<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vår Crescent 2000 beter sig konstigt när man svänger med den. Man får "brotta" ner den i kurvorna. Blev bättre efter att vi tajtat till bakre nav/hjullager samt rätat upp bakhjulet. Mycket bättre nu men grannen tror att framgaffeln fått sig en kyss. Svårt avgöra utan att ta bort framgaffeln.
Till saken. Klart frustrerande moppe hålla på med med alla kåpor (får väl skylla mig själv iofs som väljer åka på scoterett och 2000).
Behöver lossa det övre fästet för att lirka ut gaffeln. Som brukligt finns där en "krage" som döljer lagret och ovanför denna något som jag misstänker är en "låsmutter". En ganska fet rund ring som är gängad på insidan ca 1 cm bred. På utsidan är den helt slät förutom 3 st små hål jämnt utspridda. Se bilden. Jag misstänker att enda sättet få bort denna ring är att tillverka något special av ett rör och tre piggar eller törs man chansa med en rörtång. Provade lite lätt med en polygrip men det hände ingenting. Känns lite jobbigt om den går sönder.Eller finns det något annat smartare sätt avgöra om gaffeln böjts inåt? Kikar jag in under skärmen så är ju gaffeln i sig inte riktigt symetrisk ens från fabrik ( smalnar av) Något referensmått mellan gaffel/motor? Fram-bakhjul?Lite frustrerad.
MVH Robban M
<!-- </EdIndex> --></div>
Fråga om övre framgaffelfäste Crescent 2000
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för tipsen. Då vet jag att det ska gå bra att få loss den. Provar i helgen. Blev bara så less på att det är så mycket vajrar och annat elände i vägen.
Försökte jämföra min bild (går förstora upp om ni klickar på den) med andra på nätet och först mäta ut pakethållarens längd (referens) så att den blev samma på 2 kort och sedan mäta mellan baksvingen längst ut till framgaffelns hål för framhjulet. Tyckte min var lite kortare men jag vet inte...
/Robban
<!-- </EdIndex> --></div>
Försökte jämföra min bild (går förstora upp om ni klickar på den) med andra på nätet och först mäta ut pakethållarens längd (referens) så att den blev samma på 2 kort och sedan mäta mellan baksvingen längst ut till framgaffelns hål för framhjulet. Tyckte min var lite kortare men jag vet inte...
/Robban
<!-- </EdIndex> --></div>
Kollat i helgen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej. Gick bra få bort runda skruven. Satte i en liten pigg från en avklippt spik och en plygrip som klämde åt ringen samt "hakade på piggen".
Drog ut gaffeln och noterade till min förtret att den fått sig en smäll ( krökt i röret mellan båda "lagringarna" precis vid styrlåsskårna.
En granne med gassvets ska försöka glödga och böja tillbaka får se hur det går.... <!-- </EdIndex> --></div>
Drog ut gaffeln och noterade till min förtret att den fått sig en smäll ( krökt i röret mellan båda "lagringarna" precis vid styrlåsskårna.
En granne med gassvets ska försöka glödga och böja tillbaka får se hur det går.... <!-- </EdIndex> --></div>
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ja det går nog åt att värma,när en annan var 15 år så krocka jag med
en mc o min moppe en dakota böjda gaffelben he he de ä ju bara o räta tyckte man ju en månad senare går gaffeln av i nerförsbacke till på köpet resten kan ni nog tänka ut, de gjorde ont <!-- </EdIndex> --></div>
en mc o min moppe en dakota böjda gaffelben he he de ä ju bara o räta tyckte man ju en månad senare går gaffeln av i nerförsbacke till på köpet resten kan ni nog tänka ut, de gjorde ont <!-- </EdIndex> --></div>