Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av Baronen »

HSE skrev:
Baronen skrev:Min uppvärmning består på ett ungefär av 25 liter diesel och 5 liter aspen och lite ström till pumparna :)
Går åt lite mer väll, gissar på en traktor med timmervagn och ev kran, ett stort vedlager då veden måste torka minst ett år samt diverse motorsågar och skyddsutrustning. Grejor jag visserligen har men jag betalar hellre för pellets är krånglar med ved, fick nog av det när jag var grabb och vedpanna var tidens värmekälla, minns ett par soteldar :D Pelletsbrännaren går att trimma in så den är miljövänlig och inte skapar risk för soteld. Finns ju miljövänlig vedeldningsutrustning också idag men det tar plats. Hade en arbetskompis som installerade det, han skulle elda en brasa i veckan med det slutade med att han körde på elpatronen hela tiden...
Nepp, 25 liter diesel och 5 liter aspen :)

Men det är ju en massa jobb med det.
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av Raketsport »

erlan skrev:
Raketsport skrev::shock: Ni måste få ved väldigt billigt. Här kostar björk 500-600 kubiken, blandved 350-450 exkl. hemkörning och då pratar jag inte om staplad kubik utan stjälpt.

Vårt hus drar ca 26 kubik om året
stjälpt mått? då menar du kapad och kluven ved?
den kostar ungefär så här nere med, om man köper från dom som jobbar vitt.
jag och säcken skrev om långved.

erlan
Stjälpt är ved som säljes nerslängd i kubikstora säckar, ej staplad, så det är egentligen mindre än en kubik.

Ah, långved. då är jag med.
Baronen skrev: Men det är ju en massa jobb med det.
Jo minsann. Vi har tagit egen skog något år också. Mycket jobb, men billigt.
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av erlan »

det finns många olika kubikmetrar när det gäller rundvirke.
vill man veta den exakta volymen heter det fastkubik.
1 kubikmeter travat mått (långved, massaved o.dyl.) räknar man med är ca 0,65 fastkubik
stjälpt mått är betydligt mindre, ännu mindre om det kommer i säck.

erlan
HSE
Inlägg: 5539
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av HSE »

Blev lite fart på denna spalt :) De flesta villaägare försöker väl hålla nere sina värmekostnader och det finns många olika varianter. Ved i olika former är billigast, sedan beror det hur mycket tid och arbeta man vill lägga på att värma hus och varmvatten. Solfångare till varmvattnet är en variant jag känner folk som satt upp, solceller för elproduktion likaså. På min f.d. arbetsplats jobbas det med att ta fram material för billigare solceller, hoppas de lyckas få fram tillräckligt bra material.
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av Baronen »

HSE skrev:Blev lite fart på denna spalt :) De flesta villaägare försöker väl hålla nere sina värmekostnader och det finns många olika varianter. Ved i olika former är billigast, sedan beror det hur mycket tid och arbeta man vill lägga på att värma hus och varmvatten. Solfångare till varmvattnet är en variant jag känner folk som satt upp, solceller för elproduktion likaså. På min f.d. arbetsplats jobbas det med att ta fram material för billigare solceller, hoppas de lyckas få fram tillräckligt bra material.
Ja, sånt här är alltid intressant! Jag har endel idéer om vad jag ska göra för att minska energikostnaden men det tar jag inte upp på detta forum :) Dock så finns det väldigt mycket roligt man kan exprimentera med.
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Säcken
Forumsponsor
Inlägg: 1338
Blev medlem: 17 mar 2009, 00:00
Ort: Mellerud
Kontakt:

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av Säcken »

Man får väldigt mycke ved gratis oxå, mång vet att ja eldar med ved så det ringer folk å frågar om man vill ha byggspill gamla fruktträd osv. För nån vecka sen fick ja 5 Tallar som grannen tatt ner å kapat i 2m längder. Blev ca6kubik staplat på några timmar. Bra start för nästa års ved :D
sachsmaster
Inlägg: 509
Blev medlem: 10 nov 2015, 23:46
Ort: Morningtown

