Sida 1 av 1
Fördelar/nackdelar att köra med för liten topp?
Postat: 21 apr 2012, 12:15
av Nedomansky
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Finns det några fördelar att använda ett 50cc topplock på en 70cc cylinder när man trimmar förutom att man sparar några kronor o förmodligen får lite bättre komp?
Ni som kan trimma utveckla gärna div. teorier i ämnet!

<!-- </EdIndex> --></div>
Re: Fördelar/nackdelar att köra med för liten topp?
Postat: 22 apr 2012, 00:09
av Coolvette
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Nedomansky skrev:Finns det några fördelar att använda ett 50cc topplock på en 70cc cylinder när man trimmar förutom att man sparar några kronor o förmodligen får lite bättre komp?
Ni som kan trimma utveckla gärna div. teorier i ämnet!

Största risken jag kan se är väl frigångsproblem då den större kolven sannolikt kommer nära tätningsytan som då ligger en liten bit innanför loppet.
Kolla frigången med modellera så får du veta hur nära den ligger.
Det är kanske så att det räcker med att bryta kanten eller så får du slipa bort den. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 22 apr 2012, 05:51
av Nedomansky
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om frigången är OK, har jag något att vinna på att köra med en mindre topp eller går moppen bättre om jag har en matchande topp, som jag tex planar? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 22 apr 2012, 07:44
av Coolvette
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Nedomansky skrev:Om frigången är OK, har jag något att vinna på att köra med en mindre topp eller går moppen bättre om jag har en matchande topp, som jag tex planar?
Du skulle kunna få en kompressionhöjning men det beror ju på hur toppen är utformad, om den är utformad för 50 cc så kanke förbränningsrummet blir förhållandevis mindre om du monterar den på en 70cc cylinder.
Beror helt på utformning av toppen du har.
Du bör nog runda kanten mellen tätningsytan och förbränningsrummet, om den är skarp och utstickande kan det orsaka glödtändning och andra problem. <!-- </EdIndex> --></div>