Sida 1 av 1

Sachs 505 problem

Postat: 29 apr 2012, 19:27
av Smuger
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej

Har en Sachs 505 motor som inte går som den ska.
Den är viktkompenserad med Athena 70cc, Racing vev, Bing 15mm, Brytarlöst 12 tändsystem och en expansionspipa.

Har för tillfället 20 grader förtändning.
I förgasaren sitter munstycke 90 med nålen längst ner.
När motorn är kall startar den utan problem.
När den är varm blir den väldigt svår startad.
Samma gäller tomgången. När den är varm dör den om man inte har en väldigt hög tomgång. Har man väl fått igång den så funkar det bättre.
Den vill inte riktigt varva ur på fullgas. Slår man av lite på gasen så varvar den lite till. Med 88 munstycke känns det som att den går för snålt på fullgas.

Nån som har några tips så är det välkommet.

//Rickard <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 29 apr 2012, 19:58
av Oldie
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Intressant, har inte svar på dina frågor men har en 70cc som jag ska sätta på min 2vxlade 505a om någon vecka <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 02 maj 2012, 18:48
av Smuger
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kan tillägga att det sitter ett b9es stift monterat och 95 oktan i tanken.

Original ska man ha 25-28 grader förtändning.
Bör jag ha mer förtändning? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 07 maj 2012, 19:26
av Smuger
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ingen som har varit med om nått liknande? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 08 maj 2012, 05:18
av lillen 761
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Suger tjuvluft?
Varför kör du 95 oktan? Bara att kliva upp på v-power borde märkas skillnad.

/Magnus <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 09 maj 2012, 16:10
av volvomannen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->V-power gör ingen skillnad så länge du inte ställer om tändningen. Det är inte mer energi i den soppan än annan soppa docj högre oktantal, men det är nog margiell skillnad det gör på en moppe motor, på en 911 som de testade på nån motor blaska gorde det 50 häst men då var den turboladdad och hade 300+ original.... Sen att shell inte kan redogöra vad det är som gör att soppan har högre oktan är rätt suspekt tycker jag, i danmark har väl vpower 97oktan om jag inte misminner mig, rätt lustigt att ha olika spec för olika marknader? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 09 maj 2012, 16:15
av volvomannen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vad gäller ditt problem.
Börja med att ha nålen i nåt av mittenlägena. Koncetrera dig sen på att hittarätt munstycke, ställbart kanske. Gå upp och ner nån storlek tills du hittar det där den går bäst på fullgas, OBS motor måste vara genomvarm när du avgör annars blir det inte rätt. Sen kan du börja laborera med nålen men endast på delgas för det är bara där den är verksam. Är gasaren borrad kan det bero på det blir oftast inte bra. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 16 jun 2012, 16:55
av Smuger
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har labbat lite med munstycken och nål inställningar.
Fungerar helt ok underfärd.
Det är tomgången som jag inte får att funka helt.
Den suger tjuvluft mellan förgasare och insug.
Har provat att montera en oring i förgasaren.
Det blev bättre men den tar fortfarande lite tjuvluft där.
Hur får man den helt tätt?
Det är en Kopia på Bing 15mm "ubåt" monterad. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 01 jul 2012, 21:37
av Oldie
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tändnongs problemet har jag på min med, tror det är ett varvstopp som går in. funderar på att byta till brytar tändnng


DELLORTO SHA 15.15 LEVER CHOKE förgasaren ska passa rakt av hör jag hört.

http://www.mohlins.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=19241&category_id=270&option=com_virtuemart&Itemid=64 <!-- </EdIndex> --></div>