Sida 1 av 1
Bakdrev till Monark 1273
Postat: 25 maj 2012, 09:16
av Anders L
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Skulle behöva få tag på ett original bakdrev till stockholmaren, någon som har ett liggande eller kan tipsa om drev från andra mopeder som passar?
0706-919071
Mvh
Anders <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 25 maj 2012, 09:29
av flora
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är det 4 st bultar som håller drevet och 34 kugg då har jag nog ett tror jag? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 25 maj 2012, 12:28
av Anders L
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
flora skrev:Är det 4 st bultar som håller drevet och 34 kugg då har jag nog ett tror jag?
Nej det var 5 bultar

Om jag har hittat rätt info så ska det vara 34 kugg original. Mätte cc-måttet mellan två bultar som står mitt emot varandra (klockan 10 & 2) och det var ~5 cm. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 25 maj 2012, 17:41
av erlan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->då har förhoppningsvis någon monterat ett nyare hjul med leleunav. i så fall är det samma drev som t.ex. packmoppar, och då kan nästan alla mopedhandlare skaffa fram det.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 25 maj 2012, 21:38
av Anders L
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
erlan skrev:då har förhoppningsvis någon monterat ett nyare hjul med leleunav. i så fall är det samma drev som t.ex. packmoppar, och då kan nästan alla mopedhandlare skaffa fram det.
erlan
Låter ju bra

Här finns en grymt dålig bild på hur bakhjulet ser ut:
http://raketsport.forumup.se/viewtopic.php?p=74841&highlight=&mforum=raketsport#74841
Tyvärr fotat från fel sida men ska ta en bild på hur drevet ser ut. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 25 maj 2012, 22:37
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag kollade bilden och det navet känner jag igen. Det är ett stålnav som Monark (och Crescent?) hade på mopederna tillsammans med HVA Flinta motorn. Kanske var det endast Monark förresten....
Är lite osäker på om det är ett svensktillverkat nav, kan kommit från Tyskland också (Union?)
Dreven var fembultade och gick inte att byta med de gamla Monarknaven som satt på monarpeder med JLO motor. De här hade något större bultcirkel och kanske samma även på centrumhålet.
Det här är bara vad jag minns sen då i början av sjuttiotalet....
Efter det här stålnavet, som var det sista, kom sedan det italienska Grimeca alu-navet som i sin tur ersattes av det franska Leleu-navet som blev det sista utförandet innan japanerna kom-sågs-och segrade och slog ut alla andra konkurrenter på den svenska mopedmarknaden.... Säj Yamaha DT det räcker....

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 26 maj 2012, 01:06
av Amarace
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du har rätt 56:an (vi är överens

).
Det navet satt på Monark med FLinta, och även Crescenter med FLinta då, min 1185 samt 1174 har sånt nav. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 26 maj 2012, 10:17
av erlan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
http://www.norscand.com/bakdrev-34t-mcb-p-12789-c-1367.aspx
har kommit nytillverkat.
kan beställas hos en del lokala mopedbutiker. dock inte alla som handlar av norscand. men många gör det.
jag var lite trött när jag skrev förra inlägget. så jag tänkte inte ens på det tidiga navet.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 26 maj 2012, 11:53
av flora
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hittade ett drev som verkar stämma med din beskrivning men det hade bara 30 kugg.
Uploaded with
ImageShack.us <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 26 maj 2012, 18:35
av Anders L
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
erlan skrev:http://www.norscand.com/bakdrev-34t-mcb ... -1367.aspx
har kommit nytillverkat.
kan beställas hos en del lokala mopedbutiker. dock inte alla som handlar av norscand. men många gör det.
jag var lite trött när jag skrev förra inlägget. så jag tänkte inte ens på det tidiga navet.
erlan
Ser ut att vara precis ett sådant drev som jag har ja

Glömde skriva det i mitt förra inlägg att centrumet inte är plant på mitt drev utan precis som det som Norscand har.
Så här ser mitt ut:

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 26 maj 2012, 21:48
av erlan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->var rädd om gamla drevcentrumet om du kommer på att du vill trimma.
det var länge sen jag såg ett litet bakdrev till det navet, så enda chansen att få ett mindre bakdrev är att svetsa på en ny kuggkrans på gamla centrumet. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 27 maj 2012, 09:55
av Anders L
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
erlan skrev:var rädd om gamla drevcentrumet om du kommer på att du vill trimma.
det var länge sen jag såg ett litet bakdrev till det navet, så enda chansen att få ett mindre bakdrev är att svetsa på en ny kuggkrans på gamla centrumet.
Som den är trimmad nu så är den nerdrevad 10(!!?) kugg bak vilket gör mopeden totalt orkeslös men gör 50-55 på slät väg.....
Ska spara på detta drev för framtida eventuella behov

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 27 maj 2012, 11:41
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det skulle va som på en traktor med hög- och lågväxel också. Jag har funderat lite på två kedjehjul bredvid varandra ungefär som på en kedjeväxlad cykel.... <!-- </EdIndex> --></div>