Green Angell - elcykel!
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
Green Angell - elcykel!
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jepp, när jag återvänder till forumet efter en tids bortavaro är det med en lite udda (och kanske väl modern?) fågel: Green Angell elcykel!
Fyndade den på Nossebromarknaden i lördags: Gubben som sålde ska ha köpt den av ett dödsbo i vilket både laddare och startnyckel försvunnit. Det fick alltså bli en grisen-i-säcken-chansning, men cykeln verkar hur som helst inte mycket använd. Och att vi heter Hagnell i efternamn gör att detta köp kändes förutbestämt.
Väl hemkommen insåg jag att startnyckeln inte bara slår motorn av och på utan även låser batteriet, så ingen långfingrad person ska plocka med sig det.
Nåväl, låset var ingen bastantare konstruktion och kunde hyfsat lätt avlägsnas och därmed också batteriet. I samband med detta plockade jag även loss det obrukbara tändningslåset för byte.
Arbeter har därefter datoriserats, då jag surfat runt efter lämplig laddare. Cykeln säljs faktiskt fortfarande och därigenom har jag kunnat få reda på att batteripacken är på 36 volt och 12Ah. Någon som har tips på var jag kan hitta lämplig laddare? Sedan är det ju till att hålla tummarna att batteriet tar laddning också...
Du sköna, nya, miljövänliga tid!
Kraftpaket med instruktiv text - om man kan kinesiska...
Kraftkälla 2: Batteriet ska lämna 36 ystra häst...förlåt, volt! Hur många finns kvar under plasten? <!-- </EdIndex> --></div>
Fyndade den på Nossebromarknaden i lördags: Gubben som sålde ska ha köpt den av ett dödsbo i vilket både laddare och startnyckel försvunnit. Det fick alltså bli en grisen-i-säcken-chansning, men cykeln verkar hur som helst inte mycket använd. Och att vi heter Hagnell i efternamn gör att detta köp kändes förutbestämt.
Väl hemkommen insåg jag att startnyckeln inte bara slår motorn av och på utan även låser batteriet, så ingen långfingrad person ska plocka med sig det.
Nåväl, låset var ingen bastantare konstruktion och kunde hyfsat lätt avlägsnas och därmed också batteriet. I samband med detta plockade jag även loss det obrukbara tändningslåset för byte.
Arbeter har därefter datoriserats, då jag surfat runt efter lämplig laddare. Cykeln säljs faktiskt fortfarande och därigenom har jag kunnat få reda på att batteripacken är på 36 volt och 12Ah. Någon som har tips på var jag kan hitta lämplig laddare? Sedan är det ju till att hålla tummarna att batteriet tar laddning också...
Du sköna, nya, miljövänliga tid!
Kraftpaket med instruktiv text - om man kan kinesiska...
Kraftkälla 2: Batteriet ska lämna 36 ystra häst...förlåt, volt! Hur många finns kvar under plasten? <!-- </EdIndex> --></div>
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
Tack och lov för internet!
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Igår beställde jag en ny laddare på ebay, direkt från Kina, för knappt 14 pund inklusive frakt. Allt var nog inte bättre förr... <!-- </EdIndex> --></div>
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Intressant, det där. Var går gränserna, egentligen? Varför räknas den inte automatiskt som en moppe klass 1 om den kan köra själv? Måste den vara typad i Sverige för det? Med tanke på hur mycket privatimport det finns är det nog en del olagligt på vägarna... <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Utdrag från transportstyrelsen.
Cykel med elassistans
"En cykel med elassistans räknas som cykel om den är konstruerad på följande sätt:
•Elmotorn kopplas in när trycket på tramporna ökar, till exempel för att göra det lättare att trampa i uppförsbackar och i stark motvind.
•Motorn får endast förstärka kraften från tramporna och får inte ge något krafttillskott vid hastigheter över 25 km/tim
•Motorns nettoeffekt får vara högst 250 watt.
Om en cykel med elassistans avviker från dessa krav kommer fordonet inte längre anses vara cykel, utan kommer tillhöra något annat fordonsslag med andra krav och förutsättningar för att få brukas i trafik." <!-- </EdIndex> --></div>
Cykel med elassistans
"En cykel med elassistans räknas som cykel om den är konstruerad på följande sätt:
•Elmotorn kopplas in när trycket på tramporna ökar, till exempel för att göra det lättare att trampa i uppförsbackar och i stark motvind.
•Motorn får endast förstärka kraften från tramporna och får inte ge något krafttillskott vid hastigheter över 25 km/tim
•Motorns nettoeffekt får vara högst 250 watt.
Om en cykel med elassistans avviker från dessa krav kommer fordonet inte längre anses vara cykel, utan kommer tillhöra något annat fordonsslag med andra krav och förutsättningar för att få brukas i trafik." <!-- </EdIndex> --></div>
Re: Green Angell - elcykel!
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Behövs ju inte ens en Watson till att hitta ledtrådar. <!-- </EdIndex> --></div>JanneHagnell skrev:Gubben som sålde ska ha köpt den av ett dödsbo i vilket både laddare och startnyckel försvunnit.
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
Re: Green Angell - elcykel!
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Visst, men jag tvivlar på det med tanke på att gubben som sålde var typ 80. Men han kanske har låg pensionen... <!-- </EdIndex> --></div>S_Compakt skrev:Behövs ju inte ens en Watson till att hitta ledtrådar.JanneHagnell skrev:Gubben som sålde ska ha köpt den av ett dödsbo i vilket både laddare och startnyckel försvunnit.
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Alltid kul med uppmuntran! <!-- </EdIndex> --></div>Rolle skrev:Usch och fy! Varför har du kommit dragandes med ett sådant åbäke, Janne? Det är ju ännu "grönare" att köra med en vanlig cykel, både för miljön och kroppen. Nej, sälj vidare eller åk med den till tippen!
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Tack! Också jag reagerade på att den känns väldigt stabil och bra. Visst, den passar väl inte riktigt in på forumet men jag tycker den är en kul grej och får jag snurr på den så får jag. Annars får jag väl peta dit en påhängare. <!-- </EdIndex> --></div>56:an skrev:Jag tycker faktiskt den här elcykeln ser ganska rejäl ut och inte alls så "plastig" som så mycket annat nuförtiden...
Kanske du fått den för ett fyndpris och då hade jag säkerligen också slagit till.
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås