Sida 1 av 3
50cc sachs
Postat: 15 apr 2012, 12:08
av sudden
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->håller på att fixa till en 50cc racer sachs.
vad har ni andra för tips på kolvar, cyllar man kan tänkas sätta dit med bra portar mm
för att få ut lite fart i grejorna. men får inte vara mer än 50cc.
mvh johan. <!-- </EdIndex> --></div>
Re: 50cc sachs
Postat: 15 apr 2012, 13:00
av Braxmatte
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
sudden skrev:håller på att fixa till en 50cc racer sachs.
vad har ni andra för tips på kolvar, cyllar man kan tänkas sätta dit med bra portar mm
för att få ut lite fart i grejorna. men får inte vara mer än 50cc.
mvh johan.
Yamaha YZ50 cylinder med tillhörande kolv, då blir det snurr
men det kräver förstärkt koppling och förstärkt utgående axel <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 15 apr 2012, 14:20
av erlan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->är inte yz50 cylindern 40mm i loppet? 39mm i borrning är max om man vill hålla sig under 50 cc.
den interesantaste jag hittat är honda MB/MT som jag bedömer minst svår att adaptra dit. tar man fram svetsen så ökar givetvis urvalet, då kan man modifiera vevhuset som man själv vill.
eftersom du skriver racer så utgår jag från att du vill tävla i 50 cc veteran.
annars är ju ett EKF block den enkla lösningen. då ökar utbudet av vassa cylindrar något.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 15 apr 2012, 16:22
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det beror ju på vad man skall köra. Derbyvevaxeln och cylindern kan man slöjda dit. Det kräver lite maskiner. Dessutom slidmatning eller red.
Jag hade en slidmatad med 50cc Morinicylinder. Den hade för höga öveströmmartider, så den är skrotad. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 15 apr 2012, 18:11
av sudden
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vad är det för mått på en yz .ekf får man väl inte ha? satt inte på svenska moppar väl? En tanke har varit
39.1 mm kolv med chappy cyl med ändrat slag så räknade jag fram 50.4cc.vet inte om det är godkänt när det går över 50 cc.fönsterkolv med spolkanal hade varit mumma.
Skulle kanske inte valt sachs! <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 15 apr 2012, 18:14
av sudden
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vi är nu ett gäng som sagt max50 cc och eventuellt ställa upp i några 50 cc veteran.det är tanken med trimningen. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 15 apr 2012, 18:23
av S_Compakt
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu verkar ju många slå ihop veteran och promod och koncentrera reglerna till storleken på cc... men det varierar <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 15 apr 2012, 18:32
av sudden
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Över 50cc så är det ju inte moppe längre eller?! <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 15 apr 2012, 18:37
av sudden
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det här med kopplingen på sachs verkar sen bli nästa bekymmer när man fått lite effekt.blir det till att bygga egen korg eller finns det något bolton som passar. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 15 apr 2012, 19:24
av erlan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->vrm har väl racekopplingar på gång.
EKF klassar inte in i veteran enligt det s.k. stockholmsreglementet som alla här i mellansverige kör efter. men jag har sett att det finns/fanns variationer i klassindelningen när jag tittat in på klubbars hemsidor. så bor du långt norrut eller söderut så är det säkrast du läser reglementena själv.
däremot är det tillåtet att bygga på blocket med svets så det ser ut som ett EKFblock i cylinderfästet.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 15 apr 2012, 21:03
av Skunkworkz
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->[quote="sudden"]Över 50cc så är det ju inte moppe längre eller?
om man ska åka moppe altså

<!-- </EdIndex> --></div>