Sida 1 av 2

Har någon testat rnmotor elektroniska tändsystem än?

Postat: 14 maj 2012, 20:19
av Raketerik
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Funderar på att byta till ett brytarlöst system till sachsen. Är detta ok till en vanlig 60 kub m kyrkis. Tror inte att det avancerade Kokusan är något för mig. Har någon här köpt och framförallt testat det billigare varianten?

http://shop.textalk.se/se/article.php?id=11081&art=11449374 <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 14 maj 2012, 20:23
av Rexxy
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ett kokusansystem kostar c:a 100kr mer? Och det är 10ggr bättre än det där. Så betala hellre lite extrapengar för kokusan! :wink: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 14 maj 2012, 20:32
av Raketerik
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ok, men jag hade tänkt att ha ljus på min, funkar det som vanligt utan att behöva ha batteri? Och jag vet inte hur mycket som måste modifieras heller för att få det att passa på sachsen? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 14 maj 2012, 20:36
av Rexxy
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du måste inte ha batteri, och den passar bolt on på motorn. :wink:

6 eller 12V, bestämmer du genom votlregulatorn. Är samma system till båda. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 14 maj 2012, 20:41
av Raketerik
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->6 volt är kanske att föredra, har varvräknare på e-typen.

Men vad är det igentligen man måste justera på motorn för att kunna få dit plattan på rätt klockslag?
Beskrivningen var ganska knapp och bilden sa inte så mycket. Har du gjort det?

Monteringsanvisning
Ducati/Kokusan monterat på Sachs
Pickupen skall stå mellan kl 2 och kl 3
Beroende på trimningsgrad (förtändning) se bild
För att uppnå detta behöver du fila/borra upp spåren i fästplattan
så att önskat resultat uppnås.
:roll: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 14 maj 2012, 20:58
av jorhul
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Precis så. Förtändningen ställer du med stroboskåp.
http://www.classicmotor.se/artiklar/artiklar/20090718/stall-tandningen-med-stroboskop <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 14 maj 2012, 21:24
av Puchen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->1. Varvräknaren klarar upp till 35 volt
2. Varvräknaren mäter antalet pulser från svänghjulet, genom ljusspolen, 2 eller 3 pulser per motorvarv beroende på om du har 4 eller 6 magneter (poler) på svänghjulet. Tror detta blir tvärfel från kokusanljusspolen då den är "stjärnformad". Tyvärr... Vet inte om nån lyckats få en gammal VDO-moppevarvis att lira ihop med kokusan. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 14 maj 2012, 21:35
av Raketerik
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ok, bra beskrivning. Antar att båda systemen skall ställas in på detta sätt!?

Men filningen av spåren som nämns! Vad är det för modifiering av blocket som måste göras för att man skall kunna justera tändplattan till rätt läge då?
Finns det möjligen några bilder på detta?

Tack för alla fina tips förresten. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 15 maj 2012, 08:08
av Pälle
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Raketerik skrev:Ok, bra beskrivning. Antar att båda systemen skall ställas in på detta sätt!?

Men filningen av spåren som nämns! Vad är det för modifiering av blocket som måste göras för att man skall kunna justera tändplattan till rätt läge då?
Finns det möjligen några bilder på detta?

Tack för alla fina tips förresten.
Gissar att det är spåren i plattan man får fila upp, ingen åverkan på motorn med andra ord. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 15 maj 2012, 08:19
av Patrik
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Puchen skrev: Vet inte om nån lyckats få en gammal VDO-moppevarvis att lira ihop med kokusan.
Har något minne av att det har varit uppe på tapeten förut(?).

Har iaf för mig att jag sett något fix för detta.

RBO.at säljer någon lite omvandlarbox till de tändningssystem de saluför.

Mvh Patrik <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 15 maj 2012, 08:45
av Sura
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->RN har ju prylar för att få varvräknaren att funka med elektronisk tändning....

http://shop.textalk.se/se/article.php?id=11081&art=11020129 <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 15 maj 2012, 16:32
av Puchen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Patrik skrev:
Puchen skrev: Vet inte om nån lyckats få en gammal VDO-moppevarvis att lira ihop med kokusan.
Har något minne av att det har varit uppe på tapeten förut(?).

