Sida 1 av 2

Puch Dakota, några frågor...

Postat: 27 maj 2012, 11:37
av Martinmamba
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tjena! Undrar vad de här är till på dakotan.

Bild
På paket hållarens vänstra sida, har inte sett de på någon annan dakota. Men det ser orginal ut eftersom det är kromat :?

Bild
En skruv nere bakom motorn, har sett det på dakotorna innan men verkar inte fylla någon funktion? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 27 maj 2012, 11:58
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->På pakethållaren,på Dakota har jag aldrig sett. Förmodligen pinnlås till bakvaggan. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 27 maj 2012, 12:08
av Martinmamba
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:På pakethållaren,på Dakota har jag aldrig sett. Förmodligen pinnlås till bakvaggan.
Ok, har de funnits något liknande på någon annan puch? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 27 maj 2012, 12:13
av Patrik
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Martinmamba skrev: Ok, har de funnits något liknande på någon annan puch?
Hej ! Ja på Montana/Nevada t.ex. mvh Patrik <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 27 maj 2012, 12:19
av Martinmamba
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Patrik skrev:
Martinmamba skrev: Ok, har de funnits något liknande på någon annan puch?
Hej ! Ja på Montana/Nevada t.ex. mvh Patrik
Ok, men är denna orginal till dakota? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 27 maj 2012, 21:00
av PUCH-60
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Som Conrad skriver är det hållare till svinglåset som man stoppar genom
svingen,kolla om du har som ett "nyckelhål" i svingen.Jag tror dom sista
årsmodellerna hade sådana lås 81-82, jag har det på min 81:a <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 27 maj 2012, 21:11
av Patrik
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
PUCH-60 skrev: tror dom sista
årsmodellerna hade sådana lås 81-82,
Vi får vänta tills Caddylasse kommer in i tråden så kanske han kan tala om från vilket ramnr det dök upp. :) mvh Patrik <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 27 maj 2012, 21:13
av Puchlasse
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej, kul med Dakotafrågor.
Här kan du se svaret på pakethållarfrågan http://www.123minsida.se/puchrenovering/18097923

Men jag kan ta det direkt i tråden också. Från ramnummer 9338210 infördes svinglås på Dakotan. ( 1978 ). Låset satt där på pakethållaren.

Skruven som många undrar över höll en täckplåt på vissa av de utländska Dakotorna ( VZ50). Men användes aldrig på de svenska. Skruven satt däremot där, alltid överlackad. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 27 maj 2012, 22:03
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Skruven, var det den som håller kåpan över förgasare och luftfilter på dom vassare Pucharna ? <!-- </EdIndex> --></div>

Nyfiken

Postat: 27 maj 2012, 23:44
av Puchlasse
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Trodde det, men blev nyfiken och började studera. Den skruven som jag tänkte på satt längre bak. Kåpan var liksom längre.
Får ge mig för tillfället, men återkommer om jag kommer på det. Har för mig att jag och några Puchpolare löste detta för några år sen. Men nu kommer jag inte ihåg.
Det finns ju fler märkliga fästen på några Dakota. Tidiga 70talare har ett fäste under tanken. Där satt tändspolen på bla Sears Sabre i USA. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 28 maj 2012, 15:14
av Martinmamba
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hm, det är alltså bytt pakethållare detta är ju en 75a :?.

Några frågor till, min dakota har varit en guld dakota om lackad till dino blå men nu ska jag lacka om den till guld igen, vilket RAL-nummer bör jag använda?

Jag har även kollat på puchverkstans mopeder där finns det en guld dakota från -72, den har också guldfärgat kedjeskydd, bör mitt också vara guldfärgat? eller svart som på de dinoblå? <!-- </EdIndex> --></div>

färger igen

Postat: 28 maj 2012, 15:35
av Puchlasse
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har du en 75a så skall framgaffel och kedjeskydd vara matt svarta. Med grå plastplopp på kedjeskyddet.
Vad gäller RAL nummer så har jag inget.
Blanda hos en bra billackerare/färgblandare är det som gäller.

Jag har Dinoblå och Dakotagrön om nån behöver, färdigblandat och klart. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 29 maj 2012, 12:52
av Gruff
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->RAL nummer på guldmetallic blir nog knepigt, Zundapps guld är väldigt lik(fast snyggare) men vet ingen färgkod som passar där heller så att du får uppsöka en lackfirma utrustad med "kamera" och fota fram alternativ.
Medtag guldfärgad bit som är någorlunda slät i måttet 10*10 cm.Verktygslucka i guld t.ex. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 29 maj 2012, 16:07
av Martinmamba
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Gruff skrev:RAL nummer på guldmetallic blir nog knepigt, Zundapps guld är väldigt lik(fast snyggare) men vet ingen färgkod som passar där heller så att du får uppsöka en lackfirma utrustad med "kamera" och fota fram alternativ.
Medtag guldfärgad bit som är någorlunda slät i måttet 10*10 cm.Verktygslucka i guld t.ex.
Jo jag har ju baksidan av verktygsluckan som är guldig, jag har också hört att dakota guld var bland de svåraste färgena puch har haft att efterlikna. Men om jag tar med det till en lackerare så borde jag väll få en färg som ingen "vanlig" person ser skillnad på från orginalet? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 29 maj 2012, 22:09
av Gruff
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Lackfirmor har även färgkartor där du kan orientera dig till snarlik kulör.
Beror oxå på vilken nivå renoveringen ska ligga.
Problem 2 om det är garagelack är att dagens 2-skicktare är vatten- baserade = lång torktid på basen(guldet).Thinner som gamla basen späddes med har ersatts av vatten eller additiv, och vatten dunstar långsamt i förhållande till thinner. <!-- </EdIndex> --></div>