Sida 1 av 2
Bestyckning PHBG-förgasare, hur mkt mer kan jag gå ner? S. 2
Postat: 17 maj 2012, 18:32
av Puchen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sitter en 21mm PHBG-dellortokopia på min KTM-knarr.. Iallafall... Kall går den rätt hyfsat men varvar inte helt ur, blir den varm börjar bekymren... dör på full kareta, får fira ner mig på halv gas för att den ska gå bra igen. Huvudmunstycke 92 sitter nu, gick lite bättre på det än med original som var 86-ish nåt? Blir så jävla fundersam över detta då en kompis fick bestycka NER sin från 90 nåt till 84 (zundapp supertherm med samme förgasare)
Det jag kör med i övrigt är metra 65 kubik samt jamarcol avgas och kokusan förtändning inte fullt 2 mm före öd <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 17 maj 2012, 19:12
av selma
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det låter som den får för mycket,92 känns stort.
Hur ser stiftet ut efter fullgasrepor

På en av mina Sachsar med 80 Athena körde jag med samma förgasare som du,80 i huvudmunstycke.
Det går inte att jämföra så rätt av,men det känns som du ska minska ner lite.
Har du bra flöde genom luftburken

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 17 maj 2012, 20:48
av Puchen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är därför jag blir så fundersam. Varför började den gå bättre med större munstycke? Fyrtaktar inte ens när jag drar fullt med kall motor.
Efter en fullgasrepa (då den börjar tappa motivationen, känns precis som att tändningen försvinner eller att den inte får åt sig nog soppa, men varför blev det bättre med större munstycke?) är stiftet ljusbrunt.
Kan börja frivarva av sig själv också när man nyper kopplingen efter en sån repa
Undrar om det kanske kan spela roll med tändkabel? Snöt en tändkabel (ny) från en bil jag har ställt undan och skruvade fast på spolen, eftersom den medföljande kabeln blev för kort.
Hursom haver så sitter luftfiltret inne i ramkåpan, med sidolocket på plats.
Eller har jag missat att plugga någon anslutning på förgasaren som ska pluggas?
Uploaded with
ImageShack.us
Uploaded with
ImageShack.us <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 18 maj 2012, 17:47
av Puchen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hmm.. jaaa... hmmm
Vad ska man säga??
Jag är jävligt fundersam... förbryllad...
Smaskade dit ett 100:as munstycke... moppejäveln beter sig fortfarande som ett sviiiiin när varm, satt dit vanlig koppartändkabel ingen skillnad, bytt soppakran, bytt slang, bytt soppan. Iiiiingen skillnad, förgasaren sitter som berget på insugsröret, insuget ligger helt an mot tätning. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 18 maj 2012, 18:44
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tag bort det där luftfiltret, eller byt till ett större. Dom filtren kleggar igen med olja från bakpulen i förgasaren. När man gjort rent filtret går den fint ett tag och sedan blir den konstig. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 18 maj 2012, 18:48
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Slangen mellan filter och förgasare, skall ha mycket större area än insuget. Om man har en slang lika gaffelbälg skall den vara ännu mera större. Pulsen i en sådan bälg störs av den knaggliga ytan. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 18 maj 2012, 20:50
av Puchen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Detta e stiftet efter en fullgasrepa oavsett med eller utan filter.
Motorn beter sig likadant utan filtret...
Uploaded with
ImageSpunk.us <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 19 maj 2012, 10:33
av robban30+
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Puchen skrev:Kan börja frivarva av sig själv också när man nyper kopplingen efter en sån repa
Jag skulle tro tjuvluft när jag läser det du skrev,då det drar tjuvluft kan man byta munstycken upp och ner men inget påverkas nämnbart i motorgången.
Dessutom kan motorn vara "tät" när den är kall och dra tjuvluft när den blivit varm,då blir beteendet ännu mer mysko då inget fel blir konstant.
Handla dig en flaska startgas och spraya lite försiktigt runt skarvar på insugningsrör och cylinderfotpacking toppen osv,glöm inte att spraya lite vid packboxen på svänghjulssidan det kan läcka där med. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 19 maj 2012, 11:43
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Puchen skrev:moppejäveln beter sig fortfarande som ett sviiiiin när varm
Är det bara när den blivit varm?
Värmerelaterade problem visar på dålig tändspole och konding. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 19 maj 2012, 23:30
av Puchen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
robban30+ skrev:Puchen skrev:Kan börja frivarva av sig själv också när man nyper kopplingen efter en sån repa
Jag skulle tro tjuvluft när jag läser det du skrev,då det drar tjuvluft kan man byta munstycken upp och ner men inget påverkas nämnbart i motorgången.
Dessutom kan motorn vara "tät" när den är kall och dra tjuvluft när den blivit varm,då blir beteendet ännu mer mysko då inget fel blir konstant.
Handla dig en flaska startgas och spraya lite försiktigt runt skarvar på insugningsrör och cylinderfotpacking toppen osv,glöm inte att spraya lite vid packboxen på svänghjulssidan det kan läcka där med.
Nya packboxar i motorn. Men jag har faktiskt tänkt lite på det där med startgasen, bara inte blivit av...
Men samtidigt... Metall utvidgas när det blir varmare, detta borde väl då innebära att ev. läckor "växer igen" om jag inte sovit på tekniktimmarna i skolan
Liten notis... Packboxen på motorn till dakotan var oval efter en kastande vevaxel, den gick som ett skott ändå hela sommaren

(nåja jag fick spola rent tändningen då och då från bensin/oljekladdet mha bräkleen)
Å nej Jossan, jag kör på kokusan. Där är en extern spole, ingen konding. Bara en spole och en trigger på tändplattan f.ö. Men återigen... Om tändningen strejkar blir stiftet blött pga oförbränt bränsle eller tänker jag fel?

Mitt stift är torrt. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 20 maj 2012, 05:26
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Puchen skrev:
Å nej Jossan, jag kör på kokusan. Där är en extern spole, ingen konding. Bara en spole och en trigger på tändplattan f.ö. Men återigen... Om tändningen strejkar blir stiftet blött pga oförbränt bränsle eller tänker jag fel?

Mitt stift är torrt.
Jag undrade eftersom du skrev att problemet uppstod då motorn var varm. Om det är så att problemet är bestående oavsett om motorn är varm eller kall, så har det nog med tjuvlufta att göra. Är spolen dålig men ej slut så uppstår problem när motorn blivit varm, detta behöver inte innebära blött tändstift.
Metallen utvidgas inte så pass att den tätar tjuvluft, kolla cylinderfot, topplock och förgasaranslutningen. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 20 maj 2012, 13:19
av Puchen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Konstaterat... Inga tjuvläckor, startgas is da shiet.
Hinner tömma flottörkoppen innan den hinner få mer vid fullt pådrag. Flödesbekymmer...
Tjuvstannandet berodde på en felaktigt inställd flottörnivå, flödade över. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 20 maj 2012, 15:55
av Johan Lat
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har du provat att byta tändhatt? Det var problemet med MTn som jag frågade om i veckan. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 20 maj 2012, 16:13
av Puchen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Johan Lat skrev:Har du provat att byta tändhatt? Det var problemet med MTn som jag frågade om i veckan.
Jo, har provat ett par olika som jag vet är nya och fungerar fint, samma fenomen.
Problemet är bränslerelaterat. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 20 maj 2012, 17:06
av SachsMekarn
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Blir det membranförgasare nu?

<!-- </EdIndex> --></div>