Sida 1 av 2

Svalan Salong

Postat: 25 apr 2012, 22:04
av Roos
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu har turen kommit till denna, inte alltför vanliga, Svalan Salong att bli "renoverad" :)

Bild

Har tänkt att behålla den i det här skicket, och montera delar som håller ungefär samma stil.
Eftersom det är väldigt svårt att hitta originaldelar till den här mopeden så kommer det att monteras delar ifrån andra, liknande, mopeder och fordon.

Tanken är bortom all räddning, men kommer att få sitta kvar i alla fall.
Har fått tips på ett lite annorlunda sätt att lösa det på :wink:
Bild

Styret var låst, så jag var tvungen att borra upp låset.
Men styret satt fortfarande fast, efter att ha plockat isär alla delarna som håller fast styret så kunde dock felet lokaliseras ganska snabbt....
Bild

Vad vet jag om mopeden?

Inte särskilt mycket, förutom att det är en blå/vit Svalan Salong som såldes 1958 eller 1959, och den är
troligtvis av modellen 14K, 15K eller 17K.

Det enda nummer jag hittar sitter på ramen under sadeln.
Där står: JE109306. Någon som kan få ut någon information med hjälp av detta?

Någon utav alla kunniga experter på detta forum har säkert koll på både modell och annan trevlig information? :) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 25 apr 2012, 22:53
av ZEb
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mitt förslag till att lösa det där med tanken är som jag sa till dej tidigare! Gör som Ronny gjort på denna gamla Rex, en låda/unika på pakethållaren med en bränsledunk i :) Fast nu kanske jag avslöjade dina planer? :P

Bild

Uploaded with ImageShack.us

För övrigt hittade jag ett styre i källaren som kommer att passa din Svalan perfekt! <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 25 apr 2012, 23:00
av Roos
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
ZEb skrev:Mitt förslag till att lösa det där med tanken är som jag sa till dej tidigare! Gör som Ronny gjort på denna gamla Rex, en låda/unika på pakethållaren med en bränsledunk i :)
Precis det jag syftade på när jag skrev: Har fått tips på ett lite annorlunda sätt att lösa det på :)

Låter riktigt bra det, får komma över någon dag och titta :) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 25 apr 2012, 23:05
av ZEb
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Roos skrev:
ZEb skrev:Mitt förslag till att lösa det där med tanken är som jag sa till dej tidigare! Gör som Ronny gjort på denna gamla Rex, en låda/unika på pakethållaren med en bränsledunk i :)
Precis det jag syftade på när jag skrev: Har fått tips på ett lite annorlunda sätt att lösa det på :)

Låter riktigt bra det, får komma över någon dag och titta :)
Styret som sitter på 62:a Puchen (på min visningsbild här) . Har säkert legat i skogen lika länge som din Svalan :) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 27 apr 2012, 01:02
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det här ska bli jätte intressant att följa! Gillar utgångsläget <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 27 apr 2012, 02:32
av umekille
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har du kollat så inte ramen är upprostad inifrån?
Skulle ju inte vara skoj om den vek sig eller gick av sen.
Vi har på jobbet en portabel ultraljudsmätare för mätning av
förslitningar i gods på valsar rullar osv. Säkert dyr att inköpa för
privatbruk , var med o mätte en trumma som barkremmen går mot
såg helt okey ut men oj vad den var olika tjock i plåten då man mätte. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 27 apr 2012, 08:55
av Roos
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
umekille skrev:Har du kollat så inte ramen är upprostad inifrån?
Skulle ju inte vara skoj om den vek sig eller gick av sen.
Vi har på jobbet en portabel ultraljudsmätare för mätning av
förslitningar i gods på valsar rullar osv. Säkert dyr att inköpa för
privatbruk , var med o mätte en trumma som barkremmen går mot
såg helt okey ut men oj vad den var olika tjock i plåten då man mätte.
Har gått igenom alla delar utav mopeden grundligt med spetshammare m.m, som man kan se på bilderna så blev det en hel del hål i tanken på den sida som legat ner mot marken. Bakskärmen var också genomrostad på en del ställen.

Skulle vara bra att ha en sån där ultraljudsmätare, men man tager vad man haver :wink:

Men framgaffel+ram är otroligt nog väldigt intakta, det var en positiv överraskning då jag faktiskt väntade mig att det skulle vara helt genomrostat....
Så en eloge till Cykelfabriken Svalan i Falun, som för ~54 år sedan tillverkade en mopedram som klarat att ligga ute i skogen den större delen av sitt liv! :D (-"Förut byggdes det för att hålla").

Raketsport: Tack! :)
Tänker nog behålla den i det här, väldigt, patinerade skicket. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 27 apr 2012, 12:44
av Neifelheim
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->blir nog lika bra som raketröven i slutändan.

har själv fått nys om en moppe i skogen (ännu en ja), vet inte 100% vart den är, men ska åka o kolla. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 27 apr 2012, 13:17
av Roos
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Neifelheim skrev:blir nog lika bra som raketröven i slutändan.

har själv fått nys om en moppe i skogen (ännu en ja), vet inte 100% vart den är, men ska åka o kolla.
Tack. Låter intressant, ser fram emot bilder! :) (Om du hittar den :wink:). <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 27 apr 2012, 14:20
av bigge
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->grymt !! detta vill jag se mer av :D
hoppas d låter rosten på ramen vara kvar :wink: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 27 apr 2012, 14:41
av Roos
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
bigge skrev:grymt !! detta vill jag se mer av :D
hoppas d låter rosten på ramen vara kvar :wink:
Kommer absolut att låta rosten vara kvar :)


Nästa "steg" blir att försöka rikta framgaffeln, för den är lite sned :roll:
Rosthögen på golvet låg tidigare inuti tanken, ~483gram (Ja, jag vägde det....).
Bild <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 27 apr 2012, 20:16
av Roos
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Eftersom framgaffeln trots allt är original så beslutade jag mig för att försöka reparera den istället för att köpa en ny.

Löste det hela genom att först värma upp den sneda delen
med hjälp utav en gasolbrännare, och därefter knacka in en
stålcylinder :)

I början så ville det inte alls röra på sig, men efter ett
tag så fungerade det hur bra som helst :)
Bild
Är lite riktjobb kvar, men det kommer jag att ta hand om senare.
Bild <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 27 apr 2012, 20:45
av HUSQVARNA SPORT
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du kan öppna tanken på under sidan och lägga i en plastdunk så bevaras orginal utsendet. <!-- </EdIndex> --></div>

Re: Svalan Salong

Postat: 27 apr 2012, 21:34
av Dan L
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tanken är bortom all räddning, men kommer att få sitta kvar i alla fall.
Har fått tips på ett lite annorlunda sätt att lösa det på :wink:
Bild


Inte särskilt mycket, förutom att det är en blå/vit Svalan Salong


:lol: ser ut som nån har övat med salongsgevär på tanken :lol: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 27 apr 2012, 22:46
av Roos
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Haha, ja det gör nästan det. Lite konstigt att det bara är hål på tankens ena sida, men det beror troligtvis på att den sidan har legat
ner mot marken. Där är den ju väldigt utsatt för naturens krafter :)

Angående tanken så ska den vara monterad på mopeden, men inte "användas".
Zeb här på forumet gav ett väldigt bra tips som jag tänkte använda mig utav, jag ska sätta en unikabox på pakethållaren, och ha en tank inuti den! :) <!-- </EdIndex> --></div>