Sida 1 av 1

fs1 värre trimm

Postat: 10 apr 2012, 16:21
av chevy_57
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->hej jag har börjat med ett fs1 projekt och skulle vilja ha svar på lite frågor angående trim

på min förra fs1:dx hade:
60cc
43mm topplock planat
16,5 insug/förgasare
32mm krök och ljuddäpare utan insatts
16/38 fram/bak drev

den gick ruskigt bra 95-100kmh på 3:ans växel på 4:an blev den för slö

nu hade jag tänkt att nya projektet skulle bli värre
och vill ha lite svar på om det änns är möjligt att genomföra

nya setupen:
portad 60cc
planat topplock
längre vevstake (självklart med cylinder spacer)
ombyggt insug med 19mm förgasare
och avstämt avgasarör

skulle det funka eller är det nåt av dessa saker som gör att effekten blir sämmre portingen kommer genomföras av någon som kan portning samma sak gäller avasröret <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 10 apr 2012, 16:33
av Mattias-M
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->vi prata om cylindrar i en annan tråd om FS1, de finns 45mm borr
cylindrar till Yamaha Chappy med reedkorgen i cylindern istället
för blocket, potenta grejer och funkat förr, och då kan du gå upp
mer i milimeter på förgasarnivån om du skulle vilja det <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 10 apr 2012, 16:36
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vad gör du åt kopplingen? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 10 apr 2012, 16:58
av cobra karlsson
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Satans va bra den gick då :shock: :shock: :shock: inte ofta man hör att fs1or går så bra nå längre till skillnad mot ungdomen i slutet 70talet början 80 då gick dom bra :roll: :roll: hälsn cobra <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 10 apr 2012, 17:35
av G-son
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
cobra karlsson skrev:Satans va bra den gick då :shock: :shock: :shock: inte ofta man hör att fs1or går så bra nå längre till skillnad mot ungdomen i slutet 70talet början 80 då gick dom bra :roll: :roll: hälsn cobra
Dom 43mm FS1 cylindrar som funnits och köpa ett antal år nu har milt uttryckt förj*vligt dåligt gjutna kanaler. Grejer som ser ut på det viset ska inte ens gå bra. 8)

Vad är tanken bakom längre vevstake? Det ger inget utom sänkt vevhuskomp.
Original reedventil klarar inte ens fullt flöde från en vanlig 16,5mm förgasare. Bör modfieras, bytas, eller hellre, använda den tidigare nämnda 45mm cylindern med plats för en större reed och rejäl förgasare. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 10 apr 2012, 17:37
av chevy_57
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->hört att man måste borra upp blocket om man ska ha 45mm borrcylinder och vill helst att förgasaren sitter där den ska för den ska se orginal ut <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 10 apr 2012, 17:41
av chevy_57
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
G-son skrev:
cobra karlsson skrev:Satans va bra den gick då :shock: :shock: :shock: inte ofta man hör att fs1or går så bra nå längre till skillnad mot ungdomen i slutet 70talet början 80 då gick dom bra :roll: :roll: hälsn cobra
Dom 43mm FS1 cylindrar som funnits och köpa ett antal år nu har milt uttryckt förj*vligt dåligt gjutna kanaler. Grejer som ser ut på det viset ska inte ens gå bra. 8)

Vad är tanken bakom längre vevstake? Det ger inget utom sänkt vevhuskomp.
Original reedventil klarar inte ens fullt flöde från en vanlig 16,5mm förgasare. Bör modfieras, bytas, eller hellre, använda den tidigare nämnda 45mm cylindern med plats för en större reed och rejäl förgasare.
läste på twostroke att det finns längre vevstakar till am6 motorena och det ger tydligen mer vrid <!-- </EdIndex> --></div>

Re: fs1 värre trimm

Postat: 10 apr 2012, 22:04
av Mats T
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
chevy_57 skrev:hej jag har börjat med ett fs1 projekt och skulle vilja ha svar på lite frågor angående trim

på min förra fs1:dx hade:
60cc
43mm topplock planat
16,5 insug/förgasare
32mm krök och ljuddäpare utan insatts
16/38 fram/bak drev

den gick ruskigt bra 95-100kmh på 3:ans växel på 4:an blev den för slö

nu hade jag tänkt att nya projektet skulle bli värre
och vill ha lite svar på om det änns är möjligt att genomföra

nya setupen:
portad 60cc
planat topplock
längre vevstake (självklart med cylinder spacer)
ombyggt insug med 19mm förgasare
och avstämt avgasarör

skulle det funka eller är det nåt av dessa saker som gör att effekten blir sämmre portingen kommer genomföras av någon som kan portning samma sak gäller avasröret
Den gick då friskt med oportad cylle.16 mm förgasare och planad topp !!!
:shock: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 11 apr 2012, 14:39
av patrikh
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
chevy_57 skrev:
G-son skrev:
cobra karlsson skrev:Satans va bra den gick då :shock: :shock: :shock: inte ofta man hör att fs1or går så bra nå längre till skillnad mot ungdomen i slutet 70talet början 80 då gick dom bra :roll: :roll: hälsn cobra
Dom 43mm FS1 cylindrar som funnits och köpa ett antal år nu har milt uttryckt förj*vligt dåligt gjutna kanaler. Grejer som ser ut på det viset ska inte ens gå bra. 8)

Vad är tanken bakom längre vevstake? Det ger inget utom sänkt vevhuskomp.
Original reedventil klarar inte ens fullt flöde från en vanlig 16,5mm förgasare. Bör modfieras, bytas, eller hellre, använda den tidigare nämnda 45mm cylindern med plats för en större reed och rejäl förgasare.
läste på twostroke att det finns längre vevstakar till am6 motorena och det ger tydligen mer vrid
Tänker du inte på vevpartierna med längre slaglängd? Slaglängd och längd på vevstaken är två olika saker.. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 11 apr 2012, 15:05
av Neifelheim
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->du har inte nämnt något om kopplingen, o kopplingen säger ifrån vid 8-85... <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 12 apr 2012, 12:09
av Zwap
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om den verkligen gjorde 95-100km/h på 3:an så dreva ner den, då får du ju dra bättre nytta av alla växlarna och ett mycket trevligare acc. <!-- </EdIndex> --></div>