Sida 1 av 2

Olja DBS Saxonette

Postat: 03 maj 2012, 09:06
av marcus1985
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag ska till och byta olja i min Saxonette automatic.
Finns det en olja för den vanliga till motorn och en separat till växelådan?
Eller är det samma? Har läst att man ska ha en ATF olja i så långt vet jag iallfall.

/Marcus <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 03 maj 2012, 09:26
av NiklasHögberg
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är det en Saxonette så är det endast atf olja i motorn som skall fyllas vid byte. <!-- </EdIndex> --></div>

Re: Olja DBS Saxonette

Postat: 03 maj 2012, 09:41
av Cobra5000
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bild <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 03 maj 2012, 09:48
av marcus1985
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tackar. Jag har skrivet upp dessa oljor och beger mig till Mekonomen.

Jag har letat efter en sprängskiss över vart man fyller olja, vart oljepluggen och nivåskruven sitter men har inte hittat nått. Har läst något om att man ska ta bort ett s märke och fylla på där? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 03 maj 2012, 09:52
av Patrik
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
NiklasHögberg skrev:Är det en Saxonette så är det endast atf olja i motorn som skall fyllas vid byte.
Undra vad för olja han jag pratade med hade i sin?
Den gick upp på bakhjulet när andra steget hoppade i vid 60 blås..

/ P <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 03 maj 2012, 09:56
av marcus1985
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Patrik, hmm..den måste ha varit lätt trimmad? :P <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 03 maj 2012, 09:58
av Cobra5000
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
marcus1985 skrev: Jag har letat efter en sprängskiss över vart man fyller olja, vart oljepluggen och nivåskruven sitter men har inte hittat nått. Har läst något om att man ska ta bort ett s märke och fylla på där?
Kolla här !
http://www.raketsport.com/saxonette.htm <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 03 maj 2012, 10:15
av marcus1985
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om jag kikar på sidan 43 så är det på figur "f"jag ska fylla oljan, men jag ser ingen nivåskruv eller vart oljepluggen sitter??

Är jag helt bakom flötet?? :P <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 03 maj 2012, 10:59
av Patrik
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
marcus1985 skrev:Patrik, hmm..den måste ha varit lätt trimmad? :P
Ja, eller så har berättaren ingen skam i kroppen när det gäller å ljuga..

Har för mig att han sa att den gjorde 96km/h på GPS men sedan så vobblade styret så att han inte kunde läsa av den mer...

:)

Mvh Patrik <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 03 maj 2012, 11:59
av Cobra5000
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
marcus1985 skrev:Om jag kikar på sidan 43 så är det på figur "f"jag ska fylla oljan, men jag ser ingen nivåskruv eller vart oljepluggen sitter??

Är jag helt bakom flötet?? :P
Bild <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 03 maj 2012, 20:48
av marcus1985
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har idag rengjort motorn och hittat på alla skruvarna. Även köpt olja, MTL fluid 80wt. Hittade inge av de sorterna som var rekommenderade men denna olja skulle funka enligt uppgift.

Det enda jag reagerade på var att oljenivåskruven sitter på undersidan av motorn??!! Måste man lägga ner mopeden som spränskissen visar eller gör man på vanligt sätt att man fyller olja tills det rinner ut i nivåhålet? Jag tycker att oljan bara borde rinna ut med tanke på att hålet sitter på undersidan av motorn. Har inte så på min husqvarna därför som jag blir lite fundersam. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 03 maj 2012, 21:40
av Amarace
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Dne oljan låter som en vanlig transmissionsolja? Inte ATF? Är du säker på att det är en ATF olja? Och då av typ A (eller Dexron) som ska vara i en Saxonette?

Är det inte en sån ATF olja ska du inte använda den. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 03 maj 2012, 21:51
av marcus1985
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vet ej..Tror inte att det är en ATF egentligen, men killen i butiken sa att den borde funka??!! Försökte hitta någon av de oljorna som var rekommenderad, men ingen i stan sålde dem... Hur göra, fortsätta leta eller chansa på att den funkar? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 03 maj 2012, 22:56
av Amarace
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ett tips, handla inte i den butiken nåt mer, att säga att den borde fungera när det gäller oljor som är noga är ingen hit, sånt ska man veta om man säljer oljor.

Jag skulle då inte köra på den. En ATF Dexron borde finnas överallt. Men har för mig Raketsportarna körde med ATF typ F/G på nån och det gick bra.

Så troligen går det med ATF vilket som, men det ska vara Typ A original, Typ A är ersatt av Dexron, som ersattes av Dexron II som ersatts av Dexron III, ska vara bakåtkompatibel med A.

Nu är ju en Saxonette inte så avancerad, därför borde det fungera vilket som, men på en Bil är det känsligt, man får aldrig blanda ihop dom två typerna då. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 04 maj 2012, 08:56
av erlan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->tycker jag känner igen diskusionen. har inte det här diskuterats för nåt år sen? vill minnas att saxonetten var väldigt känslig på olja.
atf type f anses "dra" bättre än type dexron. en del häller den i lådor till cheva och chrysler med trimmade v8or för att lådan ska greppa bättre.
type f börjar ochså bli svår att hitta för den var/är avsedd för ford automater.
och i småstäder som fagersta finns det inte så många sådana.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>