Sida 1 av 1

Växelpinnen åker in och ut väldigt mycket. 3växlad

Postat: 10 maj 2012, 21:37
av Raketerik
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->3-växlad fotpets Sachsen har fått spunk.
Muttern och Växelpinnen åker in och ut väldigt mycket när man snurrar runt hjulet och friläge är i. Med mycket menar jag ca 5-10 mm. Det gör att gaffeln som löper i justeringsmuttern när växelmekanismen är monterad flaxar runt och stör ut växelinställningen och ett knackande ljud uppstår. växelmekanismen mår naturligtvis inget bra utav detta så jag undrar om någon har tips på vad jag behöver fixa till när jag tagit isär motorn? Växel pinnen sitter fast i kilen så den bör inte ha lossnat och stången verkar inte Nämnvärt skev.
Med vänlig hälsning, Erik <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 10 maj 2012, 21:40
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vänd på 12 mm muttern med spåret. Yttermuttern skall liva med pinnen. <!-- </EdIndex> --></div>

Lägger till det utsökta tipset på vidare felsökning...

Postat: 13 maj 2012, 19:04
av Raketerik
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Lägger till det utsökta tipset på vidare felsökning i detta ärende.

-Tusen tack Conrad!

-Det fins urtag i växelaxeln, som växelkilen vill ligga i. Om kilen sitter lite på sidan och man rucka på hjulet, fram och tillbaka, vill kilen söka ner sig i urtaget på axeln. När den väl är i sitt urtag skall växelpinne stå stilla kvar i läget. Lyft av "haken" som ligger i växelaxelns mutter och lägg i tvåan ruck sedan på hjulet fram och tillbaka. I det läget skall växelpinnen stå stilla.
Om växelpinnen vill åka fram och tillbaka är drevet slitet på insidan där växelkilen skall stanna.

MVH Conrad.

slider_score.gif <!-- </EdIndex> --></div>