Sida 1 av 1
Vad är en ¨förgasarsmäll¨?
Postat: 28 apr 2012, 18:19
av Rocket Scientist
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tog vårens första premiärtur med min tvåväxlade Sachs som jag monterat 3½hk-cylle och 12mm förgasare med ställbart munstycke på.
Fick våldsamma smällar hela tiden, tror att det kallas ¨förgasarsmällar¨.
Vad ÄR det egentligen? Felställd tändning?
För övrigt är den slööö... trots trimmet. Kanske nåt annat fel?
Alla tänddelar är nya! Och soppan är bytt mot färsk!
Taxam för hjälp, vore nice att hitta felet! <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 15 aug 2013, 21:25
av JMolin
Jag bumpar upp denna tråd då även jag är intresserad av svar på denna fråga! Jag har nämligen exakt samma trim på min 2vxl sachs (50/2 ks) och då och då smäller/hackar mopeden till när jag kör. Jag har endast märkt detta på 2:an.
Mvh
Postat: 15 aug 2013, 21:45
av disktant
Förgasarsmällar eller "baktändning"
beror väll oftast på för sen tändning ?
Postat: 15 aug 2013, 21:46
av erlan
vore det på en fyrtaktare skulle jag säga att det är åt h--vete för mager bränsleblandning.
på en tvåtaktare däremot har jag ingen aning. men på en nyproducerad 3,5a skulle jag kolla så inte kolven går ner under överkant på insuget. den jag har i hyllan har nämligen en annan placering av insuget än dom äldre. närmare vevhuset/ längre duration med samma kolv.
en gammal 3,5a ska ha samma korta kolv som 5,5an. dom nyproducerade är antagligen avsedda för en vanlig kolv.
erlan
Postat: 16 aug 2013, 08:22
av JMolin
Kan det jag upplever kanskevara att växeln hoppar? Att tvåan hoppar ur en halv sekund för se sen hoppa tillbaka?
Postat: 17 aug 2013, 07:54
av HSE
KAN ju också vara så att det lossar metallpartiklar som ger "loppa på stiftet" smällar och sedan far iväg. Men är motorn svag lutar det nog mot felställd tändning eller förgasare.
Postat: 17 aug 2013, 07:59
av Micke S
JMolin skrev:Kan det jag upplever kanskevara att växeln hoppar? Att tvåan hoppar ur en halv sekund för se sen hoppa tillbaka?
Ja det kan vara så. Om medbringaren och stiften på växeldreven är snedslitna uppstår fenomenet med "korta avbrott".
http://www.classicmotor.se/artiklar/exp ... -hoppar-ur
Postat: 17 aug 2013, 09:35
av JMolin
Micke S skrev:JMolin skrev:Kan det jag upplever kanskevara att växeln hoppar? Att tvåan hoppar ur en halv sekund för se sen hoppa tillbaka?
Ja det kan vara så. Om medbringaren och stiften på växeldreven är snedslitna uppstår fenomenet med "korta avbrott".
http://www.classicmotor.se/artiklar/exp ... -hoppar-ur
Tack! Detta är nog vad som är med andra ord.. Vart får man tag på tvåans drev och en medbringarskiva då? Eller finns någon guide på hur man löser det med dremeln som Conrad beskriver i kommentarsfältet?
Postat: 17 aug 2013, 14:19
av Micke S
JMolin skrev:Micke S skrev:JMolin skrev:Kan det jag upplever kanskevara att växeln hoppar? Att tvåan hoppar ur en halv sekund för se sen hoppa tillbaka?
Ja det kan vara så. Om medbringaren och stiften på växeldreven är snedslitna uppstår fenomenet med "korta avbrott".
http://www.classicmotor.se/artiklar/exp ... -hoppar-ur
Tack! Detta är nog vad som är med andra ord.. Vart får man tag på tvåans drev och en medbringarskiva då? Eller finns någon guide på hur man löser det med dremeln som Conrad beskriver i kommentarsfältet?
Det går nog att förstå exakt hur Conrad menar om man har grejorna framför sig.
Ett annat alternativ kan vara att slipa hålen i medbringaren och drevtapparna till raka vinklar igen. Eller t.o.m luta dem lite (undercut) så att drev och medbringare greppar hårdar efterhand belastningen ökar. Det görs ibland på MC-växellådor i samband med trim.