Sida 1 av 2

Skoterett - Fläkt till motor

Postat: 24 maj 2012, 11:47
av hampasragnar
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej,

Jag köpte nyss en Crescent Skoterett från 1964, en helt underbar moped som går helt klockrent. Jag har märkt vid körning, även läst vara ett vanligt problem, att kylningen av motorn är dålig och igår överhettades den. Jag har en tanke med att placera en mindre 12V fläkt under den högra luftinsläppet vid motorn för att förbättra kylningen. Typ en datorfläkt som driver helatiden när motorn är igång och kyler. Någon som har erfarenhet av detta och om det är en bra idé att montera en fläkt, 2-pin, kopplad till strömuttaget? Var kopplar jag in den för att fungera optimalt, kanske parallellt med bakljuset eller tutan?

Är det potentiellt annat som gör att motorn överhettas så lätt. Moppen är otrimmad och går i 25-30 km/h på 2an. Ev kan nån plugg vara dragen av tidigare ägare men tveksamt med tanke på att den är ganska segt;-)
Eftersom jag införskaffade moppen såpass nyss har jag inte hunnit meka med den men den går jättefint och startar på första kicken.

Ursäkta dålig stavning, skriver från mobilen.

/Hampus <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 24 maj 2012, 13:13
av Pälle
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->25-30 är helt normal fart. Du har ett 6 volts tändsystem vilket ställer till det om du vill ha 12 volts fläkt.

Detta ämne har avhandlats rejält av bl a Janne Hagnell. Använd sökfunktionen och du skall finna..... <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 24 maj 2012, 13:35
av volvomannen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->funkar det med 12volt likströmsmotor till 6volt växelström? :?: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 24 maj 2012, 13:37
av G-son
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
volvomannen skrev:funkar det med 12volt likströmsmotor till 6volt växelström? :?:
Nej. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 24 maj 2012, 19:17
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kall luft in och varm luft ut. Men Skoteretten är som en gammal Trabant, kylluften snurrar runt i motorrummet. En grov slang mellan sugsida på kylfläkten till gallret på ytterkopan. En slang från utluften ur motorntill motsatta ytterkåpa. Till luftburken en slang med kallluft utifrån. sedan går dom. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 24 maj 2012, 20:12
av hampasragnar
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Kall luft in och varm luft ut. Men Skoteretten är som en gammal Trabant, kylluften snurrar runt i motorrummet. En grov slang mellan sugsida på kylfläkten till gallret på ytterkopan. En slang från utluften ur motorntill motsatta ytterkåpa. Till luftburken en slang med kallluft utifrån. sedan går dom.
Tack för alla snabba svar:-)

Slang från gallret på ytterkopen (den med burk på insidan - kopplingssidan/vänster) går till luftburken på förgasaren.

Lite osäker på hur du menar att jag skall koppla luftflödesslangar som levererar kalluft till motorfläkten samt varmluft ut ur motorn till ytterkåpa?

Jag har ritat en enkel bild på hur det ser ut idag... skulle du (Conrad) kunna rita in hur du menar att jag skall koppla på till- och frånluftsslangar0?

http://img69.imageshack.us/img69/3738/mopedmotor.jpg
http://imageshack.us/photo/my-images/69/mopedmotor.jpg/

Supertacksam för alla svar:-)

Mvh

Hampus <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 24 maj 2012, 20:16
av hampasragnar
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej igen glömde även att säga att jag har den gamla modellen med "paddan" avgasröret som tycks värma motorn ytterligare underifrån...

/Hampus <!-- </EdIndex> --></div>

Vilket sammanträffande.

Postat: 27 maj 2012, 15:21
av Lenne
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har samma problem, samma tankar och exakt likadan moped.
En 64a med padda, och utan extra ventilationshål i karossen. (det kom på senare modeller. )

Moppen har varit i släkten sen ny och "alltid" haft problem med värmen.

