Sida 1 av 1
Nytta med kyld bensin?
Postat: 02 apr 2012, 10:09
av Coolvette
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Som rubriken säger, har man någon nytta att hålla nere temperaturen, sett ur effektsynpunkt?
I teorin lär bästa temperatur för bensinens förångning vara mellan 0 och 10 grader men märker man någon effektskillnad om man håller nere temperaturen?
Nu tänker jag mig en väldigt enkel metod, ett rör med kylflänsar som fångar lite fartvind och som därmed håller nere temperaturen på bensinen.
Ni som åker fort har kanske testat och vet om det finns någon praktisk nytta med det? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 02 apr 2012, 10:16
av G-son
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fartvinden kyler aldrig under lufttemperaturen, och så länge du inte låtit solen värma upp tanken håller den ungefär samma temperatur som luften också.
Förekommer väl att vissa klasser med begränsad tankstorlek kyler soppan för att få i några droppar mer, men det är ju en helt annan sak. Vet att nyttan av kallt bränsle kontra effekt har diskuterats, har för mig att det man kom fram till var att skillnaden i bästa fall är marginell. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 02 apr 2012, 10:44
av volvomannen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ska väl vara varm soppa för bästa effekt? Hade en fiesta som hade uppvärmt insugsrör via kylvattnet. Laboreras även del på etanolkonverterade motrer med förvärmning av spriten.

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 02 apr 2012, 11:07
av Coolvette
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
volvomannen skrev:Ska väl vara varm soppa för bästa effekt? Hade en fiesta som hade uppvärmt insugsrör via kylvattnet. Laboreras även del på etanolkonverterade motrer med förvärmning av spriten.

Beträffande det sista syftar jag på bensin så jag bortser från det.
Saxat från ett annat forum:
"Bensin har ett brännbarhetsområde som börjar vid ca -40grader C och runt 0-10grader så har du det ideealiska brännbarhetsområdet, med anledning av detta kan dra slutsatsen att det är i stort sett ofarligt att stå och röka på en bensinmack en het sommardag pga att bränslet(bensin) då har börjat närma sig punkten för sitt övre brännbarhetsområde och blandningen således blir för fet och tvärtom vid -40."
Att bilar har eller haft förvärmning av insug/förgasare eller beror på att redan vid +13 grader kan det börja bildas iskristaller i insugsventurin på grund av hastigheten på en inrusande luften.
För bästa egenskaper är den nog bättre att förvärma insugsluften under den kalla årstiden och sedan ändra så att den suger in frisk luft när det är varmare än dom 13 plusgraderna.
Det florerar mycket myter, troende och "vetande", kul att höra allt. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 02 apr 2012, 12:11
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En strypning mellan förgasare och cylinder, kyler ner hela blandningen.
Montera vattensprut. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 02 apr 2012, 12:55
av Braxmatte
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
volvomannen skrev:Ska väl vara varm soppa för bästa effekt? Hade en fiesta som hade uppvärmt insugsrör via kylvattnet. Laboreras även del på etanolkonverterade motrer med förvärmning av spriten.