Har iaf för mig att jag sett något fix för detta.

RBO.at säljer någon lite omvandlarbox till de tändningssystem de saluför.

Mvh Patrik
Jo det är ju den fix du föreslagit mig. men jag vet inte riktigt hur den lirar ihop med kokusan, eftersom den verkar mäta antalet perioder från ljusspolen. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 15 maj 2012, 16:35
av Puchen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Sura skrev:RN har ju prylar för att få varvräknaren att funka med elektronisk tändning....

http://shop.textalk.se/se/article.php?id=11081&art=11020129
Nä nu jävlar flyger grisen :wink: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 15 maj 2012, 18:45
av Patrik
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Puchen skrev: Jo det är ju den fix du föreslagit mig. men jag vet inte riktigt hur den lirar ihop med kokusan, eftersom den verkar mäta antalet perioder från ljusspolen.

Den rbo.at har funkar till 24000 å 36000 varvräknare:
Bild


Så här ser deras ljusmaskiner ut iaf:
Bild
Bild

Mvh Patrik <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 16 maj 2012, 09:25
av ZVEZDA M50
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!

Några tankar om tändsystem...
(mestadels baserade på fyrtaktsmotorer och undersökta under kontrollerade former)

För att antända en "bra" bränsleluftblandning krävs inte några märkvärdiga energier hos gnistan. Faktum att det räcker med en ganska blygsam gnista, om förhållandena i övrigt är bra.
Har man en bra tändstiftplacering, god virvelbildning och bra bränsleberedning så tjänar man inget eller möjligen högst försumbart på att ösa på med ett herrejösses tändsystem.

Fördelen med "monstertändsystem" kommer när förhållandena nämnda ovan är mindre goda. Då kan ett tändsystem med hög energi och lång brinntid göra underverk.

Är det då nå'n fördel med ett brytarlöst tändsystem som det RN Motor säljer? Tja, det beror mycket på hur bra/dåligt motorns tändsystem är SAMT om det överhuvudtaget är lämpat motorn i fråga. Jag tänker nu på trimninggrad, motorvarvtal etc.

Induktivet eller kapacitivt tändsystem? Beror på...
Det induktiva tändsystemet har längre brinntid hos gnistan men långsammare stigtid, det senare är inte bra om tändstiften är sotiga/oljiga, medan det förra är en fördel vid dålig blandningsberedning.
Kapacitivt system är utmärkt om man har problem med tändstift som vill bråka genom att olja/sota igen, den mycket korta stigtiden hos tändspänningen gör att gnistan förmår att slå över, utan att shuntas bort till jord. MEN, den korta brinntiden är en nackdel vid dålig blandningsberedning. Exempelvis blandningen antänds men slocknar väldigt tidigt i processen, på grund av den korta brinntiden så sker ingen återtändning, vilket hade varit fallet om tändsystemet haf lång brinntid.

För si så där 20 år sedan experimenterade jag med högenergitändsystem, tändsystem med multipelgnista och system med mycket lång brinntid. Det blev mycket tydligt att motorn blev mycket tolerant mot felaktigt bränsle-luftförhållande vid användandet av tändsystem med hejdlöst lång brinntid, bl.a. kunde tomgångsvarvtalet ställas ned till rent löjliga nivåer. Proven gjordes på både två och fyrtaktsmotorer.


Jag vill kommentera texten på RN Motors hemsida;

"...I testet gav systemet en effektökning på ca 6% utan fininställning av tändningen. Det gav en fartökning från 79 km/t till 84 km/t med en fyrväxlad 60cc Sachs motor..."

Detta säger mer om hur olämpligt motorn tändsystem var från början, inte hur bra det elektroniska är. För att inte nämna hur dumt det är att inte "finjustera tändningen". <!-- </EdIndex> --></div>