Sida 1 av 1
Lämpligt objekt?
Postat: 18 maj 2012, 10:09
av OskarH
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tjenare.
Har precis gått med här på forumet för att jag på äldre dar blivit otroligt sugen på att skaffa mig en moped model äldre.
Det jag är ute efter är nått som går att få riktigt bra fart med "bolt on" grejer.
Kan tänka mig nått i stil med en Pusch Maxi eller en Cresent Compact.
Som sagt är min plan att trimma med större cylinder, förgasare, avgasys mm men jag vill inte hålla på att modifiera allt för mycke.
Antar att det finns en hel del medlemmar med gott om tips på både trimvänliga modeller samt väl beprövade "trimkitt" som kan sätta en och annan nyare modell på plats.
Tacksam för tips och råd.
Mvh Oskar <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 18 maj 2012, 11:04
av Raketaren
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Låter ju riktigt kul det OskarH hoppas du hittar ett bra objekt
och hjärtligt välkommen till forumet..

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 18 maj 2012, 11:13
av OskarH
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Raketaren skrev:Låter ju riktigt kul det OskarH hoppas du hittar ett bra objekt
och hjärtligt välkommen till forumet..

Tack och bock.
Min fru är oxå riktigt sugen på en äldre moped.
Härligt med gemensamma intressen

Dock är hon nog inte lika sugen på att den ska gå fort. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 18 maj 2012, 11:20
av Braxmatte
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om du kan tänka dig att åka P-ch Maxi så är det nog den du ska välja
Det kostar inte å mycket att få bra snurr i en sån
Det finns färdiga satser "bolt on"
ex
http://www.trimbutiken.se/kompletta-trimkit/komplett-trimkit-puch-maxi-70-cc-45-mm-1.html
eller värre
http://www.trimbutiken.se/kompletta-trimkit/komplett-trimkit-athena-puch-trim-puch-maxi-70-cc.html

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 18 maj 2012, 11:24
av Braxmatte
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
OskarH skrev:Min fru är oxå riktigt sugen på en äldre moped.
Härligt med gemensamma intressen

Dock är hon nog inte lika sugen på att den ska gå fort.
Min fru är tvärt emot
"Det spelar ingen roll vad det är för sort bara den år fortare än din" sa hon <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 18 maj 2012, 11:28
av billykid
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hmm härlig inställning din fru har Braxen....
Välkommen Oskar....själv är jag Sachs tokig...

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 18 maj 2012, 11:50
av OskarH
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Braxmatte skrev:Om du kan tänka dig att åka P-ch Maxi så är det nog den du ska välja
Det kostar inte å mycket att få bra snurr i en sån
Det finns färdiga satser "bolt on"

Det här kittet ser trevligt ut.
Hur är det med kopplingen då?
Behöver man förstärka eller pallar den 70cc?
Nån här på forumet som har erfarenheter av det ovannämda kittet, toppfart? karaktär mm?
Mvh <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 18 maj 2012, 11:59
av Pop
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->enklast är nog att trimma en puch maxi, och jämfört med en sachs motor, sen vilken är snyggast kanske går att diskutera.
jag körde föra sommaren med 70 cc och 15 mm bing och jarmacols avgasrör, ser ut att vara det på den som du undrar över, minus att det inte var reed ventil, vill ju ha lite mindre span på en när man kör vardag med det, och det syns rätt bra om man har reed på cylindern på en puch maxi att det inte stämmer. och jag tyckte den gick utmärkt, var uppe i 70 några gånger, med original koppling och vev, vilket inte är optimalt. detta var 2-3 tillfällen, annars var 45-50 helt utmärkt att åka i. men veven är nog bäst att byta om man ska ha något som håller längre. man vet aldrig hur föregående ägare har misshandlat veven. dessa kostar runt 300 spänn att köpa.
annars tips att läsa på
http://puchmaxituning.blogspot.se/
och även kanske maila och snacka med honom på simon_syndaren (a) hotmail.com, väldigt trevlig och kunnig och kan säkert peka i rätt riktning.
och för att komma undan med pris och liknande så finns sidor som denna från tyskland,
http://www.puchshop.de/catalog/index.php?language=EN
där även utbud av saker finns i massor <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 18 maj 2012, 12:03
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vi har flera i klubben som kör med det kittet och alla är nöjda. Det är sådana som inte kan trimma.

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 18 maj 2012, 12:07
av OskarH
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Pop skrev:enklast är nog att trimma en puch maxi, och jämfört med en sachs motor, sen vilken är snyggast kanske går att diskutera.
jag körde föra sommaren med 70 cc och 15 mm bing och jarmacols avgasrör, ser ut att vara det på den som du undrar över, minus att det inte var reed ventil, vill ju ha lite mindre span på en när man kör vardag med det, och det syns rätt bra om man har reed på cylindern på en puch maxi att det inte stämmer. och jag tyckte den gick utmärkt, var uppe i 70 några gånger, med original koppling och vev, vilket inte är optimalt. detta var 2-3 tillfällen, annars var 45-50 helt utmärkt att åka i. men veven är nog bäst att byta om man ska ha något som håller längre. man vet aldrig hur föregående ägare har misshandlat veven. dessa kostar runt 300 spänn att köpa.
annars tips att läsa på
http://puchmaxituning.blogspot.se/
och även kanske maila och snacka med honom på simon_syndaren (a) hotmail.com, väldigt trevlig och kunnig och kan säkert peka i rätt riktning.
och för att komma undan med pris och liknande så finns sidor som denna från tyskland,
http://www.puchshop.de/catalog/index.php?language=EN
där även utbud av saker finns i massor
3300:- känns som det kan vara prisvärt.
ev plus 300:- för veven.
Koppling då ny original eller finns det värre grejer? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 18 maj 2012, 12:09
av OskarH
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Vi har flera i klubben som kör med det kittet och alla är nöjda. Det är sådana som inte kan trimma.

Om jag känner mig själv kommer trimmningen säkerligen bära iväg.....
Om man utgår ifrån 70cc kittet, hur går man sedan vidare mot mer acc och högre fart? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 18 maj 2012, 12:27
av Pop
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->finns värre grejer, och det är nog också bra att investera i om du vill vara på absolut säkra sidan, men med en 15 mm förgasare är du nog på säkra sidan, men skulle det bli en större förgasare så skulle jag nog titta på sånt också, det finns på sidan jag länkade om, eventuellt kanske simon_syndare även har någon liggandes.
allt beror på vad det är för motor du får tag på, om den är sliten, eller om den gått otrimmad hos en äldre dam sen ny. <!-- </EdIndex> --></div>