Sida 1 av 1

Hjälp!! Sachs startar inte prövat ALLT!!

Postat: 05 maj 2012, 12:54
av Boll1
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!

En Crescent Compact Sachs, 3-växlad fotväxel.

Vad kan det vara för fel på min compact när den inte startar fast den har både gnista och bensin.

Problemet:

Den startade förut efter ca en halvtimmes kickande (inte längre nu helt död). Då vid tur startade den men stannar så fort man slutar varva motorn. Den dör också nästan när man gasar full gas. Den har ställbart munstycke och har stått stilla ca 1 år eftersom den slutade att starta. Dock så förut när den gick starta (efter ca halvtimmes kickande) så när den var varm så gick det att starta den väldigt enkelt utan problem / men kallstart hur jobbigt som helst.

Det jag gjort:
- Jag har gjort rent förgasaren.
- tömt tanken, t-röd och haft i ny bensin.
- kollat så tändstiftet gnistrar.

Inget av dessa har fungerat.

Så om någon har samma problem eller vet hur man kan få igång moppen igen beskriv gärna noggrant hur.

Tack på förhand! <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 05 maj 2012, 12:58
av Rexxy
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Pillat något med tändsystemet? Kolla färgen på gnistan, den ska vara stark och blå!

Ta ett gammal tändstift och klipp bort elektroden på den. Och testa den utanför motorn. Är tändspolen frisk ska den orka generera gnista, blå och fin. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 05 maj 2012, 12:59
av Husqvarna1963
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tändspole eller tändstift kan vara sönder så att du får ingen gnista när där är kompression i cylinder. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 05 maj 2012, 13:00
av bigge
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->byt tänd platta å grejr på den stift tändkabel? pröva sen :wink:
plocka ner hela förgasarn gör ret med bensin :wink:
sota ut röret
kolla luft filtret om de sitter något i burken
tjuvluft någon stans? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 05 maj 2012, 13:20
av volvomannen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Som med allt annat så måste saker och ting vara rätt inställda samt ha fullgod funktion.

1 se till att det är ett ordentligt flöde ur soppa slangen både på vanlig samt reservläget.

2 se till att det är fritt blås i förgasarens alla hål och kanaler, ta isär allt och blås rent. Se till att flottören inte läcker den sjunker då och förgasaren flödar, moppen blir sur. flottören skall vara med spetsen uppåt se till så att den inte fastnar i bottenhålet i flottörhuset. se till så att den stänger bränsletillförseln när den flyter upp.

3 se till så att du har rätt stift med rätt gnistgap, kanske slänga i ett nytt bara för att...

4 se till så att brytarna står rätt how to finns på mektips här på sidan. är allt rätt inställt ska du kunna se att du får en fin gnista när du håller stiftet mot toppen och kickar samtidigt. om inte sät dit ny konding samt brytare.
går även att sätta en utanpåliggande konding på den svarta dödarkabeln detta för att se om den invändiga packat ihop, se bara till att jorda den utanpåliggande kondingen ordentligt.

5 allt detta förutsätter givetvis att packningar och dylikt är i ordning.

6 sota ur ljudämparn kanske testa starta med bara krök låter förjävligt och blir urslö men om det är stopp i burken så vet du.

good luck <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 05 maj 2012, 17:12
av pnilz
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->vevaxeltätningar kanske! <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 05 maj 2012, 18:43
av Mr F
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fick nå liknande problem med min F50
Startade på andra kicken i garaget åkte 1.5km släppte gasen när jag va framme o där dog den....den motorn ligger i skäms i en kartong... Hade kanon gnista men den startade ej.... <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 05 maj 2012, 18:53
av bigge
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->har den skurit då?
på en mt5 ja kör så åkte kolvbulten ut å drog lite i cylindern
drog den ca1km och inte ett hopp efter liv stendöd fingnista och bensin

aa ni ser ur "repan" som blev av kolvbulten
Bild

Uploaded with ImageShack.us

lyft på toppen och titta in å se så det ser ok ut :D <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 05 maj 2012, 19:15
av blixtens
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
bigge skrev:har den skurit då?
på en mt5 ja kör så åkte kolvbulten ut å drog lite i cylindern
drog den ca1km och inte ett hopp efter liv stendöd fingnista och bensin

aa ni ser ur "repan" som blev av kolvbulten
Bild

Uploaded with ImageShack.us

lyft på toppen och titta in å se så det ser ok ut :D
Kanske en special kolvring löser denna cylinder !! :roll: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 06 maj 2012, 00:07
av bigge
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
blixtens skrev:
bigge skrev:har den skurit då?
på en mt5 ja kör så åkte kolvbulten ut å drog lite i cylindern
drog den ca1km och inte ett hopp efter liv stendöd fingnista och bensin

aa ni ser ur "repan" som blev av kolvbulten


lyft på toppen och titta in å se så det ser ok ut :D
Kanske en special kolvring löser denna cylinder !! :roll:
hahaha SPECIAL JA staff_gemini-1.gif

funderade om de skulle funka med kemisktmetal men tog kompisens cylinder ist :wink: <!-- </EdIndex> --></div>