Sida 1 av 4
CLOSED -Söker Tips-Till-Toppfart på Husqvarna Flinta E-motor
Postat: 19 apr 2012, 11:16
av Moondrip
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
These are the facts:
Vessel: Monark Compact (röd) ´67
Motor: Husqvarna Flinta E 50cc - Fotväxel (Hela 2 st)
Trimmåtgärder: Urdragen insugsplugg (saknades vid köp t.om), fabriksny förgasare Bing 15, 15 taggat framdrev, planat topplock (underlag: hallspegel), kolvjackad (fabriksåtgärdat via trimmpaket)tändinställning så god den kan bli (känslig rackare).
Toppfart: 42-ish km/h (med eventuell, generös lutning nedåt på marken). Mopeden går som en riktig dröm och är väldigt varvvillig.
Nu är det såhär att jag är ju bra sugen på att nosa på 50 strecket på mätaren (Fixidé)
Vad har ni för tips, experterna? Vad mer kan jag åtgärda? Samtliga skruvar och bultar har bytts ut mot döskallar men detta har hjälpt föga.
Mvh 29årig mekarnoob som bättre mekar tattoo-maskiner
http://raketsport.forumup.se/images/smiles/slider_cheers.gif <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 19 apr 2012, 13:39
av Husqvarna1963
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har här i Finland Husqvarna Lyx -63 med E "Flinta" -motor (4342, finsk exportmodell, 2 vxl hand, original 1,5 hk@5000rpm (hastighet på toppeffekt 30 km/h), 12mm förgasare, original i=20.0, drev fram 14 kuggar, bak 37 kuggar, original topp hastighet kanske ca. 38 km/h tack vare övervarv)
Jag har gjort följande trimningsåtgärder:
- nytillverkat vevparti med 42 mm slag
- sänkt toppen 1mm
- borrat insugningskanalen till 14 mm
- monterat större 15mm BING förgasare
- ökat av insugsperioden genom filning av kolvskörtet 3mm
- ökat av avgasperioden genom filning avgasporten 1mm uppåt
- förkortat kröken före ljuddämpare ca 11 cm. Kröken är nu ca. 41 cm lång.
- borrat större hål till den lösa instasen i ljuddämparen och ocksä hål i hålskivan (som är fast inne i ljuddämparen)
- drevat till 15 fram / 28 bak.
Nu moppen är urstark (också på låga varvtal) och varvar bra och topp hastigheten är 60 km/h på vågrät väg, mätat med gps. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 19 apr 2012, 15:04
av Moondrip
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Salut Husqvarna1963 i Finland. Eller "Terve" säger man väl(?)
Tack för fin uppställning av åtgärderna. Många utav dessa aspekt är helt klart intressanta för mig. Bara att minska storleken på bakdrevet har ju totalt gått mig förbi då jag inte ens idag vet dess storlek.
Jag har även inte brytt mig om att mäta diametern på insuget då jag självklart tagit för givet att sålänge pluggen är borta så är det inget mer att årgärda på den punkten
"förkortat avgasrör före ljuddämpare ca 10 cm" Detta ger också en positiv effekt alltså?
Att borra upp hålen (altvernativt till flera hål) i insatsen var något jag funderade o drog i skägget över också och då har jag alltså ett digitalt, forumvittne som menar att det har fungerat på hans moped - Din alltså

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 19 apr 2012, 15:33
av Levve
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Åjo... . Nog finns det lite till att plocka på insuget.
Tittar du noga så finns det en kant innanför pluggen.
Fila bort å bredda till vänster. Det finns en hel del att ta på
utblåset oxå. Bredda.. .

Sen skickar du efter en sån här på norscand.
http://www.norscand.com/ljuddampare-28mm-p-14766-c-347.aspx <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 19 apr 2012, 16:13
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mange i Hallstamoppers åker 90 blås med trepetad HVA.

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 19 apr 2012, 18:21
av Husqvarna1963
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Moondrip skrev:
"förkortat avgasrör före ljuddämpare ca 10 cm" Detta ger också en positiv effekt alltså?

Förkortening av kröket ökar varvar (och toppeffekt) mycket. Kröket måste inte fortgå inne i ljuddämparen. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 20 apr 2012, 07:07
av Moondrip
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Levve skrev:Åjo... . Nog finns det lite till att plocka på insuget.
Tittar du noga så finns det en kant innanför pluggen.
Fila bort å bredda till vänster. Det finns en hel del att ta på
utblåset oxå. Bredda.. .

Sen skickar du efter en sån här på norscand.
http://www.norscand.com/ljuddampare-28mm-p-14766-c-347.aspx
Då är det ju helt klart läge för lite Hardcore-Trimm med andra ord. Jag ska genast mäta och titta efter

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 20 apr 2012, 07:09
av Moondrip
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Husqvarna1963 skrev:Moondrip skrev:
"förkortat avgasrör före ljuddämpare ca 10 cm" Detta ger också en positiv effekt alltså?

Förkortening av kröket ökar varvar (och toppeffekt) mycket. Kröket måste inte fortgå inne i ljuddämparen.
Intressant, intressant!
Jag ska disskutera detta med min Greasemonkey-polare som hjälper mig med allt mekeri.
Sålänge man inte behöver demontera halva moppen så anser jag denna övning som smidig! <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 20 apr 2012, 08:13
av erlan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->problemet med att få fart på en HVA-compct är att den har redan så litet bakdrev, 28 kugg, att det är problem att hitta något mindre. det fanns 26 kuggade drev till grimecanavet på den gamla goda tiden. men det är tveksamt om det finns några kvar. jag tror inte jag sett något sånt på tradera t.ex.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 20 apr 2012, 09:19
av Moondrip
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
erlan skrev:problemet med att få fart på en HVA-compct är att den har redan så litet bakdrev, 28 kugg, att det är problem att hitta något mindre. det fanns 26 kuggade drev till grimecanavet på den gamla goda tiden. men det är tveksamt om det finns några kvar. jag tror inte jag sett något sånt på tradera t.ex.
erlan
Tjena Erlan
Jag läser att std bakdrev på Grimeca 105:or ligger allt mellan 34 till 36 taggar(?). Men jag har ju inte ens tittat/räknat på mitt egna bakdrev ännu så detta fakta står o faller ju samtidigt.
I never did perform well during mathclass men det är väl bara att räkna på.

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 20 apr 2012, 10:08
av erlan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->nja, dom standardstorlekar på drev till lilla grimeca jag kan komma på på rak arm är 28, 30 34, 36 och 42 kugg,för MCB + 48 kugg på gilera men dom dreven har aningen större centrumhål. dessutom har jag sett 26, 32 och 37 kuggs drev.
finns säkert fler storlekar.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 20 apr 2012, 10:37
av Moondrip
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag sätter mig ner med mekargeniMax och kalkylerar <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 20 apr 2012, 15:26
av Braxmatte
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det finns ju Trimningsanvisningar för flintamotorer
Det finns en tråd nånstans med länk dit . Leta på forumet <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 20 apr 2012, 18:40
av Moondrip
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Braxmatte skrev:Det finns ju Trimningsanvisningar för flintamotorer
Det finns en tråd nånstans med länk dit . Leta på forumet
jajemän - Har den utprintad här. Jag är inte överförtjust i alla övningarna som beskrivs därför söker jag mer inspiration här <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 20 apr 2012, 18:59
av Braxmatte
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nåt som gör nytta på flinta är väl att "mura igen" dödutrymme i vevhuset
Det är mycket sånt på flintamotorn <!-- </EdIndex> --></div>