Jag hittade denna tråd när jag googlade moped och datorfläkt... Men kan man lösa det med slangar är ju det bättre! <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 27 maj 2012, 22:44
av Sven
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nja även om ni lyckas få en fläkt att snurra med ström ifrån mopeden
så tror jag inte att det kyler motorn.
Conrad har rätt det gäller att få in kall luft och ut med den varma luften.
sitter det dubbla packningar och en plåt mellan förgasare och cylinder?

Är kåporna rätt monterade på min satt dom fel då jag bytte plats med dom blev det mycket mindre problem.
vänster kåpa har en plåtgrej på insidan som leder in luft till luftrenaren via en slang
-sitter slangen mellan vänster kåpa och luftburken som den ska? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 28 maj 2012, 15:48
av Lenne
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En datorfläkt kommer nog inte att "kyla motorn" men däremot ventilera ut hetluft från motorutrymmet. Det finns rätt stöddiga fläktar nuförtiden.

Min ursprungsplan var faktiskt ett överblivet 12v batteri från åkgräsklipparen. Med brytare så man kan slå på fläkten när man ska längre än nån km. Självklart får man ladda det ibland.

Kör jag kåplöst brukar den fungera, men det vill man ju inte göra när man faktiskt har kåporna kvar.

Steg ett blir dock att kolla upp slangar och lite smådetaljer. <!-- </EdIndex> --></div>

Skoterett Överhettning & AVsotning av avgassystemet

Postat: 28 maj 2012, 18:50
av hampasragnar
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej igen,

Bra kommentarer som kommer fram hela tiden:-)

Kåporna är rättmonterade och luftburken är kopplad till ytterkåpan via en grövre slang.

Förgasare satt mot cylindern med två små brickor, se bild, men jag gjorde en egen packning, se bild, och bytte ut de två brickorna (dock sparat dem). Tror ni det kan vara bidrar till något, med överhettningen i åtanke?

http://img151.imageshack.us/img151/7279/bildxw.jpg

Jag har över helgen gjort rent förgasaren och sotat av avgasröret (paddan) i kausisksoda i två omgångar. Fått ut en del skit men det väger fortfarande typ 3 kg och jag hör att det är mer skräp därinne. Något tips på hur jag kan få ut detta och ytterligare förbättra luftflödet genom röret? Jag har även bankat lite lätt med en gummihammare för att få ut smuts, kört tryckluft mm...

När jag kopplade på förgasaren, även utan att justera den, så startade moppen på första kicken:-)

Nu återstår bara att justera förgasaren så att inte stiftet flödar, vilket blev kontentan när motorn blev för varm. Får se till att inte så mycket soppa når stiftet, antar att detta även bidrar till överhettningen.

Slanglösningen låter smart men fortfarande inte helt hundra på hur Conrad menade... skall ge mig på ett försök så fort jag hinner.

Mvh

Hampus <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 28 maj 2012, 19:22
av Norman
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->För mycket bensin är nog inte ditt problem här. Ett igensatt avgassystem är nog en betydligt större bov i detta sammanhang. Försök att hitta en krök till skoterett och montera en vanlig ljuddämpare. Den värmer inte motorn underifrån och går lätt att sota ur.
Det finns två varianter av motorn till Skoteretten. En tidig med liten fläktkåpa och en senare med större fläktkåpa. Den senare kallas även "ökenfläkt" och kyler motorn betydligt bättre.
Det skall sitta en plåt mellan förgasare och cylinder som hjälper till med kylningen. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 28 maj 2012, 20:45
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Innan stora ljuddämparen kom, sågade vi av paddorna mitt på och sedan svetsade vi ihop dom igen. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 28 maj 2012, 21:16
av Lenne
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag kapade upp botten på paddan och svetsade ihop den igen, precis som det hade gjorts tidigare.

Scoterettkrökar är väl inte så vanliga vad jag förstår. Min plan där är att montera värmeisolerande matta mellan kaross och padda. En sån där silverfärgad. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 28 maj 2012, 21:18
av Lenne
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hur ser den där plåten ut? Är det en stor sak? Min saknas verkar det som. <!-- </EdIndex> --></div>