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av sachsmaster »

Baronen skrev: :) Dock så finns det väldigt mycket roligt man kan exprimentera med.
Bild


:)
  • Bild
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor
Inlägg: 3378
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Tärnsjö

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av JanneL »

Baronen skrev:Jag har en del idéer om vad jag ska göra för att minska energikostnaden men det tar jag inte upp på detta forum :) Dock så finns det väldigt mycket roligt man kan exprimentera med.
jo ta upp dom nu :mrgreen:
Användarens profilbild
Patrik
Inlägg: 5008
Blev medlem: 28 jun 2009, 23:00
Kontakt:

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av Patrik »

Baronen skrev: Jag har endel idéer om vad jag ska göra för att minska energikostnaden men det tar jag inte upp på detta forum :) .
Hmm... http://www.expressen.se/nyheter/har-stj ... in-granne/

/ P
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av Raketsport »

Säcken skrev:Man får väldigt mycke ved gratis oxå, mång vet att ja eldar med ved så det ringer folk å frågar om man vill ha byggspill gamla fruktträd osv. För nån vecka sen fick ja 5 Tallar som grannen tatt ner å kapat i 2m längder. Blev ca6kubik staplat på några timmar. Bra start för nästa års ved :D
Här har var och varannan ved som uppvärmning så det är inte mycket som är gratis.
Har köpt ved några år, då färdigkapad och levererad på lastbilsflak som tippats brevid vedstapeln. Sen har "vi" (läs Mona) staplat :D
//Jossan
Josefine Andersson
HSE
Inlägg: 5539
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av HSE »

När jag var grabb var det jag som fick köra och stapla veden, vi hade ett rum i källaren bredvid pannrummet som vi fyllde med färdiga vedträn inför vintern. Vedkapen gick för fullt i några dagar och då de flesta runt omkring gjorde likadant hördes tjuten från vedkapning ofta i trakten på den tiden. Man lyssnade och tänkte "nu kapar Harrys ved". Sedan infördes skatt på egen ved vid declarationen så man fick skatta ett belopp om man eldade med egen ved! Då eldningsoljan kostade under 100 kr kubiken levererad i tanken lönade allt jobbet sig inte längre utan den bekväma oljeeldningen tog över. Vedskatten är som väl är ju borta sedan åtskilliga år och bränna olja är inte bra för miljön så vedeldning borde egentligen vara populärare än det är. Men det är mycket jobb, tar tid och fodrar plats samt är smutsigt. Så husägare vill ha en värmepump som står prydligt i ett hörn. Så med tanke på att huset en gång skall säljas vidare är det onekligen bäst för mig att byta till bergvärme när pannan gjort sitt nästa gång. Men än hänger den med några år liksom jag :D
Användarens profilbild
Patrik
Inlägg: 5008
Blev medlem: 28 jun 2009, 23:00
Kontakt:

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av Patrik »

Senaste "inköpet" var rätt så gratis, gav bort en flaska Minttu när jag fick 2st 12V 225Ah batterier. :)

Bild

/ P
HSE
Inlägg: 5539
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av HSE »

Köpte mig en ny laddare till flygplanens Lipo-ackar , det fina är att den tar nästan alla laddningsbara batterityper så istället för en tre-fyra laddare jag kör med nu så kan jag använda bara denna. Sedan kan den ladda diverse handlampor mm, diverse adapter följde med..
20160103 001 (640x480).jpg
20160103 001 (640x480).jpg (271.47 KiB) Visad 2509 gånger
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av Raketsport »

Innan jul blev det en:
DSC_0849.jpg
inkl:
Bild
//Jossan
Josefine Andersson
Falkfish
Forumsponsor
Inlägg: 791
Blev medlem: 26 dec 2012, 00:00
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av Falkfish »

Raketsport skrev:Innan jul blev det en:
DSC_0849.jpg
inkl:
Bild
1 +1 = 2 lådor bananer ;-)
( kunde inte låta bli staff_36-1 )

/ S
Skriv svar