor och fick lämna prov
för kontroll och då svaret kom var det rätt sort för att bärga
och bli rik. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 30 mar 2012, 10:08
av G-son
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Japp, använder Dillon till det. Den enda typ av svets jag har och den enda typ jag kan använda - finns ingen anledning att byta ner sig när man har sett ljuset.
Vedspisar, gamla grenrör och annat som blir riktigt varmt under användning ska vara bland det värsta som finns när det gäller gjutjärn, dels för att det utsätts för temperaturväxlingar som du säger, men ännu mer för att den höga temperaturen kan bränna bort/oxidera kol och kisel som är viktiga beståndsdelar i gjutjärn. Resultatet blir tydligen i värsta fall metall som faller i bitar istället för att smälta när man försöker svetsa, en bok beskriver det "omöjligt att smälta med svetslågan, istället brister det sönder som torrt kitt". I det läget får man ta till hårdlödning om det tål temperaturerna grejerna måste tåla, annars är det tyvärr järnskrot. Jag tror inte att det är ett stort problem på mopedcylindrar, dom blir trots allt inte särskilt varma. (Får se till att testa svetsning vid avgasanslutningen på några välanvända cylindrar, bör vara värst där.)
Det är just kolvringar jag har använt hittills, och ytterligare något kilo oanvända gamla kolvringar (som ingen vet var dom passar) bör ramla ner i brevlådan nästa vecka. De "riktiga" gjutjärnspinnar som säljs av dom som säljer Dillonsvetsen kostar 500 spänn för ett ynka halvkilo, och ett halvkilo gjutjärn är verkligen inte mycket... Kanske ett helt okej pris när företag köper grejerna eller man köper hem för att laga något ganska dyrt, men inget man som arbetslös bränner pengar på bara för att se om man kan få till några användbara reparationer av gjutjärn. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 30 mar 2012, 13:12
av benny68
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Enda jag lyckats bra med när det gäller gjutgods är när jag svetsade fast en dragkrok på en traktor, jag använde pinnsvets med OK 48:00 och en mejselhammare för att få bort spänningarna...Godset blev aldrig varmare än att jag kunde ta i det.(kallsvetsmetod) kroken fick man givetvis inte svetsa men vad gör man i nödfall...dessutom var det nog gjutstålskvalitet...och därför hyfsat svetsbart...annars har jag bara taskiga erfarenheter av att svetsa i gjutjärn....men det är jag det. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 30 mar 2012, 13:23
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har svetsat en del grenrör med råstfri pinne. Avgasstosen på en Sachs svetsade jag med migsvetsen. På min 80 ts cylinder har jag helt nytt utanför utblåset, det är hårdlött.
Råstfri pinne är vanligt på gjutjern . Sönderfrusna Albin och Penta inombordare har jag hårdlött. Man får slipa stor v-fog.
Jag har svetsat ett dåligt grenrör till en traktor med gas. Då hade jag hjälp med en som värmde med gasol. Sedan lade vi biten i aska, för att det skulle svalna sakta. Dom flästa gjutjernssvetsar får svalna i aska eller tårr sand. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 30 mar 2012, 14:50
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Gjutjärn är inte bara gjutjärn, det finns många olika sorter....
Ett motorblock till en bil eller en traktorkropp är inte gjutjärn, det är gjutstål med betydligt större hållfasthet. En gammal vedspis kan vara gjutjärn däremot.
Ett annat (övergripande?) ord för gjutjärn är gråjärn. Inte så länge sedan jag läste någon gammal faktaskrift om mopedmotortillverkning där cylindrar uppgavs var utförda i gråjärn.
Gjutjärn i allmänhet är någon form av legering. "Rent" gjutjärn tror jag inte har någon hållfasthet alls utan mer eller mindre faller sönder av sig självt. Jag tror det måste sättas till kol och det gjordes nog automatiskt i de gamla masugnarna som var just koleldade. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 30 mar 2012, 15:47
av G-son
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Japp, gjutjärn är ett samlingsnamn på oräkneliga olika legeringar med olika egenskaper och svetsbarhet.
Gjutjärn innehåller bl.a. ganska stora mängder kol, nått i stil med 4% om hjärncellerna samarbetar nu, det gråa gjutjärn vi vanligtvis ser är grått just för att mycket av kolet ligger som små grafitpartiklar i metallen - vilket också ger metallen sina "självsmörjande" egenskaper eftersom grafit är ganska halt.
Kolet är faktiskt helt upplöst i järnet när det är smält och delvis fälls ut som grafit om det får svalna långsamt, svalnar det fort hinner kolet inte fällas ut och man får istället det betydligt hårdare vita gjutjärnet, som spricker lättare och är så hårt att skärande bearbetning inte fungerar. Detta är också orsaken till att gjutjärnssvetsning lätt ger ett löjligt hårt resultat som inte går bearbeta annat än med slipning särskilt med elektrisk svets, fogen svalnar snabbt och bildar vitt gjutjärn - gassvetsning som värmer upp större område kring fogen, gärna med ordentlig förvärmning av hela delen, och med efterföljande långsam avsvalning undviker normalt sett detta och kan ge lika mjuka fogar som resten av grundmaterialet.
Pinnsvets och rostfria pinnar är rätt populärt för gjutjärnssvetsning. Ibland med bra resultat, ibland raka motsatsen... men det är lite med utmaningen i att svetsa gjutjärn, man vet om det går när man har provat. Vissa säger att det är helt fel att använda rostfri elektrod, men funkar det så funkar det... Humlor påstås ju inte kunna flyga, men det har inte hindrat dom än så länge.