Utan förvärmning så får du nog inte igång en Etanolbil om det är kallare än 20 mnusgrader
Min konverterade 240 gick dåligt när den var kall men jag hade -15 som kallast när jag hade den
Förvärmning av insuget finns (eller fanns) väl på dom flesta bilmodeller
Men inte värmer man för att öka effekten och intercoolern kyler ju luften mellan turbon och insuget
Sen har vi ju
"smokey yunicks hot vapor" <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 02 apr 2012, 14:07
av Coolvette
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
G-son skrev:Fartvinden kyler aldrig under lufttemperaturen, och så länge du inte låtit solen värma upp tanken håller den ungefär samma temperatur som luften också.
Njaa, håller nog inte med här.
Om man dammsuger ett bra tag så kommer röret att bli kallt, kanske inte så att man riskerar att frysa fast men i allafall så att det är märkbart kallare än innan man började, detta känns i allafall om man har ett aluminiumrör.
Ja, jag är en toffel som faktiskt dammsuger ibland...
Kolla denna sajt:
http://hem.ektv.nu/~ekt000851/vind-kyla.html
Jag matade in 20 plusgrader och 70 km/h och fick kyl effekten att motsvara 12,3 grader, låt vara att det syftar på hudens upplevelse av kyleffekten.
Dock har jag sett, och känt, att förgasare och insug varit rejält kalla på en bil som gått hårt en stund mitt i sommaren, detta kan bara bero på att den framrusande luften kyler genom sin kyleffekt.
´ <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 02 apr 2012, 15:07
av volvomannen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Coolvette skrev:G-son skrev:
Dock har jag sett, och känt, att förgasare och insug varit rejält kalla på en bil som gått hårt en stund mitt i sommaren, detta kan bara bero på att den framrusande luften kyler genom sin kyleffekt.
´
Jodå jag har fått förgasarfrysning på en hva 258a det var en tre grader dimmigt som fan på revingefältet, jag drog iväg som fan men när jag släppte gasen, icke då den gasa på som om inget hänt jag åkte i backen och bröt axeln sjukskriven i en månad. Gjorde jävligt ont.
En annan kul grej med 258 orna är att går den omkull och motorn inte stannar så går den till soppan är slut i flottörhuset och sen går den på luft och kan du inte få stopp på den annat än omm du kan komma åt choken på den jävligt otäckt kan jag säga den varvar som faen då.
Och att bromsa för att få stopp på den när den har gashäng glöm det det är ju en automat så den bara växlar ner och blir ännu starkare.... <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 02 apr 2012, 15:07
av G-son
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Gas kallnar när den expanderar, vilket exempelvis händer när undertryck suger in den i en dammsugare eller en motor. Omvänt så värms gas när den komprimeras, det är därför du har kylflänsar på kompressorn och dieselmotorn klarar att antända bränsle utan någon annan antändnigskälla än kraftigt komprimerad luft.
Angående förgasaren så kyls den ytterligare av soppan som förångas i den (doppa fingrarna i soppa och känn kylan när den sedan dunstar). <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 02 apr 2012, 15:52
av henrik123
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->[quote="G-son"]Fartvinden kyler aldrig under lufttemperaturen, och så länge du inte låtit solen värma upp tanken håller den ungefär samma temperatur som luften också.
Jag fick lära mig i lumpen att denna tabellen gäller, borde det inte va samma här ?.
Uploaded with
ImageShack.us <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 02 apr 2012, 18:32
av G-son
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Dessa tabeller har lurat många att tro att luft kyler oavsett vilken temperatur den har så länge den rör på sig, men jag lovar dig att sätter du näven framför en varmluftspistol kommer du bränna dig istället för att känna svalka.
Tabellerna är på sin höjd en grov uppskattning av hur mycket en 37 grader varm person kyls av i blåst, om tabellen hade fortsatt uppåt 50 plusgrader hade den istället visat att den värmer upp istället för kyler av då. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 02 apr 2012, 18:46
av henrik123
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Så kan det säkert vara men nog fan vet jag iaf att man fryser mer när bandvagnen rullar än när den står still. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 02 apr 2012, 19:45
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag skerv , montera en strypning på insugningsröret. Om man suger luft och suger genom en strypning kyler man lyften bakom strypningen, alltså på sugsidan. Det är en vanlig prosess när man kyler syre tills det blir flytande. Prosessen sker i flera steg.
Dammsugarmunstycket har oftast mindre area i början och arean ökar närmare sugfläkten, därför blir det kallt. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 02 apr 2012, 20:24
av bodda
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->uppvärmd soppa ä ingen hitt, dra om soppaslangarna på tex en b20 så soppaalngen inte värms av motorn så märker man av skillnaden

o insugsluften är samma sak dra ut insugsslangen från motorrummet
ju kallare luft ju mer syre per volym = mer effekt <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 03 apr 2012, 15:41
av ZVEZDA M50
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!
Att sänka bränsletemperaturen med kanske 20 grader får en ytterst marginell verkan på fyllnadsgraden eller beredningen av bränsle-luftblandningen. Slutsatsen torde vara att undvika uppvärmning men att vidtaga "extraordinära åtgärder" är mest slöseri med tid och resurser. <!-- </EdIndex> --></div>