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 30 mar 2012, 16:21
av scoiattolo
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Även jag är sedan 1988 ägare till en Dillonsvets.
Köpet av den har jag aldrig ångrat. Många arbeten har underlättats avsevärt under årens lopp. Så mycket svetsning i gjutjärn har det dock inte blivit för min del. Två grenrör samt några avslagna öron kan jag minnas. Enligt reklamen skulle man kunna göra sådana reparationer utan för- och eftervärmning men detta stämmer snarast när det gäller uppbyggnad av öron och dylikt på mindre föremål.
Att svetsa en spricka i ett grenrör menar jag vara närmast omöjligt utan för- och eftervärmning oavsett svetsmetod. Viktigt är också att innan svetsningen borra hål där sprickan börjar respektive slutar. I annat fall kommer sprickan gärna tillbaka. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 31 mar 2012, 00:25
av G-son
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mycket intressant här hittills, men ännu ingen som svarat på frågan jag ställde från början. Så hur ligger det till, har ni garaget nerlusat med gamla gjutjärnscylindrar som har en eller annan skada som borde gå svetsa upp, men som är oanvändbar eller inte lämplig att använda som den ser ut nu?
Kanske någon tysk Sachs 60cc med en knäckt insugsfläns, någon cylinder som portats så ivrigt att ett eller annat hål blev så stort att det inte längre tätar längs kanterna, en avslagen kylfläns eller två på dendär sällsynta cylindern som hade passat perfekt på originalrenoveringen om den bara hade varit frisk...
Kom igen och erkänn att ni är
minst lika bra som mig när det gäller att spara skrot som någon gång kanske eventuellt möjligen går göra något användbart av.

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 31 mar 2012, 07:45
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ett antal enhästarscylindrar som är våldtagna med största borren.

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 31 mar 2012, 11:43
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nog finns det en och annan cylle på hyllan som har trasiga kylflänsar och är överborrade. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 31 mar 2012, 12:17
av bigge
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->när du lärt dig svetsa i gjutjärn så kan du ge dig på aliminium

de e en historia försig <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 31 mar 2012, 12:30
av Rexxy
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
bigge skrev:när du lärt dig svetsa i gjutjärn så kan du ge dig på aliminium

de e en historia försig
Det vet jag att han vill, men att plånboken har sin egna vilja!

<!-- </EdIndex> --></div>